Pogovarjajmo se o seksu
O spolni vzgoji namesto v šolah na televiziji
Napovednik oddaje Slovar spolne vzgoje
© RTV SLO
Poddaja Evolucija užitka, ki so jo zasnovali na Prvem programu Radia Slovenija, sodi med redke vsebine v domačih medijih o temah, povezanih s spolnostjo. Njena nadgradnja je Slovar spolne vzgoje, ki bo mlade v desetih zabavnih in komunikativnih oddajah seznanil s sodobnimi pojmi iz sveta spolnosti, kot so soglasje, sextanje, stealthing, kink, maščevalna pornografija in drugimi. Televizijske oddaje so zasnovane podobno kot radijska: teoretske pojme razložijo strokovnjaki, o praktičnih izkušnjah s spolnostjo pa govorijo mladi. Prvi štirje posnetki, pri katerih sta kot scenaristki in urednici sodelovali televizijska novinarka TV Slovenija Neža Prah Seničar in radijska novinarka Prvega programa Urška Henigman, so bili posneti v Sloveniji, štiri je prispeval hrvaški spletni medij reci.hr, dva romunski Sexul vs. Barza. Na ogled bodo na prvem programu nacionalke vsak petek ob 16.30.
Izobraževanje mladih o spolnosti prek medijev je pomembno, a bi moralo biti v prvi vrsti del obveznega šolskega kurikula – pa ni. Zakaj? »V osemdesetih letih je spolnost v neki obliki že bila del šolskega kurikula, s spremembo sistema v devetdesetih pa se je razumelo, da se bo obravnavala medpredmetno – torej pri vseh vsebinah, kjer je to smiselno. Žal je rezultat tak, da ostaja ta tema obravnavana skorajda izključno z biološkega in medicinskega vidika. Ta vidika sta pomembna, a dejstvo je, da je spolnost širši fenomen,« pravi sociolog dr. Roman Kuhar, ki nastopa v prvi oddaji Slovarja spolne vzgoje o soglasju. Raziskava, ki jo je s sodelavci opravil leta 2016, je pokazala, da mladi pri obravnavi spolnosti v šoli najbolj pogrešajo informacije in pogovor o čustvih in partnerskih razmerjih. Šele potem sledijo teme, kot so spolno prenosljive okužbe, kontracepcija, prvi spolni odnos. »Mladi v procesu izobraževanja dobijo nekaj bolj ali manj tehničnih informacij o spolnosti, okužbah, zaščiti, vendar jim to ne zadošča: želijo govoriti o občutjih, o ljubezni, o spolnih vlogah,« dodaja dr. Kuhar. »Potrebovali bi sistemsko urejeno spolno vzgojo, ki bi temeljila na pozitivnih vidikih spolnosti in ne bi vključevala zgolj medicinskih vidikov, pač pa tudi psihološke, sociološke in podobne vidike.«
Raziskava je še pokazala, da so ključni vir informacij o spolnosti za mlade internet, mama in prijatelji. Mame odigrajo vlogo socializatorja predvsem v odnosu do hčerk, fantje pa so pogosto prepuščeni informacijam s spleta oziroma iz pornografije. »Pornografija postaja pomemben socializator mladih, kar ima lahko negativne posledice, saj so pornografske podobe seksualnosti popačene, pri mladih to povzroča nelagodje, ker imajo občutek, da morajo doseči standarde, kakršne prikazujejo pornografski filmi,« še opozori dr. Kuhar. »Rešitev ni v prepovedi pornografije – mladi so vedno in bodo vedno našli pot do nje. Raziskave kažejo, da rešitev niso niti abstinenčni programi in prepovedi, pač pa odkrit pogovor o spolnosti v prostoru, kjer se mladi počutijo varne in lahko govorijo o tej temi. Za primeren pogovor o spolnosti ni nikoli prezgodaj, hitro pa smo lahko s takim pogovorom prepozni. Starši si s tem, da tematiko skrivajo in se o njej ne pogovarjajo, delajo medvedjo uslugo.«
PP4_qp5D9yQ
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.