8. 4. 2022 | Mladina 14 | Kultura
V slogi je moč
Premiera novega albuma zasedbe Matter je vnovič potrdila, da kamniškemu triu na naši sceni preprosto ni para
Medgeneracijska razpaljotka, ki so jo pripravili Matter, je združila partija željnje zoomerje in milenijce, pa tudi diskretnejše obiskovalce in radovedneže drugih generacij, ki so od daleč motrili dogajanje.
© Borut Krajnc
Zadnji dan v marcu smo v ljubljanskem Kinu Šiška po večkratni prestavitvi le dočakali premiero Haosa, najnovejšega albuma kamniškega alter hip hop Troglava, zasedbe Matter. Ta je v zadnjih sedmih letih s svojeglavo držo, prepoznavno urbano liriko, prebrisanim lokalpatriotizmom, grajenjem lastnega simbolnega imaginarija in kakovostno zeitgeistovsko glasbeno produkcijo domačo popkulturno sceno postavila ob bok regionalnemu, če želite, tudi svetovnemu dogajanju. Ironično, recept za njen uspeh ni bilo preprosto prisvajanje zahodnih trendov. Kamničani so cloud rap in formate alter hip hopa pregnetli in jih stisnili skozi eksplicitno podalpski kalup, začinili s svobodnjaško rabo materinščine in tako pri mladeži, ki jih je vzela za svoje, zanetil ustvarjalni ogenj. V četrtek ni šlo samo za vrnitev na koncertne odre in podnje. Razpaljotka v veliki Šiškini dvorani Katedrala je imela za domačo glasbeno sceno tudi simbolno vrednost, saj je na enem odru združila »fotre novega vala« in novo generacijo talentov, ki so prav na krilih hajpa okoli tria Matter posvojili slovenščino in ubrali svojo pot.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
8. 4. 2022 | Mladina 14 | Kultura
Medgeneracijska razpaljotka, ki so jo pripravili Matter, je združila partija željnje zoomerje in milenijce, pa tudi diskretnejše obiskovalce in radovedneže drugih generacij, ki so od daleč motrili dogajanje.
© Borut Krajnc
Zadnji dan v marcu smo v ljubljanskem Kinu Šiška po večkratni prestavitvi le dočakali premiero Haosa, najnovejšega albuma kamniškega alter hip hop Troglava, zasedbe Matter. Ta je v zadnjih sedmih letih s svojeglavo držo, prepoznavno urbano liriko, prebrisanim lokalpatriotizmom, grajenjem lastnega simbolnega imaginarija in kakovostno zeitgeistovsko glasbeno produkcijo domačo popkulturno sceno postavila ob bok regionalnemu, če želite, tudi svetovnemu dogajanju. Ironično, recept za njen uspeh ni bilo preprosto prisvajanje zahodnih trendov. Kamničani so cloud rap in formate alter hip hopa pregnetli in jih stisnili skozi eksplicitno podalpski kalup, začinili s svobodnjaško rabo materinščine in tako pri mladeži, ki jih je vzela za svoje, zanetil ustvarjalni ogenj. V četrtek ni šlo samo za vrnitev na koncertne odre in podnje. Razpaljotka v veliki Šiškini dvorani Katedrala je imela za domačo glasbeno sceno tudi simbolno vrednost, saj je na enem odru združila »fotre novega vala« in novo generacijo talentov, ki so prav na krilih hajpa okoli tria Matter posvojili slovenščino in ubrali svojo pot.
Kamniški Troglav nas je razveselil s skoraj dvournim nastopom, ki so ga zaznamovali zimzeleni hiti, številna gostovanja in vročekrvno vzdušje.
© Borut Krajnc
Pred koncertom je bilo iz telesne govorice in z obrazov mlajših obiskovalcev razbrati pričakovanje, saj so se v prvih dveh urah, posvečenih predskupinam, na odru ekspresno zvrstila najrelevantnejša imena slovenskega (ob)robnega hip hopa, trapa, cloud rapa in (hyper)popa. Če ne štejemo Tsujigirija, ki s skupino Matter sodeluje pri projektu Better, je večinoma šlo za predstavnike generacije Z. To se je kazalo tudi v konstelaciji občinstva, ki je prišlo v prve vrste gromoglasno podpret vrstnike. Zabavno je bilo opazovati človeško psihologijo v kontekstu koncerta. V spodnji polovici so se pod odrom zgostili partija željni zoomerji in milenijci, na sredini smo bili neodločeni, zgornji del dvorane pa je bil namenjen diskretnejšim obiskovalcem in tistim, ki so prišli z distance motrit to medgeneracijsko dogajanje. To je bilo jasno tudi na ravni modne palete, ki je od bolj kričečih utelešenj trenutnih trendov s stopnice na stopnico koncertnega prizorišča, nekdanje kinodvorane, postajala bolj casual, bolj »odrasla«.
