Klemen Košak

 |  Mladina 39  |  Družba

H & M na fasadi

Na poslopju Filozofske fakultete v Ljubljani je bil oglas sporne multinacionalke

Obleke švedskega proizvajalca H & M se prodajajo po vsem svetu, oglašujejo jih svetovni zvezdniki in včasih kolekcije kreirajo svetovno znani modni oblikovalci.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Klemen Košak

 |  Mladina 39  |  Družba

Obleke švedskega proizvajalca H & M se prodajajo po vsem svetu, oglašujejo jih svetovni zvezdniki in včasih kolekcije kreirajo svetovno znani modni oblikovalci.

Vsaj toliko kot po lepoti so obleke te znamke znane po nizkih cenah. Majice stanejo pet evrov, hlače 20 evrov in plašči 40 evrov. Tako je zaradi zelo nizkih stroškov dela, razkrivajo človekoljubne organizacije in mediji.

Šele pod pritiskom organizacije za boj proti suženjstvu Anti-slavery international je H & M v začetku letošnjega leta prekinil sodelovanje s korporacijo Daewoo, ki bombaž v Uzbekistanu pridobiva s prisilnim delom. Maja letos se je v Kambodži sesedla tovarna, v kateri so izdelovali obleke za H & M, in umrle so tri delavke, poškodovalo pa se jih je več kot 20. Šivilje, ki delajo za H & M v nerazvitih azijskih državah, pogosto zaslužijo zgolj tri evre na dan. Od končne cene kosa oblačila, ki ga sešijejo, jim pripade le odstotek ali dva.

Od začetka septembra do sredine tega tedna je velik del gradbenega odra, s katerega so delavci energetsko sanirali fasado poslopja Filozofske fakultete v Ljubljani, pokrival ogromen oglas podjetja H & M z brazilsko manekenko Gisele Bündchen. Skupina študentov se je na to odzvala ironično in za 30. september napovedala protest, na katerem bi »vsi, ki dobro v srcu mislimo in se radi lepo oblečemo,« izrazili »podporo« oglasu. Protesta očitno ne bo, saj oglasa na fasadi ni več. Ni bil odstranjen zaradi protestov, ampak ker je bila pogodba med izvajalcem del in podjetjem H & M sklenjena le za štirinajst dni.

Pri izvedbi gradbenih del, ko se okoli fasade postavi gradbeni oder, je v navadi, da naročnik izvajalcu del dovoli, da gradbeni oder trži kot oglasni prostor. Ker je to že povsem ustaljeno, izvajalci del ob upoštevanju prihodka od oglasov naročniku zaračunajo nižjo ceno. Naročnik del pa se mora strinjati z vsakim konkretnim oglasom, ki ga želi obesiti izvajalec del. Tako je bilo po naših podatkih tudi z oglasom podjetja H & M na fasadi poslopja Filozofske fakultete.

Koristi imajo torej naročnik, ker za opravljena dela plača manj, izvajalec, ker dobi prihodek od oglasa, in oglaševalec, ker ima velik oglas na prometnem križišču. Trpi le ugled fakultete.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.