Lara Paukovič

 |  Mladina 20  |  Politika

Živimo v vznemirljivih časih

Kulturno ministrstvo zaradi nezadovoljstva z izbiro umetnikov odpovedalo razstavo v Bruslju

Arjan Pregl: Narava (Bazooka), 2006, 140 x 110 cm, olje na platnu, zbirka evropskega parlamenta, Bruselj

Arjan Pregl: Narava (Bazooka), 2006, 140 x 110 cm, olje na platnu, zbirka evropskega parlamenta, Bruselj

Nova sramota za Slovenijo na področju likovne umetnosti: potem ko je slovenski veleposlanik v Rimu nasprotoval razstavi slovenskih umetnikov v muzeju MAXXI, enem izmed najvplivnejših evropskih središč sodobne umetnosti – razstavo so k sreči kljub temu pripravili in odprli –, je zaradi nasprotovanja kulturnega ministrstva odpovedana razstava slovenskih umetniških del, ki naj bi bila v času slovenskega predsedovanja Evropski uniji na ogled v evropskem parlamentu v Bruslju.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Lara Paukovič

 |  Mladina 20  |  Politika

Arjan Pregl: Narava (Bazooka), 2006, 140 x 110 cm, olje na platnu, zbirka evropskega parlamenta, Bruselj

Arjan Pregl: Narava (Bazooka), 2006, 140 x 110 cm, olje na platnu, zbirka evropskega parlamenta, Bruselj

Nova sramota za Slovenijo na področju likovne umetnosti: potem ko je slovenski veleposlanik v Rimu nasprotoval razstavi slovenskih umetnikov v muzeju MAXXI, enem izmed najvplivnejših evropskih središč sodobne umetnosti – razstavo so k sreči kljub temu pripravili in odprli –, je zaradi nasprotovanja kulturnega ministrstva odpovedana razstava slovenskih umetniških del, ki naj bi bila v času slovenskega predsedovanja Evropski uniji na ogled v evropskem parlamentu v Bruslju.

Kuriranje razstave Živimo v vznemirljivih časih / Slovenska umetnost v evropskem parlamentu je bilo zaupano Marku Košanu iz Koroške galerije likovnih umetnosti v Slovenj Gradcu. Košan je za Mladino povedal, da je v zgodbo pripravljanja razstave padel po naključju, saj je dr. Sonja Kralj, kulturna atašejka stalnega predstavništva Slovenije v Bruslju, odgovorna za koordinacijo razstave, kulturno ministrstvo večkrat opozorila, da se je treba lotiti priprave projekta, a se ni zganilo. Ko je k sodelovanju povabilo Koroško galerijo likovnih umetnosti, se je že tako mudilo, da je imel Košan za pripravo koncepta na voljo le dober teden. Za razstavo, ki naj bi se odprla julija, je izbral 13 pomembnih umetnikov mlajše in srednje generacije: Uroša Abrama, sicer tudi Mladininega fotografa, Suzano Brborović, Nino Čelhar, Tino Dobrajc, Aleksija Kobala, Mita Gegiča, Hermana Pivka, Ano Sluga, Miho Štruklja, Saša Vrabiča, Uroša Weinbergerja, Joni Zakonjšek in Luja Vodopivca. Koncept razstave, enak za vse države, ki predsedujejo Evropski uniji, je tak, da so vanjo poleg del izbranih umetnikov vključena tudi dela, ki so že v stalni zbirki evropskega parlamenta. To so za Slovenijo dela Jasmine Cibic, Andreja in Gašperja Jemca, Lojzeta Logarja, Draga Tršarja in Arjana Pregla; strokovni vodja te zbirke je Jan Randaček.

Toda minister Simoniti se po Košanovih besedah s konceptom ni strinjal in je poskušal doseči, da se razstavijo samo dela 13 izbranih avtorjev brez del umetnikov iz stalne zbirke, neuradno se mu je eden od njih zdel moteč. Ministrstvo v izjavi za javnost tega ni potrdilo, pravi le, da ni bilo seznanjeno z vsemi pogoji evropskega parlamenta, ki je izbiro pogojeval s tem, da so v postavitev razstave vključena še dela slovenskih avtorjev iz stalne zbirke evropskega parlamenta. »Na ministrstvu na tak pogoj kuratorjev iz evropskega parlamenta nismo mogli pristati, kajti menimo, da je izbor umetnikov iz povabljene države v izključni domeni same države in strokovne osebe, ki mu je država podelila mandat za izbor del za to razstavo.« Za težave pri projektu krivijo pomanjkljive informacije »njihovih odgovornih ljudi v Bruslju«. Zanimivo je, da s konceptom, ki predvideva, da so v razstavo vključena tudi dela iz stalne zbirke, do zdaj ni imela težav nobena država, pravi Marko Košan, tako je pripravljena tudi razstava Portugalske, ki EU predseduje pred Slovenijo. Minister Vasko Simoniti je v pogovoru z bruseljskimi dopisniki to odpravil le s ciničnim komentarjem, da je pač »neveden«.

Vodji galerije evropskega parlamenta naj bi se ministrova zahteva zdela smešna, konec koncev so v stalni zbirki dela vrhunskih slovenskih umetnikov, zato jo je prek kulturne atašejke zavrnila. Naslednje, kar je Košan izvedel, je, da je razstava odpovedana. »Minister nikoli ni neposredno povedal, kateri izmed šestih umetnikov v stalni zbirki ga tako moti, da zaradi njega noče imeti razstave, a mislim, da je jasno. Moram pa poudariti, da se ministrstvo s Koroško galerijo likovnih umetnosti nikoli ni neposredno posvetovalo o kakršnihkoli zapletih, niti galerija od njega ni izvedela za odpoved. Neformalno nas je obveščala le kulturna atašejka Sonja Kralj.« 

Kdo bi lahko bil sporni umetnik? Šušlja se, da je to Arjan Pregl, ki ima v zbirki popolnoma neškodljivo, apolitično delo Narava, a ga ima vlada v želodcu zaradi aktivizma in opozarjanja na nevarne desničarske ideologije. »Logika, da se minister zato, ker mu en umetnik iz izbora 19 ni všeč, odloči, da razstave ne bo, je pač avtoritarna logika. Politika povozi stroko,« pravi Pregl in dodaja, da je ironično, da deklarativni protikomunisti delujejo po partijskih metodah.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.