21. 10. 2019 | Kultura
Javno pismo slovenskih umetnikov ob objavi članka Petra Raka v Delu
"Znak alarmantne tabloidnosti in žalostno nizkih strokovnih kompetenc novinarskega dela v nekoč uglednem časopisu"
Naslovnica Dela 19. oktobra
© Mladina
Prispevek novinarja Petra Raka z naslovom Nov začetek ali začetek konca?, ki je bil 19. oktobra 2019 objavljen na naslovnici Sobotnega Dela je znak alarmantne tabloidnosti in žalostno nizkih strokovnih kompetenc novinarskega dela v tem nekoč uglednem časopisu. Časopis, ki mu javne kulturno-umetniške institucije še vedno plačujejo visoke zneske za oglaševanje svojih dogodkov in ki ima že dobro desetletje velike težave s strokovnim novinarskim in kritiškim pisanjem o domači umetniški in kulturni produkciji, se je odločil neko interno sistemsko protislovje javnih kulturnih institucij, v katerih so zaposleni vselej neprimerno močneje zaščiteni kot njihovi umetniški programi in kjer vsaka menjava umetniških vodstev neizbežno pripelje do notranjih opozicij v kolektivih, napihniti s stopnjo senzacionalizma, ki ga v Delu že vrsto let ni bil deležen noben umetniški in kulturni dogodek.
Bili so časi, ko so novinarji kuturne redakcije Dela dovolj dobro poznali kulturo, umetnost in njun produkcijski javni sistem, da so lahko s svojimi kompetencami razvidno ločili resnične estetske in sistemske probleme od profanih delovno-organizacijskih zagat dveh nazadovoljnih uslužbencev, ki sta zaradi svojih osebnih inetresov pripravljena zavajati javnost z neresnicami o trenutnem vodstvu in umetniški produkciji Slovenskega mladinskega gledališča. Ker so kritiško-publicistične in novinarske kapacitete Delove kulturne redakcije že pred dobrim desetletjem nadomestili lokalni dopisniki, kakršen je Peter Rak, ti preprosto ne zmorejo več tovrstnega uvida. Tako se medijski prostor namenja trditvam, ki jih je mogoče za neresnične prepoznati tudi brez posebnih strokovnih kompetenc. Težko je oceniti, kakšna kulturniško-novinarska sprega je načrtovala ta napad, s katero si je slovenska kultura po dolgem času mimo kulturnega praznika prislužila objavo na časopisovi naslovnici, a posvem jasno je, da si je zanj zelo premišljeno izbrala trenutek, ko je Slovensko mladinsko gledališče pred novim umetniško-vodstvenim ciklom.
Slovensko mladinsko gledališče se je pred petimi leti, ko sta njegovo vodstvo v tandemu prevzela Tibor Mihelič Syed in Goran Injac, s svojim umetniškim programom prelevilo v eno najvznemirljivejših sodobnih umetniških institucij, ki v tem obdobju deluje v Republiki Sloveniji. V spremenjenih časih, v katerih trenutno živimo, je to vodstvo s svojim vrhunskim kuratorskim pristopom k ustvarjanju repertoarja eno redkih domačih gledališč, ki se sodobnim družbenim, kulturnim in političnim problemom, s katerimi se trenutno sooča sodobna stvarnost, ne izogiba z eskapistično gedališko zabavo, ampak razume, kaj pomeni v tem trenutku ustvarjati umetnost. Povsem jasno je, da tovrstna drža ne more biti vsem všeč. Če kaj, potem trenutno vodstvo SMG razume javno funkcijo sodobne umetniške ustanove in jo s svojim umetniškim programom tudi