Peter Petrovčič

 |  Mladina 22  |  Politika

Kriva je država

Slovenski dijaki protestirali proti romskim vrstnikom

Dijaški shod in karantanski  panter v Novem mestu

Dijaški shod in karantanski panter v Novem mestu
© Tanja Jakše Gazvoda, Dolenjski list

V ponedeljek dopoldne je skupina novomeških dijakov protestirala pred novomeško policijsko upravo. In sicer, kot piše v izjavi za javnost, proti nasilju, ki ga nad njimi izvajajo pripadniki »etnične« skupnosti. Šlo je za protest proti Romom, na katerem je bilo opaziti tudi insignije domoljubnih organizacij, skratka neonaciste.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Peter Petrovčič

 |  Mladina 22  |  Politika

Dijaški shod in karantanski  panter v Novem mestu

Dijaški shod in karantanski panter v Novem mestu
© Tanja Jakše Gazvoda, Dolenjski list

V ponedeljek dopoldne je skupina novomeških dijakov protestirala pred novomeško policijsko upravo. In sicer, kot piše v izjavi za javnost, proti nasilju, ki ga nad njimi izvajajo pripadniki »etnične« skupnosti. Šlo je za protest proti Romom, na katerem je bilo opaziti tudi insignije domoljubnih organizacij, skratka neonaciste.

Dovolj imajo »razbitih nosov, počenih arkad, tedenskih počitnic v bolnišnici, oropanih dijakov, plačevanja varnega prehoda do šole, provokacij, žaljivk, razkazovanja strelnega orožja, dnevnih kopeli v solzivcu, nadlegovanja deklet«, ki so, tako pravijo, »postali stalnica na poti v šolo«.

A protesta dijakov ne smemo razumeti zgolj kot ksenofobnega, čeprav iz njihove izjave za javnost veje ta duh. Med romsko skupnostjo in večinskim prebivalstvom na Dolenjskem vladajo napetosti, za katere so dejansko soodgovorni tudi Romi oziroma del romske skupnosti. Novomeški dijaki oziroma del dijakov državo poziva, naj ukrepa, naj jih zavaruje.

Dijaki imajo prav, kriva je država. Pa ne zato, ker ne zagotovi policijskega varovanja šolskih poti, pač pa zato, ker urejanje romske problematike že vsaj 20 let prepušča lokalnim skupnostim in županom, ki jih vodijo. Kriva je, ker gleda stran. Ker v tiste kraje pošilja denar za reševanje romske problematike, v občine, šole in vrtce, čeprav pravih učinkov ni.

Lokalni politiki in njihovi volivci na eni strani in Romi na drugi so na Dolenjskem še vedno tako rekoč brez izjem vsak na svojem bregu. Celo vsak dan bolj. Ponovimo, kriva je država. Ker nima politike za reševanje teh vprašanj. Med Romi in večinskim prebivalstvom zaradi tega danes zeva enako globok, če ne celo globlji prepad glede na izobrazbeno sestavo in socialni položaj kot pred 20 leti.

In v tem gre iskati vzrok, ne pa v drugačni kulturi Romov. Dokaz je izobraževalni sistem, kjer se vse skupaj začne in (žal tudi) nesrečno konča.

Iz podatkov o učnem uspehu romskih otrok v osnovni šoli je mogoče razbrati prave vzroke za nenehne napetosti med romskim in večinskim prebivalstvom. Podatki na ravni države kažejo, da od prvega do zadnjega, devetega razreda osnovne šole napredujejo tako rekoč vsi otroci, med romskimi otroki pa je takšnih le tretjina. Na Dolenjskem in v Beli krajini je rezultat še slabši, osnovno šolo uspešno konča le vsak deseti romski otrok. Večina jih osnovnošolsko izobraževanje konča po devetih letih obiskovanja devetletke, ne da bi napredovali v zadnjo, tretjo triado, torej v sedmi, osmi ali deveti razred.

Do srednješolskega izobraževanja, v katerega so vključeni tudi novomeški dijaki, ki zdaj protestirajo proti romskim vrstnikom, ti v praksi sploh nimajo dostopa.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.