Luka Volk

 |  Mladina 40  |  Družba

Facebookova žvižgačica

Konec skrivalnic za Facebook, ki je že dolgo tarča hudih kritik

Nekdanja podatkovna znanstvenica pri Facebooku Frances Haugen

Nekdanja podatkovna znanstvenica pri Facebooku Frances Haugen
© Profimedia

Podjetje Facebook, lastnik istoimenskega družabnega omrežja, pa tudi družabnega omrežja Instagram in nekaterih drugih aplikacij, je že dolgo tarča hudih kritik – vse od tega, da je glavni vir lažnih novic, ki jih na svojih omrežjih slabo regulira (celo tako slabo, da je imel vpliv na predzadnje ameriške volitve), do tega, da negativno vpliva na samopodobo otrok in najstnikov. Čeprav se je doslej podjetje vseh obtožb branilo in obljubljalo spremembe, bi utegnila biti razkritja zadnjega tedna zanj usodna. Vrata podjetja in njegovih skrivnosti so se namreč na stežaj odprla – za prepih je poskrbela žvižgačica Frances Haugen.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Luka Volk

 |  Mladina 40  |  Družba

Nekdanja podatkovna znanstvenica pri Facebooku Frances Haugen

Nekdanja podatkovna znanstvenica pri Facebooku Frances Haugen
© Profimedia

Podjetje Facebook, lastnik istoimenskega družabnega omrežja, pa tudi družabnega omrežja Instagram in nekaterih drugih aplikacij, je že dolgo tarča hudih kritik – vse od tega, da je glavni vir lažnih novic, ki jih na svojih omrežjih slabo regulira (celo tako slabo, da je imel vpliv na predzadnje ameriške volitve), do tega, da negativno vpliva na samopodobo otrok in najstnikov. Čeprav se je doslej podjetje vseh obtožb branilo in obljubljalo spremembe, bi utegnila biti razkritja zadnjega tedna zanj usodna. Vrata podjetja in njegovih skrivnosti so se namreč na stežaj odprla – za prepih je poskrbela žvižgačica Frances Haugen.

Prejšnji mesec so bili ameriški zvezni organi pregona anonimno obveščeni, da naj bi bil Facebook z lastnimi internimi raziskavami ugotovil, da krepi sovraštvo in podžiga politične nemire, širi dezinformacije, njegov Instagram pa škodi duševnemu zdravju najstnic. Gre za informacije izrednega pomena – ki jih je Facebook ves ta čas prikrival.

Obširno gradivo, ki ponuja dejanski vpogled v njegovo drobovje, je bilo najprej objavljeno v Wall Street Journalu, nato pa se je Haugnova, ki je bila pri Facebooku zaposlena do maja, o problematiki odločila spregovoriti za priljubljeno ameriško pogovorno oddajo 60 Minutes.

Čeprav je zadnjih 15 let delala za različna tehnološka podjetja, kot sta Google in Pinterest, je v intervjuju poudarila, da so razmere pri Facebooku skrb zbujajoče – povsem načrtno naj bi bil zavajal javnost, recimo z zagotovili, da podjetje občutno napreduje pri spoprijemanju s širjenjem sovraštva, nasilja in dezinformacij na svojih platformah. »Letošnja raziskava ocenjuje, da lahko Facebook ukrepa le v treh do petih odstotkih primerov širjenja sovraštva in v približno 0,6 odstotka primerov nasilja in hujskanja – pri čemer naj bi bil Facebook v tem najboljši na svetu,« je povedala Haugnova.

Facebook naj bi se bil hkrati zavedal, da je največ interakcij povezanih z vsebinami, ki so sovražno obarvane in ljudi delijo – jeza je najpogostejše, pravzaprav najcenejše čustvo, zaradi katerega ljudje dlje ostajajo na Facebooku. To naj bi bil ta pridno zlorabljal.

Podatki kažejo, da menda 13,5 odstotka najstnic zaradi uporabe Instagrama pogosteje občuti samomorilne misli, 17 odstotkov najstnic pa je zaradi njega poročalo o poslabšanju motenj hranjenja. »To pa jih pravzaprav pripravi do tega, da aplikacijo uporabljajo samo še pogosteje.«

Haugnova je svoje ugotovitve v torek predstavila ameriškim senatorjem. Na njene navedbe se je odzval ustanovitelj Facebooka Mark Zuckerberg in zanikal, da bi njegovo družabno omrežje namenoma, zaradi dobička, spodbujalo vsebine, ki bi ljudi razjezile. »Služimo z oglasi, oglaševalci pa nam ves čas govorijo, da oglasov ne želijo poleg škodljivih vsebin. Ne poznam tehnološkega podjetja, ki bi se namenoma lotilo izdelave izdelkov, ki bi ljudi razjezili ali jih spravljali v depresijo,« je zapisal v odzivu.

Facebook se je znašel v precej hudi zagati – skoraj simbolično ga je v ponedeljek zajel mrk, zaradi katerega njegove storitve uporabnikom niso bile dosegljive kar šest ur.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.