Borut Mekina

 |  Mladina 10  |  Politika

Pozabljeni Auschwitz

Sprenevedanje kulturnega ministrstva

V koncentracijskem taborišču Auschwitz-Birkenau imajo nekatere države svoje paviljone. Stalno razstavo o trpljenju taboriščnikov ima Češka, ima jo Slovaška, imela pa jo je tudi nekdanja Jugoslavija, dokler je leta 2009 zaradi nesoglasij med nekdanjimi republikami niso zaprli. Zato so bile tudi na Slovenijo v preteklih letih naslovljene različne pobude za reševanje tega vprašanja. Pobudo sta recimo dala Avstrija in muzej v Auschwitzu, dali so jo nekdanji taboriščniki pa Mednarodna zveza za spominjanje na holokavst. Zadnja leta so tako potekali številni sestanki med zgodovinarji, ki so svoje delo končali na zadnjem sestanku v Ljubljani maja lani. A sedaj, ko bi morali politiki projekt uresničiti, je vse zastalo.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Borut Mekina

 |  Mladina 10  |  Politika

V koncentracijskem taborišču Auschwitz-Birkenau imajo nekatere države svoje paviljone. Stalno razstavo o trpljenju taboriščnikov ima Češka, ima jo Slovaška, imela pa jo je tudi nekdanja Jugoslavija, dokler je leta 2009 zaradi nesoglasij med nekdanjimi republikami niso zaprli. Zato so bile tudi na Slovenijo v preteklih letih naslovljene različne pobude za reševanje tega vprašanja. Pobudo sta recimo dala Avstrija in muzej v Auschwitzu, dali so jo nekdanji taboriščniki pa Mednarodna zveza za spominjanje na holokavst. Zadnja leta so tako potekali številni sestanki med zgodovinarji, ki so svoje delo končali na zadnjem sestanku v Ljubljani maja lani. A sedaj, ko bi morali politiki projekt uresničiti, je vse zastalo.

Vsebinsko je nova razstava pripravljena. Tudi z denarjem ni težav. Večino sredstev, skupaj dva milijona evrov, je za prenovo paviljona že zagotovila Avstrija, posamezne republike bi morale prispevati vsaka zgolj od 50 do 500 tisoč evrov ali še manj, saj je Srbija na zadnjem sestanku predlagala, da bi skupni projekt sofinancirali iz skladov EU. Kljub temu, kot pojasnjuje Kaja Širok iz Muzeja novejše zgodovine, ki v strokovni komisiji predstavlja Slovenijo, pa »na politični (ministrski) ravni v tem času ni bilo formalnih pogovorov ali dogovorov o tej problematiki«. Zakaj ne?

Ena izmed težav je Hrvaška, kjer je nova vlada za kulturnega ministra imenovala spornega Zlatka Hasanbegovića. Zaradi njegovih stališč do holokavsta, povzdigovanja ustaštva, izjav, da je »antifašizem prazna fraza«, Center Simona Wiesenthala sedaj od hrvaške vlade terja njegov odstop. Ena izmed prvih Hasanbegovićevih potez je bila prav zamenjava vodje hrvaškega Zgodovinskega muzeja Nataše Mataušić, ki je bila tam pristojna za vsebinski del razstave v Auschwitzu. Mataušićeva je po odstavitvi dejala, da je potezo pričakovala, saj je vedno s ponosom povedala, da je antifašistka. A pasivna poleg Hrvaške ostaja tudi Slovenija.

Na slovenskem ministrstvu za kulturo, ki ga vodi Julijana Bizjak Mlakar, so recimo lani mesec pred odločilnim sestankom brez posebnih razlogov iz projekta umaknili Kristino Plavšak-Krajnc, ki se je z razstavo ukvarjala pet let. Sedaj vodi vladni urad za komuniciranje. Poleg tega ministrstvo pod vodstvom Bizjak Mlakarjeve v proračunih za leti 2016-2017 za odprtje paviljona v Auschwitzu ni namenilo nobenih sredstev.

Kje je težava v Sloveniji, če ne gre za težave ideološke narave? Z ministrstva odgovarjajo, češ da je težava v muzeju. Pravijo, da bi se morale posamezne države z muzejem dogovoriti o delitvi stroškov, rokih plačila in izbiri izvajalcev, vendar »države naslednice še niso bile pozvane na pogovore o kritju stroškov«.

Zanimivo – v muzeju v Auschwitzu to zanikajo. Pawel Sawicki, ki smo mu pojasnili stališče slovenskega ministrstva za kulturo, pravi, da dejansko oni čakajo države naslednice. »Na sestankih v preteklosti so bili predstavniki držav natančno obveščeni o pravilih. Jasno smo jim povedali, kaj morajo storiti. A vse do danes muzej ni prejel še nobene informacije od predstavnikov nekdanjih jugoslovanskih republik, če so te sploh pripravljene začeti projekt.« Odstavljena Mataušićeva je povedala, da po njenem težava ni v denarju, ta je kvečjemu lahko izgovor. Skrbi jo, da bi v Auschwitzu nad projektom obupali in 700 kvadratnih metrov razstavnih površin, ki niso v lasti nekdanjih republik, namenili za druge namene.

Kar bi bila, kot še dodaja, seveda zelo velika sramota za vse nas.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.

Pisma bralcev

  • Alenka Štrukelj, Služba za odnose z javnostmi, Ministrstvo za kulturo

    Odgovor na članek Boruta Mekine Pozabljeni Auschwitz, ki ste ga objavili v Mladini dne 11. 3. 2016 na strani 10

    V skladu s 6. razdelkom Zakona o medijih prosimo, da zaradi korektne obveščenosti javnosti, objavite odgovor Ministrstva za kulturo na članek Pozabljeni Auschwitz, novinarja Boruta Mekine, ki je bil objavljen v petek, 11. 3. 2016, na str. 10. Več

  • Alenka Štrukelj, Služba za odnose z javnostmi, Ministrstvo za kulturo

    Pozabljeni Auschwitz

    Za razjasnitev nekaterih netočnosti, ki jih je v članku Pozabljeni Auschwitz navedel novinar Borut Mekina, še posebej neutemeljenega očitka, da je Slovenija pri projektu pasivna, podajamo oris poteka priprav na ureditev razstavnih prostorov nekdanje Jugoslavije v koncentracijskem taborišču Auschwitz-Birkenau. Projekt skupne razstave se je pričel leta 2011 z oblikovanjem delovno-strokovne koordinacije med državami... Več