27. 9. 2016 | Kultura
Prva večja pregledna razstava NSK v Rusiji
Postavitev v Moderni galeriji (2015)
Razstava NSK od Kapitala do kapitala. Neue Slowenische Kunst – dogodek zadnjega desetletja Jugoslavije, ki je bila lansko leto na ogled v Moderni galeriji, letos pa še v Van Abbemuseumu v Eindhovnu, bo med 30.septembrom in 9. decembrom gostovala v Muzeju sodobne umetnosti Garage, enem najpomembnejših prostorov za sodobno umetnost v Moskvi. Gre za prvo večjo pregledno razstavo slovenskega umetniškega kolektiva Neue Slowenische Kunst (NSK) v Rusiji, ki jo je pripravila Moderna galerija.
Razstava kustosinje Zdenke Badovinac sledi glavnim dogodkom med letoma 1980 in 1992 – koncertom, razstavam, gledališkim predstavam, performansom, gverilskih akcijam, javnim razglasom – skupin NSK. Leta 1992 so skupine – delno kot odziv na razpad Jugoslavije – prenehale delovati v kolektivu Neue Slowenische Kunst in so vzpostavile NSK državo v času, utopično formacijo, ki se opisuje kot "prva globalna država v vesolju."
Kolektiv Neue Slowenische Kunst (NSK) so leta 1984 ustanovile tri skupine – multimedijska skupina Laibach (ustanovljena leta 1980), skupina vizualnih umetnikov IRWIN (ustanovljena leta 1983) in Gledališče sester Scipion Nasice (1983-1987). Obenem so ustanovile še četrto skupino, oddelek za oblikovanje Novi kolektivizem. Pozneje je NSK ustanovil še druge oddelke: Oddelek za čisto in praktično filozofijo, Retrovizijo, Film in Graditelje. Moskovska razstava, podobno kot pred njo že ljubljanska, sledi delu treh ustanovnih skupin in petih oddelkov.
Razstava želi med drugim osvetliti dejstvo, da je bil NSK v zadnjem desetletju Jugoslavije vsaj v enaki meri kritik prihajajočega globalnega kapitalizma kot kritik propadajočega socializma. Pri tem je treba poudariti, da se je pri obravnavi socializma bistveno razlikoval od njegove liberalistične kritike. Pri NSK ni šlo za uveljavljene načine umetniške kritike ali ironije, temveč za afirmativne postopke in nadidentifikacijo, s katerimi so posamične skupine med drugim artikulirale tudi to, kakšno družbo si želijo po razpadu socializma. S tem, ko so leta 1992 ustanovile NSK državo v času, so se odločile za globalno skupnost, temelječo ne na teritorialnih ali ekonomskih principih, ampak na estetiki in mišljenju.
NSK se je v svoji estetski in obširni teoretski produkciji naslonil na mnoge umetnostne tradicije, vključno z idejami ruske avantgarde, ki je šele ob koncu sedemdesetih in na začetku osemdesetih let postala pomembna referenčna tradicija v delih nekaterih jugoslovanskih umetnikov. Močan odziv je doživela v delih skupin NSK-ja, od katerih je vsaka na svoj način ustvarila poseben dialog s to pomembno tradicijo.
Razstava NSK od Kapitala do kapitala je že drugi razstavni projekt, ki ga bo Moderna galerija realizirala v Muzeju sodobne umetnosti Garage, in tako obnavlja sodelovanje med muzejema, ki se je začelo februarja lani z odprtjem pomembne razstave Slovnica svobode / pet lekcij, na kateri so širši javnosti predstavili mednarodno zbirko Moderne galerije Arteast 2000+.
Kolektiv NSK je na začetku devetdesetih vzpostavil intenzivne odnose z moskovsko umetnostno sceno, kar je leta 1992 pripeljalo do organiziranja NSK ambasade Moskva – mesec dni trajajočega dogodka s predavanji in razpravami na temo "Kako Vzhod vidi Vzhod." Njihovo tokratno razstavo v Moskvi tako lahko vidimo kot simbolično "vrnitev" tako k temu dogodku, kot tudi k eni od njegovih najpomembnejših tradicij.
Muzej sodobne umetnosti Garage se z obsežnim programom razstav, dogodkov, izobraževanja, raziskovanja in založništva odziva na sodobne dogodke v ruski in mednarodni kulturi ter s tem ustvarja priložnosti za javni dialog in za produkcijo novih del in idej v Moskvi. Jedro vseh dejavnosti je muzejska zbirka - prvi ruski arhiv, ki se navezuje na razvoj ruske sodobne umetnosti od petdesetih let do danes. Garage, ki sta ga leta 2008 ustanovila Daša Žukova in Roman Abramovič, je na začetku deloval v sloviti avtobusni garaži Bahmetevski, ki jo je načrtoval konstruktivistični arhitekt Konstantin Melnikov. Leta 2012 se je muzej preselil v začasni paviljon v parku Gorki, ki ga je po naročilu projektiral nagrajeni arhitekt Shigeru Ban. Leto pozneje so poleg paviljona odprli posebej za to zgrajeni izobraževalni center. 12. junija 2015 je muzej Garage sprejel obiskovalce v svoji prvi stalni stavbi. Inovativni projekt prenove slavne sovjetske modernistične restavracije Vremena Goda (Letni časi) v parku Gorki iz leta 1968 je delo Rema Koolhaasa in njegovega studia OMA.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.