Marjan Horvat

 |  Mladina 31  |  Kultura

(Glasni) šepet iz Severne Koreje

Razstava o državi, kjer je prepovedano vse, kar ni izrecno dovoljeno

Člani skupine Laibach pred stavbo Centralnega komiteja Korejske delavske stranke

Člani skupine Laibach pred stavbo Centralnega komiteja Korejske delavske stranke
© Daniel Miller

Izvrstni dokumentarec Dan osvoboditve o gostovanju glasbene skupine Laibach v Severni Koreji leta 2015, ki ga je (so)ustvaril norveški režiser, aktivist in umetnik Morten Traavik, ne ponuja le globljega uvida v – po mnenju Slavoja Žižka – »najbolj fascinanten kulturni, ideološki in politični dogodek v 21. stoletju doslej«. Skozi oko kamere razkriva delčke vsakdanjega življenja ljudi v Pjongjangu in na podeželju v tej težko dostopni državi; seveda le tiste, ki jih severnokorejski režim na skrbno vodenih, nadzorovanih, tako rekoč »režiranih« ogledih pokaže tujcem.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Marjan Horvat

 |  Mladina 31  |  Kultura

Člani skupine Laibach pred stavbo Centralnega komiteja Korejske delavske stranke

Člani skupine Laibach pred stavbo Centralnega komiteja Korejske delavske stranke
© Daniel Miller

Izvrstni dokumentarec Dan osvoboditve o gostovanju glasbene skupine Laibach v Severni Koreji leta 2015, ki ga je (so)ustvaril norveški režiser, aktivist in umetnik Morten Traavik, ne ponuja le globljega uvida v – po mnenju Slavoja Žižka – »najbolj fascinanten kulturni, ideološki in politični dogodek v 21. stoletju doslej«. Skozi oko kamere razkriva delčke vsakdanjega življenja ljudi v Pjongjangu in na podeželju v tej težko dostopni državi; seveda le tiste, ki jih severnokorejski režim na skrbno vodenih, nadzorovanih, tako rekoč »režiranih« ogledih pokaže tujcem.

Zdaj si lahko podobe, nastale ob gostovanju Laibacha v Pjongjangu, ki je zbudilo pozornost po vsem svetu, ogledate v dunajski Galeriji Photon, na razstavi Prepovedana šepetanja: Laibach in Severna Koreja, ki se bo septembra preselila še v sestrsko ljubljansko galerijo. Dejan Sluga, lastnik obeh in kustos razstave, je izmed skoraj 1000 fotografij, ki so nastale med tem obiskom, (i)zbral in tematsko razvrstil tistih 60, ki ne govorijo o sami skupini in njenih pripravah na oba koncerta v severnokorejski prestolnici, temveč o gostiteljici, Severni Koreji.

Avtorji fotografij so ljudje iz Laibachove ekipe, med njimi izkušena fotografa Jørund Føreland Pedersen in Jean Valnoir. Na razstavo je Sluga uvrstil tudi fotografije novinarja Pop TV Jureta Tepine, na njej pa sodeluje celo Daniel Miller, legendarni vodja britanske založbe Mute, pri kateri Laibach plošče izdaja že od leta 1987. Ta v Laibachovi odpravi v Severno Korejo sicer ni imel posebne vloge, udeležil se je je »le« kot gost, vendar je, saj je vrhunski ljubiteljski fotograf, obisk izkoristil tudi za fotografiranje. »Prepovedana šepetanja so prva razstava, na kateri Miller sodeluje kot avtor. Zdelo se mi je, da je bil 70-letni gospod ob mojem vabilu k sodelovanju navdušen kakor otrok,« pravi Dejan Sluga.

Kustos se je že na začetku snovanja razstave pred poldrugim letom odločil fotografije z gostovanja dopolniti še z avtorskimi fotografskimi projekti, ki so v Severni Koreji nastali prejšnja leta. Razstavo dopolnjujejo enigmatični črno-beli utrinki iz te države, ki jih je ustvarila Kanadčanka Nathalie Daoust, barvni portreti Severnih Korejcev in Korejk nemškega avtorja Martina von den Driescha in seveda fotografije v 3D-tehniki, ki jih je slovenski fotograf Matjaž Tančič posnel ob obisku Severne Koreje leta 2014. Tedaj nam je na vprašanje, kako globoko, če sploh, je s fotografijo prodrl v to zaprto družbo, ponudil odgovor: »Več kot vidiš, manj veš, kajti vsak odgovor spodbudi še več vprašanj in nova vprašanja.« Predstavil je torej lahko le resnico o tej državi, ki jo tujcem dovolijo videti. »Resnici na ljubo sem tam videl največ tem za fotografije, ki jih nisem smel posneti.«

Fotografi iz Laibachove ekipe so sicer lahko fotografirali vse, kar so videli. A videli so le tisto, kar jim je dovolil severnokorejski režim. Očitno je bilo takšno »prosto« fotografiranje članov ekipe del svežnja, ki ga je Morten Traavik, gonilna sila projekta gostovanja Laibacha v Severni Koreji, izpogajal s predstavniki severnokorejskih oblasti, vendar se člani ekipe vseeno niso smeli svobodno gibati po mestu in fotografirati, saj je – kot je za časnik Delo dejal Jani Novak, prvi mož Laibacha – »v tej državi prepovedano vse, kar ni izrecno dovoljeno«. Med 1000 fotografijami, ki so jih poslali kustosu Slugi, zato verjetno ni nobene, katere objavo v javnosti bi severnokorejski režim prepovedal.

Nastop skupine Laibach v Severni Koreji je bil seveda sam po sebi globalni dogodek s presežno, morda neponovljivo (umetniško in politično) vrednostjo. Zato si zasluži dokumentiranje v različnih medijih, po dokumentarcu Dan osvoboditve zdaj še v obliki fotografske razstave v dunajski in nato ljubljanski Galeriji Photon.

Morda pa so med razstavljenimi fotografijami tudi takšne, ki v sozvočju z laibachovsko dvoumnostjo razkrivajo njihovo (pravo)videnje severnokorejskega režima. In to čeprav so fotografi upoštevali pravilo, da mora biti vsako fotografiranje vnaprej dogovorjeno. »Seveda Laibach ne bi bili Laibach (tukaj mislimo na vso ekipo), če bi se teh pravil dosledno držal. Zaradi iznajdljivosti članov ekspedicije je nastalo precej izvirnih posnetkov, ki doslej še niso bili javno prikazani in bodo nedvomno zbudili zanimanje širše javnosti,« so v Galeriji Photon zapisali ob napovedi Prepovedanih šepetanj.

Fotografska razstava:
Prepovedana šepetanja: Laibach in Severna Koreja
Kdo: Nathalie Daoust, Martin von den Driesch, Daniel Miller, Jørund Føreland Pedersen, Matjaž Tančič, Jure Tepina, Jean Valnoir
Kje in kdaj: dunajska Galerija Photon do 10. avgusta in ljubljanska Galerija Photon od 6. septembra do 19. oktobra 2018

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.