Producent, raper, član benda Better in redni sodelavec tria Matter – Tsujigiri
© Borut Krajnc
Slavje je začel dvojec PTČ. Fanta sta nam postregla z razštelanimi podlagami in z nepretenciozno samozavestjo pljuvala nekonvencionalne rime, najodločneje v hitičih Papagaj in Sončni kralji. Marsikateri sogovorec ju je kasneje omenil kot presenečenje večera. Mariborski pubeci .travnik so pritrdili govoricam, da so trenutno najrelevantnejši avtohtoni boyband. Z izpovednimi hip pop komadi in prikupnim štajerskim flowom so konkretno zazibali dvorano, četudi je bilo v njihovih glasovih zaznati tremo. Ustanovitelj spletnega glasbenega kolektiva Aseben Nomark je v spremstvu kolega Kaia Virtuala na doslej največji živi manifestaciji slovenskega »hyperpopa« postregel z rafalom internetnih hitičev in uspešno animiral občinstvo, a smo tudi pri tem nastopu pogrešali nekoliko odločnejšo rabo glasilk. Raper in producent Tsujigiri je presenetil z energično reinterpretacijo komadov s svojega lanskega albuma Harakiri in s suverenim performansom nakazal nove, občutno udarnejše zvočne smernice. Ogrevalni del je z bratom DJ SunnySunom zaokrožila raperka in plesalka Sahareya, ena naših redkih resnejših kandidatk za preboj v tujino, ki je v zadnjih mesecih dala vedeti, da ima slovenski hip hop še veliko asov v rokavu. Edini minus uverture je bila občutno premajhna jakost zvoka. Po tako dolgi odsotnosti s koncertnih prizorišč smo preprosto hrepeneli po močnejšem zvočnem šusu že od prve minute.
Vibracije smo v črevih končno začutili ob beatih enega od treh članov zasedbe Matter, Levanaela. Zanimivo je, da se je ob prihodu skupine Matter na oder med občinstvom podvojila, morda celo potrojila prezenca 30- in 40-letnikov, kar namiguje na njen medgeneracijski domet. Med skoraj dvournim nastopom je predstavila izčrpen prerez svoje diskografije s poudarkom na komadih z albuma Haos. Niso manjkale niti stare uspešnice, kot so Safari, Raveland Legende, Mrki flow in Dizeldorf, niti novejši, čustveno nabiti bengerji à la K se vrnem, Pejt sm, Polna luna in absolutni favorit njihove diskografije Nevidna stran neba. Na odru se jim je za skladbo Rdeče rože pridružil pevec Tschimy, s Tsujigirijem pa so predstavili presežke projekta Better in druga sodelovanja. Nonšalantni pljuvač zasedbe Matter Tunja se je ob smehu dvorane pohvalil, da je tokrat repal skoraj v celoti na suho, brez autotuna. Frontman Dacho pa je v drugem delu šova z akapela reinterpretacijo hita Tri tri pokazal, da ni samo neprekosljiv interpret, ampak tudi tehničar.
Sahareya, raperka s potencialom za mednarodni preboj, med eno svojih vznemirljivih koreografij, značilnih za njene energične nastope.
© Borut Krajnc
Nasploh je trojka v smislu koncertne dramaturgije, prepričljive prezence in artikulacije, sofisticiranih beatov ter dinamike z občinstvom, ki je pelo komade, potrdila, da ji na naši sceni preprosto ni para. Število zimzelenih štiklov, s katerimi je Matter zaznamoval in še zaznamuje življenje nekega segmenta Slovencev, so mokre sanje vsakega glasbenega nadobudneža.
Ko so se v sklepnem dejanju koncerta skupini na odru pridružili vsi nastopajoči, so pred polno dvorano stali obrazi, ki krojijo in še bodo krojili usodo domače, v svet usmerjene glasbene ustvarjalnosti – tiste, ki jo navdihuje globalna produkcija in v prihodnost gleda, neobremenjena z dediščino.
Na trenutke pričakovano kaotično, vendar lepo koncipirano premiero albuma Haos je zaznamovalo toplo razpoloženje. Na simbolni ravni je prireditev učinkovala kot čustvena izročitev plamenice avtohtone urbane muzike 21. stoletja iz rok njenih »očakov« v roke podmladka. Najpozitivnejši vidik večera je bil prav ta vajb kolegialnosti in medsebojne podpore. Skupina Matter in njeni nasledniki so dokazali, da je v (medgeneracijski) slogi moč.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.