27. 10. 2019 | Kultura
Spolne kvote tudi pri Borštnikovem prstanu
Nenapisano pravilo izmenjevanja moških in žensk pri podeljevanju najvišjega priznanja za igralske dosežke
Marinka Štern v eni od svojih številnih gledaliških vlog (Kje sem ostala)
© YouTube
Danes se s podelitvijo Borštnikovega prstana zaključuje letni praznik slovenskega gledališča. Najbolj prestižno priznanje na tem področju bo na slovesni podelitvi prejela igralka Marinka Štern, ikona Slovenskega mladinskega gledališča, v katerem je doslej odigrala že več kot 80 vlog. Kot je v obrazložitvi nagrade zapisala strokovna žirija, lavreatko odlikujejo "predanost, vrhunskost in unikatnost." Pri tem pa seveda niso omenili nepisanega, a ključnega kriterija, po katerih se Borštnikov prstan podeljuje že od samega začetka leta 1970 – spolnih kvot.
Borštnikov prstan z neformalnimi spolnimi kvotami že desetletja razbija enoumje slovenskega gledališča, v katerem so v skladu s predlogami naslovne vloge še vedno največkrat rezervirane za moške.
Že skoraj petdeset let se namreč iz leta v leto med dobitniki izmenjujejo moški in ženske; Marinka Štern je letos nasledila Janeza Škofa, pred katerim si je Borštnikov prstan nadela Saša Pavček, pred njo je nagrado prejel Dare Valič – in tako dalje. Zaporedje se je za kratek čas prekinilo le konec 80. let, ko se je med Lojzeta Rozmana in Borisa Kralja "prerinil" Danilo Benedičič. Borštnikov prstan tako z neformalnimi spolnimi kvotami že desetletja razbija enoumje slovenskega gledališča, v katerem so v skladu s predlogami naslovne vloge še vedno največkrat rezervirane za moške.
Zgolj želeli bi si lahko, da bi podobno progresivnost premogli tudi v literaturi, kjer je najbolj cenjeno priznanje, nagrada Kresnik, še zmeraj praviloma rezervirano za moške. Med 29 dosedanjimi nagrajenci je 26 pisateljev in vsega zgolj tri pisateljice.
iZGgc5GroaY
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.