20. 3. 2013, 09:40 | Ekonomija
Ko izdelki delujejo sumljivo kratek čas
Proizvajalci elektronskih in električnih aparatov, kot so tiskalniki, električne zobne ščetke, mobilni telefoni, gospodinjski aparati, zabavna elektronika, uporabljajo tehnične trike, da se aparat največkrat takoj po izreku garancijske dobe pokvari, je zdaj potrdila študija. Proizvajalci uporabljajo tudi manj kakovostne materiale, zaradi katerih aparati delujejo manj časa, kot bi lahko, poroča nemški Saarbrücker Zeitung. To velja tudi za čevlje, tekstilne izdelke, pohištvo.
Stefan Schridde, predstavnik nemške zveze potrošnikov, in ekonomist Christian Kreiß ugotavljata, da za temi triki stoji cel sistem. Proizvajalci si tako zagotovijo prodajo, kajti nov aparat je veliko krat cenejši kot popravilo starega, zato so potrošniki prisiljeni v vse krajšem času kupiti nov aparat. Te napake, ki jih namerno vgrajujejo proizvajalci, seveda kupci tudi plačujejo, samo Nemce stanejo 137 milijard evrov na leto. Pripravljavci študije so to izračunali na podlagi podatka, da nemška gospodinjstva desetino prihodka na leto porabijo za nakup novih aparatov, ker se jim stari pokvarijo.
V tiskalnike recimo proizvajalci vgrajujejo števce, ki jih po določenem številu natisnjenih strani, preprosto blokirajo. Kdor ta števec najde in ga zavrti nazaj, mu tiskalnik spet brez problemov dela, piše v študiji. Pri prenosnih računalnikih so vgrajene komponente večinoma zlepljene z ohišjem, zaradi česar jih je zelo težko popravljati, popravilo je zaradi tega tudi bistveno dražje. V slušalke vgrajujejo slabše materiale, tako da se žice tudi pri običajni rabi hitreje prelomijo. Proizvajalci pralnih strojev v grelce vgrajujejo slabše materiale, zaradi katerih ti hitreje pregorijo, zlasti v zadnjih letih se število okvar pralnih strojev zaradi odpovedi grelca zelo povečuje.
Tudi proizvajalci zadrg, pet za čevlje, tekstila in pisarniških stolov vse pogosteje s tehničnimi in drugimi triki skrajšujejo čas rabe, opozarjajo avtorji študije. Članica nemške stranke zelenih Dorothea Steiner je to početje označila za »svinjarijo«, kajti prehitro pokvarjeni aparati in drugi izdelki v veliki meri končajo na smetiščih, zato so kot smeti tudi breme za okolje.
Stefan Schridde pravi, da je od potrošnikov dobil okrog 2000 pritožb, da so aparati in izdelki, ki so jih kupili, delovali sumljivo kratek čas. Kupce proizvajalci vabijo k nakupu vedno novih aparatov tudi s pretvezo, da dajejo na trg vedno nove modele, s tem pri kupcih povzročajo zmedo. Nemški zeleni nameravajo predlagati spremembo zakonodaje tako, da bodo morali v prihodnje aparati biti narejeni tako, da jih bo mogoče enostavno popraviti, hkrati je po njihovem mnenju treba ustrezno spremeniti tudi predpise o garancijah in garancijski dobi. Nemška zveza potrošnikov pa je že ustanovila civilno iniciativo proti namernim napakam in trikom, ki jih proizvajalci vgrajujejo v aparate in izdelke.
»Tako želimo osvestiti kupce o tem problemu, saj ne živimo v družbi odpadkov, kot pogosto slišimo. Dejansko živimo v družbi, kjer proizvajalci izdelujejo izdelke za smeti,« pojasnjuje Stefan Schridde.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.