14. 1. 2015 | Kultura
Vloga moškega v sodobni družini
V Kinodvoru bo danes, 14. januarja ob 21.00 premiera filma Višja sila, provokativnega švedskega režiserja Rubena Östlunda, dobitnika velike nagrade žirije v sklopu Posebni pogled na festivalu v Cannesu, ki z neprizanesljivim humorjem postavlja pod vprašaj vlogo moškega v sodobni družini. Izhodišče filma je vprašanje: kako se ljudje odzovejo v nepričakovanih situacijah, kakršna je katastrofa?
Zakonca Ebba in Tomas z otrokoma za nekaj dni odpotujeta na smučarski oddih v francoske Alpe. Nekega dne družino med kosilom v gorski koči prestraši snežni plaz in idila se v trenutku sprevrže v nočno moro. V koči zavlada preplah, Ebba na pomoč kliče Tomasa, da bi ji pomagal zaščititi njune otroke. A Tomas se na njene obupane klice ne odzove; beži in razmišlja le o tem, kako bi sam odnesel celo kožo. Izkaže se, da je šlo za lažen preplah, a očetova impulzivna in nepričakovana reakcija do temeljev pretrese svet te navidez popolne družine.
"Izkazalo se je-o temi obstajajo znanstvene študije, da se po katastrofi, ugrabitvi letala ali brodolomu, veliko število preživelih loči. Zdi se tudi, da v večini primerov moški ne ravnajo v skladu s pričakovanimi kodeksi viteštva. Kar je najverjetneje poglavitni razlog za razveze. Zaradi tega sem želel raziskati uveljavljeno predstavo, da mora biti moški zaščitnik svoje žene in družine, družbeni kodeks, ki pravi, da se v nevarnosti ne sme umakniti. To me je pripeljalo do zamisli, da posnamem eksistencialno dramo v smučarskem letovišču–koncept, ki se mi je zdel izredno zanimiv. Prikazati sem želel absurdnost tega sveta," pravi režiser in scenarist Ruben Östlund.
Ruben Östlund je eden najbolj samosvojih in drznih skandinavskih filmskih ustvarjalcev zadnjega desetletja ter neusmiljen raziskovalec človeškega vedenja, znan po svojem pikrem humorju. Svojo kariero je začel v devetdesetih letih z amaterskimi smučarskimi filmi. Za svoj celovečerni prvenec Kitarski mongoloid (2004) je prejel nagrado FIPRESCI v Moskvi, mednarodno priznanje pa mu je prinesel drugi celovečerec Nenamerno (2008) na cannskem festivalu v sklopu Posebni pogled. Dve leti kasneje je bil za kratki film Incident pred banko (2009) nagrajen z berlinskim zlatim medvedom, za svoj tretji celovečerec Igra (2011) pa je prejel nagrado coup de coeur v cannski sekciji Štirinajst dni režiserjev, nominacijo za nagrado LUX in najvišje skandinavsko priznanje, nagrado Nordijskega sveta.