Borut Mekina

 |  Mladina 43  |  Politika

Opazovalci OVSE kritični do predvolilne kampanje SDS

V SDS za vsakega dodatnega volivca letos vložili kar 55 evrov

V SDS so uradno za letošnjo predvolilno kampanjo potrošili 450 tisoč evrov. Neuradno (z Orbanovo pomočjo) pa več kot 2 milijona ali 55 evrov na vsakega novega volivca.

V SDS so uradno za letošnjo predvolilno kampanjo potrošili 450 tisoč evrov. Neuradno (z Orbanovo pomočjo) pa več kot 2 milijona ali 55 evrov na vsakega novega volivca.
© Borut Krajnc

Če so politične stranke podobne podjetjem, ki vlagajo v svoje kampanje in pridobivajo volivce, je bila v zadnji državnozborski kampanji med najučinkovitejšimi stranka LMŠ. Sodeč po objavljenih poročilih o zadnji državnozborski predvolilni kampanji je ta stranka za kampanjo potrošila 104 tisoč evrov in prepričala 112 tisoč volivcev, to pomeni, da jo je vsak volivec stal 0,9 evra. Najslabše, pravzaprav že kar porazno se je v primerjavi z njo odrezala stranka DeSUS. Imela je trikrat dražjo kampanjo od LMŠ, a je prepričala pol manj ljudi. Za vsak glas je plačala kar 8,3 evra.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Borut Mekina

 |  Mladina 43  |  Politika

V SDS so uradno za letošnjo predvolilno kampanjo potrošili 450 tisoč evrov. Neuradno (z Orbanovo pomočjo) pa več kot 2 milijona ali 55 evrov na vsakega novega volivca.

V SDS so uradno za letošnjo predvolilno kampanjo potrošili 450 tisoč evrov. Neuradno (z Orbanovo pomočjo) pa več kot 2 milijona ali 55 evrov na vsakega novega volivca.
© Borut Krajnc

Če so politične stranke podobne podjetjem, ki vlagajo v svoje kampanje in pridobivajo volivce, je bila v zadnji državnozborski kampanji med najučinkovitejšimi stranka LMŠ. Sodeč po objavljenih poročilih o zadnji državnozborski predvolilni kampanji je ta stranka za kampanjo potrošila 104 tisoč evrov in prepričala 112 tisoč volivcev, to pomeni, da jo je vsak volivec stal 0,9 evra. Najslabše, pravzaprav že kar porazno se je v primerjavi z njo odrezala stranka DeSUS. Imela je trikrat dražjo kampanjo od LMŠ, a je prepričala pol manj ljudi. Za vsak glas je plačala kar 8,3 evra.

LMŠ sicer rekorda v učinkovitosti na zadnjih volitvah ni podrla, tega ima še vedno stranka SMC, ki je leta 2014 za zgolj 90 tisoč evrov zbrala več kot 300 tisoč glasov, kar je 0,3 evra za glas. Temu zgodovinskemu izidu se je tedaj približala tudi Levica, ki je plačala 0,5 evra za glas. A značilnost volitev v zadnjih letih seveda je, da se kampanje najbolj splačajo novim strankam, h katerim se nagnejo neopredeljeni. Na letošnjih volitvah v SMS s svojo ekonomsko učinkovitostjo gotovo niso zadovoljni, saj so za vsakega volivca plačali 4,3 evra. Bolje so se odrezali v Levici, stranka je s kampanjo, vredno dobrih 100 tisoč evrov, dobila 30 tisoč dodatnih glasov, za vsakega podpornika je plačala 1,3 evra.

Posebna zgodba pa je SDS. Ta stranka je za letošnjo kampanjo potrošila kar 450 tisoč evrov in dobila 222 tisoč glasov, za vsak glas je torej plačala 2 evra. Stranka je letos v kampanjo vložila ogromno denarja, šla je tako rekoč na vse ali nič. Leta 2014 je v kampanjo recimo vložila več kot polovico manj, 168 tisoč evrov. To tudi pomeni, da je za vsakega dodatnega volivca plačala 7 evrov. A vemo, da je poleg tega zneska prejela še pomoč od svetovalcev predsednika madžarske vlade Viktorja Orbana; ti so v njene medije, to je v Novo24 in časopis Demokracija, vložili približno 2 milijona evrov.

Če k volilni kampanji prištejemo še ta znesek, lahko izračunamo, da so v SDS za vsakega dodatnega volivca letos vložili kar 55 evrov. O sporni kampanji SDS so v zadnjem poročilu pisali tudi volilni opazovalci organizacije OVSE. V SDS, piše v poročilu, so OVSE prepričevali, da so vsi očitki o spornosti njihove kampanje neutemeljeni in da so v stranki svoje dejavnosti financirali povsem zakonito, le prek za to posebej odprtega transakcijskega računa. A opazovalcev niso prepričali. OVSE je sklenila, da so mediji v lasti SDS kot »Nova24TV in časopisa Škandal24 in Demokracija, povezana s SDS in madžarskimi investitorji, sodelovali v predvolilni kampanji SDS«. Po zakonu o volilni kampanji in zakonu o političnih strankah je takšna kampanja nezakonita.

Denar, ki so ga stranke potrošile za kampanjo, so večinoma prispevale same, to pomeni, da je v tem primeru financer država. Neki delež pa so vendarle prispevali tudi nekateri najbolj zavzeti podporniki. Ker zakonodaja ne zahteva razkritja identitete donatorjev, ki strankam podarijo zneske, nižje od ene mesečne plače, njihova imena niso objavljena. V SDS, ki je tako zbrala 72 tisoč evrov, so razkrili le 2000 evrov visoko donacijo Andreja Aplenca, Socialnim demokratom, ki so z donacijami zbrali skoraj 100 tisoč evrov, pa je največ prispeval Sandi Češko. Najbolj goreč podpornik Slovenske nacionalne stranke je zdravilec Igor Ogorevc. SNS je nakazal 2000 evrov.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.