11. 7. 2014 | Mladina 28 | Kultura
Pika pri piki
Ilustratorka Milanka Fabjančič je v sodelovanju z Emom poskrbela za linijo emajlirane posode Polka
Milanka Fabjančič s svojimi pikastimi lonci, lončki in čajnikom
© Uroš Abram
Ilustratorka in oblikovalka Milanka Fabjančič se še dobro spominja, kdaj je prišlo do »kvantnega skoka«, ko je iz ilustratorke, ki čaka na naročila, postala sama svoj naročnik z blagovno znamko Ha Ha!, ki jo sicer ustvarja skupaj z življenjskim partnerjem Miho Pernetom. Zazrla se je v plehnat lonček, v katerem kot strastna zbirateljica starih kosov emajlirane posode včasih hrani celo rože, in ob pogledu nanj jo je prešinilo, da bi na takšnem izdelku kdaj rada videla tudi katerega od svojih motivov ...
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
11. 7. 2014 | Mladina 28 | Kultura
Milanka Fabjančič s svojimi pikastimi lonci, lončki in čajnikom
© Uroš Abram
Ilustratorka in oblikovalka Milanka Fabjančič se še dobro spominja, kdaj je prišlo do »kvantnega skoka«, ko je iz ilustratorke, ki čaka na naročila, postala sama svoj naročnik z blagovno znamko Ha Ha!, ki jo sicer ustvarja skupaj z življenjskim partnerjem Miho Pernetom. Zazrla se je v plehnat lonček, v katerem kot strastna zbirateljica starih kosov emajlirane posode včasih hrani celo rože, in ob pogledu nanj jo je prešinilo, da bi na takšnem izdelku kdaj rada videla tudi katerega od svojih motivov ...
Ni izgubljala časa, takoj je poklicala v celjsko tovarno Emo ETT in vprašala, ali bi jih zanimalo sodelovanje. Izkazalo se je, da ravno potrebujejo nove motive, in brez pretiranega »dvorjenja« je vse gladko steklo. Verjetno tudi zato, ker je bila sama ves čas pripravljena sodelovati v vseh delovnih procesih, pri proizvodnji, finančno, pa tudi kot distributerka in promotorka.
V preteklih treh letih je tako s štirimi avtorskimi linijami preoblikovala pojem slovenske emajlirane posode. Prvo linijo je sestavljal čajni set Daydreamer, nekakšen optimistični projekt, ki je prinesel nov zagon tovarni, takrat že v spopadu s pastmi preživetja na trgu. Sledila sta seta emajliranih posod Hiške in Aladin ter lanska, zaradi drastično zaostrenih razmer v Emu poslovilna, butična čajna serija Eternitea, okrašena z izumrlimi vrstami živali. Dva leva iz logotipa podjetja je preoblekla v izumrlega evropskega jamskega leva v kopalkah. A kot kaže, lev ni izumrl, temveč je šel le na počitnice.
Kmalu zatem, ko se je proizvodnja v Emo ETT zaradi likvidacije ustavila, je na pogorišču nastalo novo podjetje Emo Novum. To pa je nedavno poskrbelo za vnovičen zagon proizvodnje v tovarni in te dni, spet v sodelovanju s Fabjančičevo, predstavilo novo linijo posode. Za razliko od prejšnjih skupnih linij, ki so bile narejene v omejeni nakladi kot del blagovne znamke Ha Ha!, vodstvo podjetja in Fabjančičeva tokrat ne skrivajo, da želijo nagovoriti najširše občinstvo.
Ime nove linije Polka je igriv in inteligenten poskus, kako izdelek, čigar ime v slovenščini precej diši po poskočnicah – in ja, tudi goveji župci –, približati tujini.
Tako ni naključje, da z novo Emovo linijo obujajo spomin na preteklost in s tem na občutja, ki nas vežejo na tisti čas. Fabjančičeva je navdih poiskala v popularnih modrih in rdečih emajliranih posodah z belimi pikami, v katerih so nekoč kuhali naši starši in stari starši, in tako sta nastali dve seriji loncev, lončkov in čajnikov. »Odločili smo se za dve različici, modro in zeleno z belimi pikami. Kljub temu da gre za nekoliko drugačen odtenek modre kot nekoč in za spremenjene pike, nas nova posoda v tej različici spominja na preteklost, na kuhinje naših babic. Kombinacija sveže zelene in belih pik, ki je Emo doslej ni uporabljal, pa nas požene v optimističen nov začetek, v pomlad, ki jo doživlja tudi tovarna z novim vodstvom,« pravi Fabjančičeva.
Eden od razlogov za takšen comeback je želja, da bi spomnili, da emajlirana posoda dobro kljubuje zobu časa in je primerna za vse štedilnike. »Zaradi zmožnosti prestajanja visokih temperatur in trpežnosti je zagotovo tudi ena najbolj zdravih,« trdi direktor podjetja Mitja Majcen.
Za domače potrošnike pa je morda še pomembnejše, da je tovarna emajliranih izdelkov v svoji 120-letni zgodovini pustila velik pečat na naših življenjih, in to nikakor ne le v Celju, kjer je njen sedež. V depojih Muzeja novejše zgodovine Celje hranijo več kot 1700 kosov starih izdelkov Westen (tako so se imenovali sprva, po ustanovitelju podjetja) in Emo, ki kažejo, kako so se posamezne linije emajlirane posode spreminjale skozi zgodovino in postopoma postajale del naše identitete. Med shranjenimi izdelki so bele nočne posode z modrim robom, pa beli in modri piskri in pokrovke, pekači, džezve, emajlirani lončki in plehnati krožniki z različnimi poslikavami. Prav vsak od teh izdelkov nam lahko, tako kot dišeče Proustove magdalenice, prikliče spomine na preteklost. Denimo na to, kako smo kot otroci hiteli praznit krožnike, da bi se na dnu čim prej izrisala podoba dečka in deklice, ki se kopata v kadi, polni pene, ali se držita za roke.
Ali bomo takšne spomine tkali tudi ob novih Emovih izdelkih, bo pokazal čas. Kako množično bodo izdelovali to cenovno relativno dostopno linijo, bo na koncu odvisno od povpraševanja. Za zdaj je narejena manjša, pilotska serija, ki bo dostopna predvsem v Celju.
Že ime pa kaže, da gre za ambiciozen projekt. Ime nove linije je Polka, kar je pravzaprav igriv in inteligenten poskus, kako izdelek, čigar ime v slovenščini precej diši po poskočnicah – in ja, tudi goveji župci –, približati tujini. Pikčastemu vzorcu se po angleško namreč reče polka dot.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.