izpolnjuje. V obdobju, ko so javne umetniške institucije izpostavljene sistemski eroziji zaradi primankljajev v financiranju, je eno redkih gledališč, ki s svojim umetniškim programom ni pripravljeno sprejemati kompromisov, s katerimi bi imelo ves čas zagotovljene polne dvorane. To tudi ne more biti cilj javnega financiranja umetnosti. Programska enota Nove pošte, ki jo skupaj ustvarjata SMG in Zavod Maska, bi v trenutni prekarnosti nevladnega sektorja, ki deluje na področju scenskih umetnosti, težko bolj ustrezala potrebam časa. Trenutno si je težko zamisliti umetniško-vodstveno potezo, ki bi se primerneje odzvala na tovrstne probleme in imela večji javni in strokovni odziv. Vključno z nagradami. Vsakdo, ki ima vsaj kanček stika z realnostjo, naj bodo to javne institucije, ki so SMG ustanovile, domača in tuja gledališka javnost ter domači in tuji ustvarjalci, ki temu gledališču v Republiki Sloveniji ter po svetu zagotavljajo vidnost, nagrade in ga znajo ceniti, zna prepoznati brezpredmetnost tega napada. Kako malo stika z realnostjo imata protagonista tega zapisa skupaj z novinarjem kaže dejstvo, da se sklicujeta na argumente komisije Ministrstva za kulturo, s katero so imela po letu 2012 velike težave celo neprimerno bolj pragmatična umetniška vodstva od Slovenskega mladinskega gledališča. Na te težave so večkrat tudi javno opozarjala.
V obdobju, ko so javne umetniške institucije izpostavljene sistemski eroziji zaradi primankljajev v financiranju, je eno redkih gledališč, ki s svojim umetniškim programom ni pripravljeno sprejemati kompromisov, s katerimi bi imelo ves čas zagotovljene polne dvorane.
Umetniško vodstvo ni izpolnjevanje teh ali onih želja. Naš kulturni sistem za razliko od nemškega umetniških vodstvom gledališč ne zagotavlja nastavitve svojih vodstvenih, strokovnih ali ansambelskih kolektivov, zato so nesoglasja ob prihodih novih vodij stvar, ki se ji žal ne da izogniti. Umetniškemu vodstvu mora dajati mandat ustanovitelj, ker uspe v njem prepoznati nekoga, ki se zaveda, kaj je v določenem času v umetnosti neizogibno, ne poljubno. (In pri umetniški neizogibnosti še nikoli niso imeli vsi zaposleni v umetniških institucijah enakega veselja sodelovati.) In v tem se – to je potrebno zapisati – Mestna občina Ljubljana, ustanovitelj Slovenskega mladinskega gledališča, razlikuje od gledaliških kulturnih institucij, ki jih je ustanovila Republika Slovenija in zanje izbira umetniška vodstva.
Nazadnje je potrebno zapisati še tole. Glede na ksenofobne izpade, ki jih je v svoj elektronski poštni predal v preteklem obodbju prejemal umetniški vodja SMG Goran Injac, na kar se je odzvala vrsta javnih kulturnih institucij, nevladnih organizacij s področja umetnosti in kulture ter posameznikov, ki so se pod javno pismo podpisali, se zdi predimenzioniranost medijskega odziva, ki se ga je tokrat poslužilo Delo, precedenčna, nevarna in disproporcionalna. Težko jo je videti drugače kot svojevrsten poskus medijskega linča. To se zdi spodaj podpisanim popolnoma nesprejemljivo in kaže na razpad osnovnih novinarskih standardov v tej časopisni hiši.
