Marjan Horvat

 |  Mladina 3  |  Kultura

(Precej) neučinkovit politični pamflet?

Nestrokovno mnenje strokovne komisije o predstavah Slovenskega mladinskega gledališča

Republika Slovenija, gledališka predstava ali zgolj politični pamflet

Republika Slovenija, gledališka predstava ali zgolj politični pamflet
© Borut Krajnc

Čeprav so v zadnjem letu v Slovenskem mladinskem gledališču (SMG), »vajeni« omalovažujočih mnenj strokovne komisije ministrstva za kulturo o programu in predstavah, jih je letošnje mnenje o programu SMG za leto 2019 blago rečeno presenetilo. Strokovna komisija za uprizoritvene umetnosti, ki jo sestavljajo predsednik Jernej Novak in člana Vilma Štritof ter dr. Jacek Krištof Kozak, je že v prvem odstavku zapisala, da »SMG vztraja na poti brisanja mej med gledališčem (kot umetnostjo) in dnevnopolitičnim ’odrom’ resničnosti«, s čimer »jemlje umetnosti pozicijo in kvaliteto ter jo spreminja v (precej) neučinkovit politični pamflet«.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Marjan Horvat

 |  Mladina 3  |  Kultura

Republika Slovenija, gledališka predstava ali zgolj politični pamflet

Republika Slovenija, gledališka predstava ali zgolj politični pamflet
© Borut Krajnc

Čeprav so v zadnjem letu v Slovenskem mladinskem gledališču (SMG), »vajeni« omalovažujočih mnenj strokovne komisije ministrstva za kulturo o programu in predstavah, jih je letošnje mnenje o programu SMG za leto 2019 blago rečeno presenetilo. Strokovna komisija za uprizoritvene umetnosti, ki jo sestavljajo predsednik Jernej Novak in člana Vilma Štritof ter dr. Jacek Krištof Kozak, je že v prvem odstavku zapisala, da »SMG vztraja na poti brisanja mej med gledališčem (kot umetnostjo) in dnevnopolitičnim ’odrom’ resničnosti«, s čimer »jemlje umetnosti pozicijo in kvaliteto ter jo spreminja v (precej) neučinkovit politični pamflet«.

Komisijo še moti, da SMG s koprodukcijami in gostovanji v tujini v programu preveč poudarja mednarodno sodelovanje, premalo pozornosti pa posveča »vlogi SMG v nacionalnem prostoru«. Povedna je še misel komisije, da je lani pričakovala, da se bo s programom »uklonil ’govorici umetnosti’, pri čemer pa mora zdaj ugotoviti, da je ta ponovno ostala v ozadju aktivizma««. Iz mnenja komisije, ne le o SMG, temveč tudi o drugih gledališčih, je jasno, da nacionalna kulturna politika, daje prednost, kot so v odzivu zapisali v SMG, »popolnoma uniformirani in le ’pravi’ gledališki umetnosti podjarmljenemu gledališču«. Po njihovem je iz delovanja »ministrstva mogoče razumeti, da je gledališče, ki je upravičeno postalo preveč glasno in kritično, treba disciplinirati ...«

Težnjo po »pravilnosti« v ustvarjanju predstav so zaznali tudi drugi ustvarjalci. Ko je Jernej Lorenci lani v intervjuju za Mladino dejal, da je komisija zaradi njegove režije Kralja Ubuja v SNG Drami poimensko omenila tudi njega, »ker naj bi bil samovšečen, kičast in poln ega«, so z ministrstva za kulturo zanikali njegove trditve, saj naj bi bila komisija v resnici zapisala, da je njegova uprizoritev »izzvenela kot manifestacija režiserjeve samovolje in neustvarjalne odrske ekshibicije«. V pismu so celo opisali, kako bi moral Jarryjev tekst motivirati režiserja. Lorenci, ki je lani prejel premio europa, najpomembnejšo gledališko nagrado v Evropi, ker je ustvarjalec »nove gledališke realnosti«, je Kralja Ubuja naredil takšnega, kakršen danes mora biti.

Predstave SMG so zadnja leta gostovale na uglednih evropskih gledaliških festivalih in v uglednih evropskih gledaliških hišah, tudi v berlinskem Teatru Gorki in na krakovskem festivalu Divine Comedy ter na uglednem festivalu Wiener Festwochen. Predstava 6 je na Borštnikovem srečanju prejela nagrado za najboljšo predstavo minule sezone. Tudi zato v SMG opozarjajo, da člani strokovne komisije »s svojim mnenjem žalijo vse tiste selektorje in člane strokovnih komisij, ki so te umetniško ’ničvredne’ predstave izbrale v tekmovalne programe, v svoje abonmaje ter jim podelile najvišja priznanja s področja gledališča v naši državi«.

Umetniški vodja SMG Goran Injac v mnenju članov komisije zaznava poskuse »provincializacije slovenske kulture«. Obenem pa »njihovo mnenje vsebuje zelo jasno politično stališče, saj zahtevajo, da opustimo politični program in ga zamenjamo z reakcionarnejšim«. Tudi o teh temah se bo Injac pogovarjal z ministrom za kulturo Dejanom Prešičkom, ki je minulo sredo vodstvo SMG povabil na pogovor, kar je za Injaca »lepa, spodbudna gesta«.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.