Marjan Horvat  |  foto: Uroš Abram

 |  Mladina 16  |  Kultura  |  Portret

Perpetuum Jazzile, vokalna skupina

… ki zmore dva večera zapored napolniti Stožice

Njihove izvedbe pesmi, večinoma priredb, so brezhibne. Harmonije, ritmi, medsebojno barvno prepletanje glasov in fraziranje so izpiljeni do najmanjše podrobnosti. V aranžmajih in izvedbah ni prostora za napake. Morda prav zaradi popolnosti njihovih priredb nekateri kritiki menijo, da ubijajo originalne pesmi. Ali pa gre v vse bolj ciničnem svetu komu na živce njihovo veselje do petja in življenja, ki ga izžarevajo na odru, ko pojejo pop pesmi Lady Gaga, Davida Guette, Daft Punka, Michaela Jacksona, Abbe itd.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Marjan Horvat  |  foto: Uroš Abram

 |  Mladina 16  |  Kultura  |  Portret

Njihove izvedbe pesmi, večinoma priredb, so brezhibne. Harmonije, ritmi, medsebojno barvno prepletanje glasov in fraziranje so izpiljeni do najmanjše podrobnosti. V aranžmajih in izvedbah ni prostora za napake. Morda prav zaradi popolnosti njihovih priredb nekateri kritiki menijo, da ubijajo originalne pesmi. Ali pa gre v vse bolj ciničnem svetu komu na živce njihovo veselje do petja in življenja, ki ga izžarevajo na odru, ko pojejo pop pesmi Lady Gaga, Davida Guette, Daft Punka, Michaela Jacksona, Abbe itd.

Kakorkoli. Perpetuum Jazzile so danes v svetu a capella glasbe, torej petja brez inštrumentov, svetovne zvezde. Njihovi koncerti doma in v tujini so razprodani. Decembra, ob tridesetletnici delovanja, so dva večera zapored napolnili Stožice. Priredba Africe, pesmi Tota, ameriškega benda iz sedemdesetih let, je takoj po objavi na portalu YouTube postala viralna, doslej pa si jo je ogledalo že več kot šestnajst milijonov ljudi. Sami menijo, da je ljudi pritegnil predvsem začetek pesmi, ko z udarjanjem po nogah in topotanjem pričarajo dež in nevihto. V Sloveniji pa je še posebej odmevala njihova priredba Avsenikove pesmi Na Golici.

Sicer pa Perpetuum jazzile izhaja iz zbora Gaudeamus, ki ga je leta 1983 ustanovil pevec in zborovodja Marko Tiran. Zamislil si ga je kot vokalno skupino, ki bi samo s petjem izvajala jazz, bossa novo in swing. Takšne zasedbe tedaj v Sloveniji ni bilo, redke pa so bile tudi v svetu. Že Tiran je torej skupino zasnoval kot vokalno skupino in ne kot zbor. V čem je razlika? V tem, da se pri zboru vokalne linije prepletajo kot večglasno petje, vokalne skupine pa so razdeljene na sekcije, ki vsaka imitira en inštrument, vsaka ima svoj ritmični vzorec, melodije pa so polifone. Poleg tega vokalne skupine pojejo z mikrofoni, kar zahteva posebno tehniko petja.

Leta 1999 se je skupina preimenovala v Perpetuum Jazzile. Vodenje je prevzel Tomaž Kozlevčar, za njim pa leta 2011 svetovni guru a capella glasbe Šved Peder Karlsson, ki je naprej zmanjšal število venčkov (madley) in pesmi iz osemdesetih let prejšnjega stoletja. Z novim vodjem se začne skupina posvečati tudi drugim finesam skladb, kot so barvanje glasu, ritem itd. Karlsson je uvedel v delovanje skupine demokracijo. Člani sami izbirajo pesmi za priredbe. Vsak lahko izbere nekaj pesmi za naslednjo koncertno sezono – na leto pripravijo od pet do osem skladb –, o katerih nato razpravlja delovna skupina, ki potem skrči izbor. Tudi aranžmaje lahko naredijo člani skupine. Tako je nastal aranžma za staro makedonsko pesem Jovano Jovanke, ki jo člani zelo radi prepevajo, saj aranžma odraža vse njihove strasti in izzive. Na to pesem so ponosni, kot so tudi na pesem Vocal Ecstasy, ki jo je napisal vokalni tolkalec Sašo Vrabič. Skupina pa je sicer heterogena. V njej so pevci, ki ne znajo brati not, in akademsko izobraženi glasbeniki. Prav ti – največkrat prek Skypa – usklajujejo napotke med skupino in Karlssonom, ki živi na Švedskem.

Znotraj Perpetuum Jazzile pa v resnici delujejo različne skupine, kar omogoča, da tudi skozi brainstorminge vsak posameznik prispeva k rezultatom svoj kamenček ustvarjalnosti s ciljem, da bi se vsa kreativna energija akumulirala v optimalnem izdelku. Tudi Karlsson s svojim načinom dela ustvarja razmere, da bi skupina postala samozadostna in v prihodnje ne bi potrebovala vodje oziroma dirigenta.

Po svetu ni prav veliko podobnih skupin, kot je Perpetuum Jazzile. Najdemo jih v Skandinaviji, vendar so to manjše skupine in niso vokalni orkestri, kot Perpetuum Jazzile imenujejo v Nemčiji. Perpetuum Jazzile je unikaten in kritiki šele oblikujejo merila za ocenjevanje tovrstnega ustvarjanja. Zato morajo biti člani skupine sami sebi največji in neusmiljeni kritik.

In njihovo poslušalstvo? Sila različno. Nekateri se pridejo na koncert zabavat, drugi sprostit, tretji napolnit z energijo, četrti pa uživajo v kompleksnih harmonijah. Sami pa pravijo, da delajo takšno glasbo, ki jim ponuja izzive, in nagrada zanjo je aplavz. Petje v skupini je zanje za zdaj le hobi, čeprav razmišljajo, da bi postalo poklic.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.