Oshkoshi se prevračajo
Obrambno ministrstvo pravi, da kupljene štirikolesnike v ZDA že uporabljajo. Res?
Oshkoshe, ki jih kupuje tudi Slovenija, so ta mesec prvič dobavili vojski ZDA. Ni se dobro končalo.
Ministrstvo za obrambo z nakupi orožja res nima sreče. Spletni portal Business Insider je ta teden poročal, da je prvi od štirikolesnikov znamke Oshkosh, ki so jih ta mesec v testno uporabo dobili ameriški vojaki v Georgii in ki jih kupuje tudi slovensko obrambno ministrstvo, končal na boku. V ameriški prvi oklepni brigadi, kjer jim je vozilo uspelo preizkušati zgolj štiri dni, so na Twitterju objavili sliko prevrnjenega vozila, tiskovni predstavnik brigade Pete Bogart pa je sporočil, da so vozila sicer zelo »mehka« med vožnjo, imajo pa »drugačne vozne lastnosti« od hummerjev, s katerimi jih želijo nadomestiti. Podjetje Oshkosh je imelo sicer že v preteklosti težave pri razvoju omenjenih štirikolesnikov, ki naj bi bili zaradi svoje višine nestabilni.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Oshkoshe, ki jih kupuje tudi Slovenija, so ta mesec prvič dobavili vojski ZDA. Ni se dobro končalo.
Ministrstvo za obrambo z nakupi orožja res nima sreče. Spletni portal Business Insider je ta teden poročal, da je prvi od štirikolesnikov znamke Oshkosh, ki so jih ta mesec v testno uporabo dobili ameriški vojaki v Georgii in ki jih kupuje tudi slovensko obrambno ministrstvo, končal na boku. V ameriški prvi oklepni brigadi, kjer jim je vozilo uspelo preizkušati zgolj štiri dni, so na Twitterju objavili sliko prevrnjenega vozila, tiskovni predstavnik brigade Pete Bogart pa je sporočil, da so vozila sicer zelo »mehka« med vožnjo, imajo pa »drugačne vozne lastnosti« od hummerjev, s katerimi jih želijo nadomestiti. Podjetje Oshkosh je imelo sicer že v preteklosti težave pri razvoju omenjenih štirikolesnikov, ki naj bi bili zaradi svoje višine nestabilni.
Ta ista vozila, oshkoshe tipa JLTV, pa so decembra naročili tudi v Slovenski vojski. Že ko je obrambni minister Karl Erjavec sporočil, da bo prvih 38 vozil dobavljenih šele med letoma 2021 in 2023, so se pojavili očitki, da obrambno ministrstvo v nasprotju z investicijskim programom kupuje nepreizkušene prototipe. Obrambno ministrstvo nam je tudi tokrat na naše vprašanje vse očitke zavrnilo. Pojasnilo je, da ni res, da kupujejo prototipe. »Vlada ZDA je izdala dokument, v katerem je obrazložila, da so bili za vozila JLTV 4 x 4 maja 2018 izvedeni vsi preizkusi delovanja in evalvacije v različnih zvrsteh in s katerim se je potrdila operativna zmogljivost vozil. Po predložitvi končne MOT&E dokumentacije novembra 2018 je vlada ZDA 28. 11. 2018 oddala naročilo za dodatnih 6107 vozil, v skupnem znesku 1,69 milijarde USD, tako da ni mogoče trditi, da gre za kupovanje prototipov, ki so še v fazi testiranja,« so nam odgovorili.
Karl Erjavec in drugi uslužbenci Slovenske vojske so sicer doslej ponavljali, da so ta vozila že dlje časa v uporabi. Erjavec je denimo lani pojasnil, da so oshkoshi »… vsaj tako zatrjujejo strokovnjaki Slovenske vojske, preizkušena vozila, uporablja jih ameriška vojska«. Premier Marjan Šarec je na poslansko vprašanje Levice odgovoril, da se »ti štirikolesniki že danes uporabljajo, jih ne bo nihče še dodatno razvijal«. Generalni direktor direktorata za logistiko na obrambnem ministrstvu Željko Kralj pa je celo trdil, da so bila vozila Oshkosh izdelana že pred štirimi leti in uporabljena v Afganistanu, kjer so bili navzoči slovenski vojaki. A Kralj je verjetno mislil na neki drug tip vozila z oznako MATV, ne pa na tip štirikolesnikov JLTV, ki jih kupuje generalštab. Kot je vidno tudi iz prvih ameriških poročil, ameriška vojska oshkoshev dejansko še ne uporablja. 14. januarja so šele ameriški inštruktorji dobili na testiranje prvih 10 vozil, katerih uvajanje se ni najbolje začelo.
Karl Erjavec in drugi uslužbenci Slovenske vojske so doslej ponavljali, da so oshkoshi, ki jih kupujemo, že dlje časa v uporabi. Kar pa ni res.
Kot je znano, pa se je zataknilo tudi pri nakupu veliko dražjih osemkolesnikov Boxer. Predvsem zaradi nasprotovanja Levice so na obrambnem ministrstvu postopek nakupa do nadaljnjega »odložili«. V tem času, pojasnjujejo na ministrstvu za obrambo, nameravajo pripraviti belo knjigo o obrambi, ki naj bi na strateški ravni opredelila potrebne »obrambne vire ter vizijo prihodnjega razvoja obrambnega sistema Republike Slovenije in njenih obrambnih zmogljivosti«. Denar, načrtovan za nakup osemkolesnikov, bo tako letos namenjen za nakup inženirske opreme, nadgradnjo zračnih plovil z radijskimi napravami, protioklepno oborožitev, štirikolesnike in statično komunikacijsko in informacijsko opremo, so nam odgovorili z obrambnega ministrstva. Pri gradnji srednje bataljonske bojne skupine, za katero potrebujejo boxerje, pa se bodo osredotočili na »popolnjevanja in kadrovske strukture Slovenske vojske, kar je eden od bistvenih predpogojev za nadaljnji razvoj tako Slovenske vojske« …
Še lani poleti se je generalštabu pri nakupu 48 osemkolesnikov za ceno 356 milijonov evrov (brez DDV) tako mudilo, da so hoteli sporazum z Organizacijo za sodelovanje pri skupnem oboroževanju (OCCAR) skleniti med tem, ko je vlada Mira Cerarja opravljala le tekoče posle. »Menimo, da sklenitev sporazuma spada med tekoče posle vlade … Na ta način se uresničujejo Cilji zmogljivosti Nata 2017 za Republiko Slovenijo…« piše v dopisu, ki ga imamo v uredništvu in ki so ga z obrambnega ministrstva poleti poslali vladi. Kot vidimo, nakup osemkolesnikov le ni bil tako nujen. Voda še ne gori. Svet še stoji. In bo zelo verjetno stal tudi, če Slovenija ne bo kupila nestabilnih štirikolesnikov Oshkosh.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.