2. 7. 2013, 09:00 | Novice
V primeru zamude so potniki upravičeni do odškodnine
© Arhiv Evropske komisije
Kdor namerava letos dopust preživeti na križarjenju, a bo odhod ladje odpovedan ali pa bo ladja odplula iz pristanišča v EU ali vanj priplula z več kot 90 minut oziroma eno uro zamude, ima prvič pravico do odškodnine. Podobne pravice zakonodaja EU zagotavlja tudi letalskim potnikom, potnikom na vlakih in avtobusih. A te pravice potniki lahko uveljavijo, če jih poznajo, ankete pa kažejo, da dve tretjini potnikov svojih pravic ne pozna.
Najprej je bila sprejeta uredba o pravicah letalskih potnikov. Na podlagi te uredbe morajo prodajalci vozovnic objaviti dejansko ceno vozovnice. V primeru odpovedi leta ali zamude več kot 3 ure mora letalska družba potnikom povrniti stroške v višini od 125 do 600 evrov (ta znesek je odvisen od razdalje potovanja), razen če je potnik o odpovedi obveščen vsaj 14 dni pred odhodom oziroma letalska družba lahko dokaže, da je let morala odpovedati zaradi izrednih razmer. V primeru zamude več kot 5 ur, potnik lahko zahteva povrnitev stroškov v višini celotne cene vozovnice.
Železniška podjetja morajo potnikom omogočiti nakup vozovnice na vlaku, če je ni mogoče kupiti na postaji, prek spleta ali z mobilnim telefonom. Če ima vlak več kot eno uro zamude, mora prevoznik potniku povrniti stroške v višini cene vozovnice ali za del poti, ki je ni mogel prepotovati, in omogočiti nadaljevanje potovanja s prvim vlakom, ki je na voljo.
Uredba EU potnikom v primeru zamude vlaka med 60 in 119 minut zagotavlja, da jim mora prevoznik plačati odškodnino v višini 25 odstotkov cene vozovnice, v primeru zamude 120 minut in več pa v višini 50 odstotkov, razen, če dokaže, da je vlak imel zamudo zaradi izrednih okoliščin.
Podobne pravice imajo po novem tudi potniki na velikih trajektih, križarkah, velikih rečnih ladjah in ladjah, ki plujejo po jezerih. V primeru zamude pri prihodu ladje imajo potniki pravico do odškodnine v višini 25 do 50 odstotkov cene vozovnice, po potrebi jim mora prevoznik zagotoviti prenočišče za do 3 noči s pokritjem stroškov do 80 evrov na noč.
Pravice potnikov, ki potujejo z avtobusom, veljajo za redne linije z vnaprej določenimi postajami, dodatne pravice pa imajo potniki, ki potujejo več kot 250 kilometrov, s tem, da države članice za slednje lahko uveljavljajo izjemo, kar pomeni, da njihovo uveljavitev lahko preložijo do 28. februarja 2017. Ta preložitev lahko velja za pokritje stroškov za prenočišče, za povrnitev stroškov v primeru odpovedi potovanja oziroma zamude avtobusa.
Ne glede na to, ali potnik potuje z letalom, vlakom, ladjo ali avtobusom, mu mora prevoznik oziroma organizator potovanja zagotoviti ustrezne informacije o pravicah, dati kupon za hrano in pijačo v primeru zamude in odpovedi prevoza, ponuditi ustrezne alternative oblike prevoza, dedičem izplačati odškodnino v primeru smrti potnika, če je ta je posledica nesreče. Odškodnina potnikom pripada tudi v primeru izgube, poškodovanja ali uničenja prtljage. Če potnik škodo lahko dokaže, mu mora železniško podjetje recimo izplačati okrog 1300 evrov odškodnine, pavšalna odškodnina za registrirano izgubljeno, poškodovano ali z zamudo dostavljeno prtljago pa je določena v višini okrog 300 evrov.
Uredba EU predpisuje tudi pravice za invalide in ljudi z omejenimi možnostmi za gibanje, zagotavlja jim nedistriminatorno obravnavo. Če potnik meni, da so mu bile kršene pravice, se mora najprej pritožiti prevozniku že takoj na postaji, letališču oziroma v pristanišču. Če z odgovorom ni zadovoljen, lahko pritožbo pošlje pristojnemu nacionalnemu organu. V Sloveniji sta to agencija za letalstvo in ministrstvo za infrastrukturo in prostor.
Pravice potnikov so navedene na spletni strani Evropske komisije v uradnih jezikih držav članic EU, naložiti si jih je mogoče tudi na mobilne telefone, obvezno morajo biti objavljene na letališčih, postajah in pristaniščih.
Uveljavljanje pravic potnikov se spomladi leta 2010 ni začelo najbolje. Takrat so letalski prevozniki zaradi bruhanja islandskega vulkana množično odpovedovali lete. Številni potniki, ki so ostali na letališčih, tudi slovenski, niso dobili ustreznih informacij o svojih pravicah, niso bili pravočasno obveščeni, da letalo ne bo poletelo, koliko jih je zahtevalo povrnitev stroškov za nakup vozovnice, koliko nadomestno obliko prevoza in kako uspešne so bile njihove pritožbe, ni podatkov. To pa nikakor ne pomeni, da so pravice potnikov le na papirju in se ne izplača pritožiti.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.