Gregor Kocijančič

 |  Mladina 13  |  Svet

Sueški polom

V Sueškem prekopu se je za teden dni zataknila ogromna tovorna ladja in začasno ohromila svetovno trgovino

Ujeta kontejnerska velikanka sredi Sueškega prekopa

Ujeta kontejnerska velikanka sredi Sueškega prekopa
© Profimedia

Te dni je bil po vsem svetu velike pozornosti deležen eden največjih, predvsem pa eden najdražjih prometnih zastojev v zgodovini prometa. Ena od največjih tovornih ladij, ki plujejo po svetovnih morjih – tajvanska kontejnerska velikanka, imenovana Ever Given, ki pluje pod panamsko zastavo –, je zaradi močnih vetrov nasedla na bregu Sueškega prekopa in s tem popolnoma ustavila promet v njem, saj se je postavila prečno čezenj. Ladja – ki je daljša od štirih nogometnih igrišč, tehta dobrih 200 tisoč ton in ima nosilnost 20 tisoč zabojev – je za šest dni ustavila promet na eni od najpomembnejših trgovskih poti, ki povezujejo Evropo in Azijo.

Skozi to pomorsko bližnjico pripotuje dobrih 10 odstotkov svetovnih dobrin, vsak dan pa več kot milijon sodov nafte, zato naj bi bil razvpiti prometni zamašek na dan povzročil od pet do devet milijard evrov škode za svetovno trgovino, ki je že tako precej ohromljena zaradi pandemije koronavirusne bolezni, egiptovsko vlado pa je zastoj za zdaj stal okoli 80 milijonov evrov.

Ladje so zastale na obeh straneh prekopa, v Sredozemskem in Rdečem morju, v slabem tednu se jih je nabralo več kot 400. V prekopu se je zataknilo najrazličnejše blago, med drugim 130 tisoč glav romunske živine, 110 zabojnikov Ikeinega pohištva, 20 zabojnikov spolnih pripomočkov, 80 zabojnikov čaja iz Kitajske, kar sto ladij pa je prevažalo gorivo, zato se je v času zastoja začasno podražila nafta, a so se cene po uspešni sprostitvi prometa takoj začele normalizirati.

Bizarno dejstvo, da lahko ena sama samcata ladja ohromi svetovno gospodarstvo, je hitro postalo predmet različnih razprav, denimo komentarjev o krhkosti ureditve: zataknjeno ladjo nekateri prepoznavajo kot prispodobo za krizo kapitalizma. Beseda zdaj intenzivno teče tudi o alternativnih trgovskih poteh med Azijo in Evropo – dogodek je Rusijo spodbudil, da še zavzeteje promovira »severno alternativo«, morsko trgovsko pot ob sibirski obali. Predvsem pa je zastoj v Sueškem prekopu postal tarča množičnega posmeha in motiv neštetih spletnih memov. Internet se je med drugim krohotal, ker je ilustracija nesrečnega poteka plovbe ladje Ever Given na zemljevidu izrisala obliko, ki je videti kot skica velikanskega penisa. Eden najpogostejših motivov spletnih memov, ki so se norčevali iz zastoja, pa je bil nesrečni bager, ki pod ladjo koplje pesek, da bi ji pomagal splavati. Ker je bil ob ladji velikanki videti kot nemočna mravlja, ki skuša premakniti goro, je fotografija v svetu memov postala prispodoba za vsakdanje naloge in tegobe, ki se jih lotevamo, a jim nismo kos.

Pravzaprav pa je ladjo odkopavala vojska bagrov in v šestih dneh odstranila kar 30 tisoč kubičnih metrov peska, pomagalo pa jim je 13 velikih vlačilcev. A ključno vlogo pri rešitvi zagate je odigrala polna luna in s tem visoka plima – ta naj bi bila po podatkih vesoljske agencije NASA občutno pripomogla k uspešni splavitvi zataknjene velikanke.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.