28. 5. 2021 | Mladina 21 | Politika
Obrambno ministrstvo in oglaševanje v skrajno desničarskih trobilih
Nepremišljena propaganda
Oglas za slovensko vojsko na portalu Breitbart news
© Arhiv Mladine
Domen Savič iz zavoda Državljan D že od leta 2018 dejavno spremlja in analizira dotok javnega denarja do spornih medijskih vsebin. K temu ga je spodbudilo oglaševanje Telekoma in drugih državnih podjetij. V Studiu City je ta teden povedal, da so v zavodu portale, kot so Nova24, Iskreni.net in Domovina.je, identificirali kot neposredno povezane s strankama SDS in NSi in da ti »prek vzvodov moči ministrstev oziroma ostalih vladnih služb prek oglasov financirajo te medijske prakse«.
Res je tako. Na problem je Savič postal še posebej pozoren, ko so se na omenjenih portalih prvič pokazali oglasi za Slovensko vojsko. Zato je od ministrstva pridobil načrt oglaševalske kampanje, ki jo zanj vodi podjetje Pristop, kjer naj bi bili popisani mediji, v katerih naj bi ministrstvo prikazovalo oglase – a med njimi prej naštetih portalov ni bilo. Na podlagi pridobljenega poročila, ki je vsebovalo tudi poročilo o zakupu spletnega oglaševalskega prostora, je Savič ugotovil, da naj bi bilo obrambno ministrstvo načrtno dajalo prednost oglaševanju na portalih, ki so povezani s strankama SDS in NSi.
Savič pravi, da v zavodu vidijo »oglaševanje ministrstev v medijih, povezanih s strankama SDS in NSi, kot nadaljevanje prakse«, ki so jo prvič problematizirali leta 2018, ko so opozarjali na oglase Telekoma in državnih podjetij »na propagandističnih portalih sovraštva«. Pri tem opažajo, da gre pri zakupu oglaševalskega prostora, za katerega se odloča ministrstvo, za identične vzorce, »kjer brez marketinških razlogov ali cilja iz proračuna, se pravi z davkoplačevalskim denarjem, financirajo medijski zakup in po naših ugotovitvah to počnejo mimo uradnih načrtov, se pravi predlogov oglaševalske agencije«. To naj bi bilo razvidno iz načrta zakupa oglaševalskega prostora in iz poročila o zakupu, »kjer se nekateri mediji pojavljajo z zelo problematičnimi, nelogičnimi številkami zakupa«.
A izkazalo se je, da obrambno ministrstvo oglaševalskega prostora ni »zakupilo« zgolj na slovenskih portalih, ki jih povezujemo s strankami desnice, pač pa tudi na skrajno desničarskih trobilih iz tujine. Tako so si oglas Slovenske vojske lahko ogledali slovenski uporabniki, ki so obiskali recimo paradnega konja ameriške ekstremne desnice, spletni portal Breitbart, ali pa OAN, katerega vsebine je YouTube na svojem portalu prepovedal zaradi širjenja neresnic o novem koronavirusu. Prav tako naj bi se bili oglasi pojavili tudi ob obisku portala Daily Caller, ki ga je ustanovil Tucker Carlson, razvpiti kolumnist televizijske mreže Fox News.
Obrambno ministrstvo se brani, da ni šlo za načrtno oglaševanje, pač pa za uporabo Googlovih oglasov. Ministrstvo je Saviču odgovorilo kar v tvitu in zatrdilo, da se oglas »prikazuje le osebam, za katere Googlov algoritem oceni, da jih vsebina zanima«. To bi lahko držalo, Googlovi algoritmi res delujejo na podlagi preteklih aktivnosti uporabnikov, a pri tem se Savič sprašuje, ali »potem ne nagovarjajo neonacistov, ampak nagovarjajo neonaciste, ki se zanimajo za služenje v slovenski vojski«.
Ministrstvo je menda skupaj z oglaševalsko agencijo oglaševalski spodrsljaj, ki bi se mu bilo mogoče tudi izogniti, že odpravilo – kot trdi, »se bo optimiziralo in izključilo tiste, za katere se ocenjuje, da niso primerni« – pri tem pa ostaja odprto vprašanje, kaj bo naredilo v zvezi s podobnimi portali doma. Na ministrstvu za obrambo še dodajajo, da naj bi revizijo »postopkov in dejavnosti izvajanja kampanje izvajalo tudi računsko sodišče«.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.