9. 6. 2016 | Kultura
Rog se na propadli projekt mestne občine odziva z umetnostjo
Atelje v Samorogu
© arhiv Mladine
Skupnost uporabnikov in uporabnic Tovarne Rog nocoj ob 21. uri vabi na odprtje sklopa razstav naslovljenega Decentralizacija sodobnih umetnosti Rog (DSU Rog). Pripravljajo jo v šestih razstavnih prostorih v Rogu, osrednja razstava pa bo v prostoru Zelenica v 1. nadstropju Tovarne. Ostala razstavišča so: Španska vas (3. nadstropje levo), Tilnov atelje (1. nadstropje, desno), predverje tovarne, Modri kot (skrajno desno cez dvorišče), Galerija Kljub Vsemu (levo od vhoda v tovarniški kompleks).
Sklop razstav pripravljajo v kontekstu spora z Mestno občino Ljubljana (MOL), ki je v ponedeljek neuspešno rušila Rog. "Razstava je zastavljena kot razstava podpore in vključuje umetnice, umetnike, kustose in kustosinje vseh generacij in vseh prominenc, od študentov do uveljavljanih in mednarodno priznanih umetnic, ki so s svojim delom in imenom pripravljeni podpreti Avtonomno Tovarno Rog. Fokus razstave je tako usmerjen na veliko število sodelujočih, pri čemer se ideja podporne razstave navezuje na običajno obliko podpore v obliki podpornega pisma, zato so v ospredje postavljena imena sodelujočih, ki predstavljajo večji del obstoječe lokalne scene sodobne vizualne umetnosti, s čimer se gradi simbolno moč Tovarne," so rogovci zapisali v sporočilu za javnost.
Sodelujoči podpirajo obstoječe dejavnosti in ljudi v Rogu, predvsem pa nadaljni avtonomni razvoj v smeri raznolikosti, odprtosti in neprofitnosti vseh dejavnosti, ki stoji nasproti hegemoni centralizirani, profitni obliki kulture, ki jo po njihovem uveljavlja MOL in njen trenutni župan.
Naslov razstave, Decentralizacija sodobnih umetnosti Rog ali kratko DSU Rog, je odziv na pretekli projekt občine CSU Rog oziroma Center sodobnih umetnosti Rog. Ta je bil velikopotezno zastavljen kot javno-zasebno partnerstvo z večjim delom privatnih površin (elitna stanovanja, hotel itd.) in kmalu tudi opuščen, ker k projektu ni pristopil noben zasebni partner.
"Centralizacijo razumemo kot osnovni oblastni princip MOL in njenega trenutnega župana, s čimer se na ravni kulturnih učinkov sklada proces homogenizacije (estetske, produkcijske, kulturne) in obenem trganje socialnih vezi, zaradi uvajanja konkurenčnosti tako med kulturne producente kot druge socialne strukture: navsezadnje se vsi borimo za točke na javnih razpisih. Proti temu Tovarna Rog teži k decentralizaciji, kar pomeni da se na eni strani zaveda pomembnosti raznolikosti (v organizacijskem, produkcijskem, estetskem in drugih smislih) na ravni celotne socialne in kulturne produkcije, in po drugi strani na ravni svoje lastne notranje organizacije, ki jo vodi preko telesa Skupščine, ki deluje odprto in demokratično," poudarjajo uporabniki Roga in sodelujoči umetniki.
Prostorsko zgoščanje dejavnosti in med sabo različnih ter včasih celo nekompatibilnih oblik delovanja vidijo kot kvaliteto in kot nasprotje centralističnemu in administrativnemu podvrženju: "Tako je tudi namen te razstave pripeljati na kup veliko število akterk in akterjev z umetniške scene kot skupnost podpornikov Tovarne Rog, ki so sicer v zelo različnih odnosih in zavzemajo različne pozicije znotraj scene, vendar v tem primeru brez vsakega birokratskega poenotenja ali določitve medsebojnih razmerij skupaj enotno podprejo kolektivne in neformalizirane prakse, ki se odvijajo v Tovarni Rog. Gradnja solidarnosti med kulturnimi akterji in vzpostavljanje novih družbenih vezi, ki so tesnejše od sodelovanja pri posameznih projektih, je mogoče le ob odsotnosti centralnega nadzora in enotnih kriterijev kvalitete."
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.