17. 4. 2018 | Kultura
Razstava Nike Autor na Dunaju
Razširjen projekt Nike Autor, ki je bil lani na ogled v nacionalnem paviljonu na Beneškem bienalu, časnik The Guardian pa ga je uvrstil med pet najboljših paviljonov
Od 18. aprila do 30. maja bo v dunajski galeriji ARCC.art v sklopu razstave Novicam se ne odpovemo II. Nika Autor predstavila razširjen projekt, ki je bil lani prvič razstavljen na 57. mednarodni umetnostni razstavi (La Biennale di Venezia) v nacionalnem paviljonu leta 2017. Časnik The Guardian ga je uvrstil med pet najboljših paviljonov, sledila pa so tudi mnoga vabila na filmske festivale. Film je na rotterdamskem filmskem festivalu prejel prvo nagrado v kategoriji "found footage".
Projekt sestavljata obzornik Nike Autor z naslovom Obzornik 63 – Vlak senc in zbornik, ki so ga uredili Nika Autor, Andreja Hribernik, Ciril Oberstar in Andrej Šprah. 30-minutni film Obzornik 63 - Vlak senc se naslanja na formo obzorniškega filma oziroma njegovega nasprotnega pola - antiobzornika ter na formo esejističnega, eksperimentalnega in angažiranega filma. Preizprašuje teme, kot so begunstvo, potovanja, sreča in vlak kot podoba, ki je bila večkrat predstavljena skozi zgodovino filma.
Obzornik 63 sledi smernicam obzorniške dejavnosti ter skuša umestiti in razumeti določeno podobo – drobec posnetka, nekoč slavne železnice Beograd–Ljubljana, kjer begunci danes ne potujejo več v vagonih temveč med kolesjem vlakov. Obzornik 63 se poda v vizualno raziskovanje železnic, njihovega zgodovinskega, socialnega in političnega konteksta. Esejistični in asociativni elementi Obzornika 63 povezujejo omenjene vsebine z iskanjem sreče, z idejo potovanja v trenutni družbeni realnosti, kjer je hrepenenje po sreči vse prepogosto povezano s potjo drugam ali celo z nujnostjo iskanja možnosti golega preživetja. Nika Autor se pri zasnovi obzornika sklicuje na njegovo klasično obliko in plasti različne vsebine, ki jih povezuje z esejistično naracijo in vizualnimi elementi. Specifika Obzornika 63 je, da se giblje na meji med klasičnim informativnim in angažiranim anti-obzornikom ter esejističnim in eksperimentalnim filmom, ki gledalca vodi skozi zgodbo, medtem ko mu dopušča prazna polja za lastno refleksijo.
Sestavni del razstavnega projekta je tudi zbornik tekstov, ki združuje tako strokovna besedila kot tudi literarne in vizualne elemente, osredotočene na analizo stanja na področju aktualne obzorniške dejavnosti in njenih ključnih žariščih, hkrati pa odpira tudi možnost refleksije določenih historičnih poudarkov, s katerimi aktualne pobude stopajo v dialog ali iz njih črpajo svoj ustvarjalni naboj.
Nika Autor svojo umetniško prakso razume kot refleksijo družbene stvarnosti, ki prispeva k upiranju pogleda in ostrenju misli, k opolnomočenju in podajanju glasu ter podobe neslišnemu in nevidnemu. Leta 2008 je končala študij slikarstva na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani, leta 2016 pa doktorat na Akademiji za likovno umetnost na Dunaju. Je soustanoviteljica in članica Obzorniške fronte, kolektiva ustvarjalcev s področja filmske, kulturne in politične teorije in umetnosti. Za svoje delo je prejela Priznanje Riharda Jakopiča, Prešernovo nagrado Akademije za likovno umetnost in oblikovanje, Priznanje za pomembna umetniška dela Univerze v Ljubljani in Priznanje Franceta Brenka za izjemne dosežke na področju filmske kulture. Med pomembnejšimi nastopi Nike Autor zadnjih let so razstava Novice so naše! v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova, Film d’actualites- l’actu est a nous v Jeu de Paume v Parizu, Med svetovi II v Galeriji Miroslav Kraljević v Zagrebu, Shifts in Time: Performing the Chronic v Mumoku na Dunaju ter 6. in 7. trienale sodobne umetnosti v Sloveniji U3.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.