Damjana Kolar

 |  Kultura

Preplet usod v breznu grešnega mesta

Od 11. do 18. maja bo v Kinodvoru in izbranih kinih Art kino mreže predpremierno na ogled celovečerni prvenec režiserja Mateja Nahtigala Psi brezčasja, pristna noirovska kriminalka, v kateri se z iskanjem morilca istočasno razkrivajo različne plasti delovanja družbeFilm brez olepšav predstavlja realnost, kompleksnost in asimetrično hierarhijo družbe, skrito pod navidezno fasado civilizacije. Nastal je po predlogi istoimenskega knjižnega prvenca Zorana Benčiča, pevca velenjske skupine Res Nullius. Pri nastanku filma pa je pomembno vlogo odigrala tudi lokacija snemanja, za katero so ustvarjalci izbrali Velenje.

Rok Osterberg se po večletnem bivanju v tujini vrne v domače mesto, da bi raziskal hladnokrven umor svojega mlajšega brata Maksa. Kmalu spozna, da se je ta med njegovo odsotnostjo vpletel v nečedne kriminalne posle, zato njegova smrt nikogar pretirano ne zanima. Trohico zanimanja pokaže le star družinski prijatelj, inšpektor Kramer, a policija pri preiskavi vseeno naleti na slepo ulico. Rok se zato odloči, da bo sam poiskal storilca, s tem pa se začne njegova pot nazaj v svet, ki ga je pred številnimi leti pustil za seboj. Ponovno se sooči z ljudmi iz svoje preteklosti: s prijateljem Aldom, ki je skupaj z Maksom opravljal posle za šefa lokalnega podzemlja Đanga, ter s svoji bivšim dekletom Katarino. Ta se je medtem poročila z lokalnim politikom Frankom Kovačem ml., kandidatom na prihajajočih županskih volitvah in sinom najvplivnejšega človeka v mestu. Rok med raziskovanjem življenja in smrti svojega brata postane šahovska figura v igri za moč, ki jo bijejo vplivna politična družina, lokalna mafijska združba in nemočna policija. V mestu izkrivljenih moral, neizrečenih besed in zakopanih skrivnosti je vsak nadaljnji korak lahko usoden. Pri lovljenju občutljivega ravnotežja mu sicer nekoliko pomaga ambiciozni inšpektor Polak, ki pa mora vendarle najprej paziti na svoje lastne interese.

"Povezanost različnih struktur moči, naravno ravnovesje, ki se ustvari, laži, ki prikrivajo kolesje–to je zgodba, ki se piše vsak dan, v vsakem mestu tega sveta. Realno gledano film govori resnico o delovanju družbe. Ne glede na lokacijo in čas je naravno ravnovesje, ki se ustvari, vsepovsod osnovano na istem načelu. Zato je ta film brezčasen. Mislim, da se v resnici sploh ne zavedamo, v kakšni družbi živimo. Veliko lažje je živeti v laži. Tudi protagonist Rok ni daleč od tega, le da se mora, če želi razkriti morilca svojega brata, tudi sam malo povaljati po tem gnoju. Blizu mi je klasični film noir, zlasti na ravni zgodbe, ki zahteva stalno gledalčevo pozornost, drugače se lahko zelo hitro izgubi. Z Zoranom sva se hitro poenotila, da bova naredila film brez streljanja in ubijanja, brez nekih akcijsko-trilerskih prizorov. Film se odvija v interakciji med liki. Po večini se dogaja v interjerjih z bližjimi posnetki obrazov," pravi režiser.

Matej Nahtigal je v Ljubljani diplomiral iz grafične in medijske tehnike ter nekaj časa delal kot oblikovalec in medijski strateg pri različnih komercialnih projektih. Kasneje je v Sarajevu študiral fotografijo in med drugim zasnoval uspešno kickstarter kampanjo za lesene fotoaparate Elvisa Halilovića. Po končanem magisteriju je delal kot fotoreporter za sarajevski tednik Dani. Kot snemalec in montažer je v preteklosti že sodeloval pri nekaterih igranih filmih in dokumentarcih, Psi brezčasja, dobitnik nagrade FIPRESCI na festivalu v Portorožu pa so njegov celovečerni prvenec.

Film Psi brezčasja je v Mladini recenziral tudi Marcel Štefančič, jr: "Michael Caine se je v klasiki Ubijte Carterja oziral v gnevu, ko se je po dolgih letih vrnil v rojstni Newcastle, da bi ugotovil, kdo je umoril njegovega brata – Rok Osterberg (Primož Vrhovec) pa se v Psih brezčasja, posnetih po postneonoirski kafkiadi Zorana Benčiča, ozira v gnusu, ko se po dolgih letih vrne v rojstno mesto (morda Velenje), da bi ugotovil, kdo je umoril njegovega brata." Zapis si lahko v celoti preberete tu. 

47dAAhUKHbc

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.