Damjana Kolar

 |  Kultura

Pregledna razstava umetniškega opusa Ivana Dvoršaka

Mreža, 1975

Mreža, 1975
© arhiv Stojan Kerbler

V Umetnostni galeriji Maribor bodo 9. oktobra ob 19.00 odprli pregledno razstavo Ivana Dvoršaka (1934-2013), ki je bil eden najvidnejših slovenskih fotografov druge polovice 20. stoletja in priznan grafični oblikovalec. S svojim delom je vidno zaznamoval slovenski in jugoslovanski likovni prostor, njegovo fotografijo iz sedemdesetih let pa lahko postavimo tudi ob bok aktualnim svetovnim tokovom. Razstava obsega okoli 120 črno-belih fotografij, ki so nastale od začetka šestdesetih let do sredine osemdesetih let prejšnjega stoletja (od tega okrog štirideset originalnih fotografij, kaširanih na iverne plošče) in izbor del Dvorškovega grafičnega oblikovanja.

Pregledna razstava Ivana Dvoršaka, ki jo je pripravila kustosinja Andreja Borin, ponuja vpogled v ustvarjalnost izjemnega fotografa in grafičnega oblikovalca, čigar delo je prvič celostno ovrednoteno. Izhodišče za razstavo predstavlja umetnikova razstavna fotografija, večinoma iz njegove zapuščine, ki jo je Umetnostna galerija Maribor nedavno pridobila s pomočjo Ministrstva za kulturo RS.

S fotografijo se je začel ukvarjati v začetku šestdesetih let prejšnjega stoletja ter bil eden najaktivnejših članov mariborskega Fotokluba in eden glavnih protagonistov Mariborskega kroga. Bil je kandidat mojster fotografije Foto zveze Jugoslavije in AFIAP (Artiste FIAP). V okviru Mariborskega kroga (1971–1974) je bil prvi, ki je izoblikoval svoj izraz in s tem odločilno vplival na ostale člane.

V šestdesetih letih v njegovi fotografiji prevladujejo vsakdanji prizori in zanimanje za strukturne površine, v čemer lahko prepoznamo nekatere vzporednice z nemško subjektivno fotografijo. V sedemdesetih letih je Dvoršaka motivno pritegnilo obrobje mesta z izpraznjenimi prostori, polnimi tišine, pomembne pa so tudi njegove serije oziroma sekvenčne fotografije, ki pogosto obravnavajo isti motiv v različnih pogledih ali iz različnih zornih kotov in opozarjajo na počasno, a neizogibno minevanje časa. Med njegovimi vrhunci velja izpostaviti triptih Divan in sekvenčno serijo Garaž z dvanajstimi posnetki. 

Poklicno je Ivan Dvoršak deloval kot grafični oblikovalec in bil tudi na tem področju izredno cenjen. Oblikoval je številne celostne podobe in logotipe za mnoge ustanove, njegove rešitve pa so bile velikokrat nagrajene. V grafičnem oblikovanju ga je odlikovala jasna zasnova, izčiščenost forme in ustrezna simbolna govorica. V svoje grafično delo je vključeval tudi fotografijo.