Petja Grafenauer

 |  Mladina 35  |  Kultura

PLEH v Ljubljani

Hrvaški umetniki o slovenski kulturni sceni tudi z Mladino

 PLEH statement, živa skulptura, ki spomni na dneve skupine OHO

PLEH statement, živa skulptura, ki spomni na dneve skupine OHO
© Borut Korošec

S prihajajočim septembrom se začenja nova galerijska sezona. Ena prvih lastovk bo razstava Na domačem pragu: PLEH reference v Ljubljani hrvaškega neformalnega umetniškega kolektiva PLEH, ki jo v Mednarodnem grafičnem likovnem centru kurira kustosinja Saša Nabergoj.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Petja Grafenauer

 |  Mladina 35  |  Kultura

 PLEH statement, živa skulptura, ki spomni na dneve skupine OHO

PLEH statement, živa skulptura, ki spomni na dneve skupine OHO
© Borut Korošec

S prihajajočim septembrom se začenja nova galerijska sezona. Ena prvih lastovk bo razstava Na domačem pragu: PLEH reference v Ljubljani hrvaškega neformalnega umetniškega kolektiva PLEH, ki jo v Mednarodnem grafičnem likovnem centru kurira kustosinja Saša Nabergoj.

Skupino PLEH sestavljajo hrvaški umetniki srednje generacije Kata Mijatović, Zoran Pavelić, Marijan Molnar in Vlatko Vincek, ki so projekt začeli leta 2008. Njihove samostojne prakse se med seboj razlikujejo, a za vse so značilni delovanje v okviru medijskih praks, diskretni, minimalni postopki, intervencije v izbrane prostore in socialna izostrenost. Tudi danes, ko so vsi že srečali Abrahama, so dejavni in prodorni člani sodobne umetnostne scene na Hrvaškem; Kata Mijatović je denimo prav lani predstavljala Hrvaško na Beneškem bienalu.

Od leta 2003 Kata Mijatović in Zoran Pavelić delujeta in ustvarjata v ateljejih Žitnjak v zagrebški industrijski coni s petnajsterico drugih umetnikov. Posvečajo se predvsem perifernemu, alternativnemu, marginalnemu in marginaliziranemu, tam pa deluje tudi Galerija AŽ, ki jo vodi Mijatovićeva. Tretji član kolektiva PLEH Marijan Molnar je že leta 1981 razstavljal v Ljubljani v Galeriji Škuc in se takrat kot v črno zavit terorist boril za »demokratizacijo umetnosti«. Skupino PLEH zaokroži četrti član, slikar in performer Vlatko Vincek.

PLEH je v temeljih projekt, ki sodobne umetniške prakse uvaja na periferijo države, proč od prestolnic s podpornimi strukturami. PLEH na periferiji se je godil v Koprivnici in Subotici, potem pa, ko so razstavljali v Sarajevu, so dodali novo sekcijo: PLEH reference.

V okviru kolektiva PLEH avtorji ustvarjajo skupaj, a avtorstvo projektov ni skupinsko. Njihova dela so odziv na kulturno okolje, v katerem se znajdejo. Ljubljanska akcija je nenapovedana potekala 16. in 18. decembra 2011 na Tromostovju in pri Prešernovem spomeniku, v Moderni galeriji in Muzeju sodobne umetnosti na Metelkovi, na železniški postaji ... Na razstavi v galeriji MGLC ji je dodan izbor novejših del iz serije PLEH reference.

V Ljubljani se je tistega decembra Marijan Molnar z akcijo For … Osebna sporočila javno poklonil trem slovenskim umetnostnim delavcem: nekdanjemu članu skupine OHO Marku Pogačniku, vodji Galerije Kapelica Juriju Krpanu in videastki in teoretičarki Marini Gržinić. Na različnih lokacijah v mestu so protagonisti akcije tiho navijali zanje s črnimi pravokotniki, na katerih so bili izpisani njihovi priimki.

Črni pravokotnik se v praksi skupine PLEH pojavi večkrat, najvidneje na fotografiji PLEH statementa, na kateri je dokumentirana skupinska skulptura s črnim trakom pred obrazi protagonistov. Črn je pravokotnik na vrečki z napisom »Umetnost je slovenska beseda«, s katero se je Zoran Pavelić sprehodil po Ljubljani, kakor stori v vsakem mestu, ki ga obišče. Črni pravokotniki sestavljajo škatlice vžigalic, ki jih je isti umetnik ilegalno razstavil v muzeju MSUM in v Moderni galeriji ter tako ponudil priložnost morebitnemu miselnemu aktivistu ali piromanu. Umetnik je instituciji polepil še s protipožarnimi nalepkami z napisom ’artist’. Enake nalepke na razstavi v galeriji MGLC prekrivajo naslovnico priljubljenega tednika, saj umetnik apropriira 53 najnovejših številk Mladine in jih ob odprtju razdeli obiskovalcem. Posamezen izvod spremenjenega tednika – izbor je vsak teden osvežen z novo številko – postane spreminjajoči se razstavni eksponat.

Tudi ljubljanska akcija Kate Mijatović je za tarčo vzela predvsem Muzej sodobne umetnosti. Poplakatirala ga je s podobo performansa Zbor, ki ga je s skupino 30 deklet izpeljala ob odprtju zagrebškega velikega muzejskega brata. Dekleta so v Zagrebu nenapovedano kričala v zboru, plakat pa povezuje nedavno odprtje obeh muzejev in opozarja na njun kulturološki pomen v širšem regionalnem kontekstu.

Kustosinja razstavo priporoča kot prikaz uspešnega modela umetniškega sodelovanja, ki se nanaša neposredno na lokalni prostor in prinaša »pogled od zunaj«. Na domačem pragu: PLEH reference v Ljubljani ponuja vpogled v produktivno kolektivno delovanje srednje ali celo starejše generacije umetnikov, ki tudi v drugem desetletju novega tisočletja angažirano ustvarjajo umetnost, v kakršno verjamejo, in skušajo hkrati prav tako angažirano ustvariti primerne možnosti za njeno preživetje.

Studio 6:
Na domačem pragu: PLEH reference v Ljubljani
Kdo: PLEH
Kje: MGLC, Ljubljana
Kdaj: do 26. 9. 2014

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.