Na pisanje Petra Raka v Delu se je odzval tudi Oliver Frljić >>
PODPISNIKI JAVNEGA PISMA:
Umetniško Društvo Nomad Dance Academy Slovenija
Društvo za sodobni ples Slovenije
Zavod za sodobno umetnost, SCCA-Ljubljana
Zavod Maska Ljubljana
Zavod Projekt Atol
Mesto žensk, Društvo za promocijo žensk v kulturi
Maja Delak, Emanat, zavod za razvoj in afirmacijo plesa in sodobne umetnosti
DUM – društvo umetnikov
Zdenka Badovinac, MG+MSUM
mag. Tina Kosi, upravnica Slovenskega ljudskega gledališča Celje
Aleš Novak, direktor Festivala Borštnikovo srečanje
Simona Semenič, Kulturno društvo Integrali
Marinka Poštrak, PG Kranj
Janez Janša, Zavod Maska
Janez Janša, Zavod Aksioma
dr. Renata Salecl
dr. Bojana Kunst
Ustanova Fundacija Sonda
GT22 Maribor
Zavod Aksioma
Zavod Avanta Largo
Maja Smrekar
Jernej Lorenci
Sebastijan Horvat
Milan Marković Matthis
Žiga Divjak
Nina Ramšak, režiserka
Marko Mlačnik
Alen Ožbolt
Alja Predan
Teja Reba
Nevenka Koprivšek
Rok Vevar
Miha Kelemina
Tina Dobnik
Samo Selimović
Koncertni cikel Defonija, Miha Zadnikar, intendant
Maja Delak
dr. Marko Jenko, kustos, Moderna galerija
Iztok Ilc
Vuk Ćosić
Mojca Dimec
Marcela Okretič
Bojana Piškur, kustosinja, Ljubljana
Djordje Balmazović, umetnik, Škart, Beograd/Ljubljana
Marta Popivoda
Ana Vujanović
Tevž Logar
Tina Kolenik
Pia Brezavšček
Zala Dobovšek
Gregor Vuga
Urban Belina
Bor Pungerčič
Ana Schnabl
Dragana Alfirević
mag. Primož Jesenko
Tajda Podobnik
Jasmina Založnik
Peter Stanković
Alenka Marinič, Društvo Globus Hystericus
Anja Suša
Martina Volk
Miha Turšič
Katja Beck Kos
Miran Mohar
Eva Kraševec
Asta Vrečko
Via Negativa
Kaja Lorenci
Nerina Kocjančič
Agnieszka Jakimiak, Poljska
Gregor Kamnikar
Sinja Ožbolt
Tom Silkeberg, Švedska
Jernej Kaluža
Simona Hamer
Vito Weis
Marko Brumen, producent
Galerije Kapelica
Jurij Krpan, kurator Galerije Kapelica in programski vodja Zavoda Kersnikova
Adela Železnik, MG+MSUM
Urška Comino
Strokovna komisija za področje uprizoritvenih umetnosti – programi javnih zavodov - na Ministrstvu za kulturo Republike Slovenije
Mitja Bravhar
Gašper Troha
Jana Jevtović
Nina Meško
Žiga Kariž
Nataša Berce
Katarina Stegnar
Tamara Bračič Vidmar
Barbara Kukovec
Maja Cerar
Rok Bozovičar
Aleš Črnič
Tanja Oblak Črnič
Maša Gril, Kranj
dr. Bara Kolenc
Alma Selimović
Barbara Kapelj Osredkar
Bojan Djordjev
Barbara Rigler
Društva Asociacija
Mirjam Drnovšček, direktorica Prešernovega gledališča Kranj
Jožica Avbelj
Manca Dorrer
Igor Španjol
Barbara Skubic
Sanja Nešković Peršin
Amelia Kraigher, Založba /*cf.
Damjana Černe
Dejan Srhoj
Urška Vohar
Kulturno-umetniško društvo Moment
Yasmin Martin Vodopicec
Maruša Kink
Zavoda Margareta Schwarzwald
Matija Vastl
Arjan Pregl
Simon Gmajner, Zavod Kersnikova
Goran Završnik
Simon Kardum, direktor Centra Urbane Kulture Kino Šiška
Društvo Gledališče Glej
Igor Vasiljev
Suzana Koncut
Tadeja Pungerčar
Draga Potočnjak
Daša Doberšek
Jasmina Križaj
Simon Wehrli
Vlado Repnik
Uroš Kaurin
Barbara Skubic
Društvo gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije
Stane Tomažin
Iztok Kovač
Marjeta Lavrič
Kulturni dom Španski borci
Zavod EN-KNAP
Center za raziskave scenskih umetnosti DELAK
Dunja Zupančič
Dragan Živadinov
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.