Borut Mekina

 |  Mladina 41  |  Politika

Kako država Magni pomaga, da nima zaposlenih 

Od 3000 do nič

Prve lopate pri gradnji nove Magne, oktobra 2017

Prve lopate pri gradnji nove Magne, oktobra 2017
© Borut Krajnc

Prva neuradna informacija, da v Slovenijo prihaja avtomobilski velikan Magna, je v javnosti zakrožila septembra 2016. Magna načrtuje selitev dela proizvodnje iz Gradca v Hoče in v dveh letih, torej do leta 2018, naj bi v njej na novo zaposlili 3000 ljudi, so pisali mediji. Kmalu za tem je Magna v Sloveniji ustanovila podjetje in tedanji gospodarski minister Zdravko Počivalšek je uredil, da je lakirnico postavila na kmetijskem zemljišču in vodovarstvenem območju, pri čemer je šlo v nič okoli 100 hektarjev plodne zemlje. Pri tem je prekršila še več drugih zakonov, gradnjo je začela še pred pridobitvijo gradbenega dovoljenja. V zameno je za naložbo približno 140 milijonov evrov dobila 18 milijonov evrov državne subvencije.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Borut Mekina

 |  Mladina 41  |  Politika

Prve lopate pri gradnji nove Magne, oktobra 2017

Prve lopate pri gradnji nove Magne, oktobra 2017
© Borut Krajnc

Prva neuradna informacija, da v Slovenijo prihaja avtomobilski velikan Magna, je v javnosti zakrožila septembra 2016. Magna načrtuje selitev dela proizvodnje iz Gradca v Hoče in v dveh letih, torej do leta 2018, naj bi v njej na novo zaposlili 3000 ljudi, so pisali mediji. Kmalu za tem je Magna v Sloveniji ustanovila podjetje in tedanji gospodarski minister Zdravko Počivalšek je uredil, da je lakirnico postavila na kmetijskem zemljišču in vodovarstvenem območju, pri čemer je šlo v nič okoli 100 hektarjev plodne zemlje. Pri tem je prekršila še več drugih zakonov, gradnjo je začela še pred pridobitvijo gradbenega dovoljenja. V zameno je za naložbo približno 140 milijonov evrov dobila 18 milijonov evrov državne subvencije.

»Gre za investicijo, ki bi v okolje Maribora pripeljala več kot 3000 delovnih mest,« se je maja 2017 pohvalil premier Miro Cerar. Nekaj mesecev kasneje je Počivalšek govoril o manjšem številu: »Investitor se je obvezal zaposliti vsaj tisoč ljudi in dejstvo je, da je lakirnica prva faza projekta. Mi smo seznanjeni z drugo in tudi s tretjo fazo … Gre za to, da bo po drugi fazi 1500 delovnih mest, v tretji pa okoli tri tisoč.« Tisoč petsto delovnih mest za Maribor ni malo, a vsi, ki so stisnili zobe zaradi degradacije narave, so kmalu doživeli nov šok.

V pogodbi, ki jo je država podpisala z Magno, je pisalo, da mora ta v zameno za 18 milijonov v prvi fazi zaposliti skupaj 404 delavce najpozneje do 30. oktobra 2022. Vse druge obljube o tisočih zaposlenih so v pogodbi omenjene na splošno. Roki so začeli teči leta 2019, a so tovarno kmalu za tem zaradi epidemije zaprli, ministrstvo za gospodarstvo pa je »zaradi velikih pretresov v avtomobilski industriji med epidemijo,« kot se je izrazil Počivalšek, upoštevalo prošnjo Magne Steyr in podaljšalo pogoj o zaposlitvi delavcev do 30. oktobra 2024.

Danes proizvodnja stoji, 160 zaposlenih v Magni je na čakanju. Bo podjetje zdaj vrnilo 18 milijonov evrov in povrnilo rodovitno zemljo v prvotno stanje?

Z ministrstva za gospodarstvo odgovarjajo, da razmere spremljajo: »Podjetje Magna je investicijo realiziralo, zaradi izrednih razmer pa je ministrstvo zaprosilo za podaljšanje roka za ustvarjanje novih delovnih mest. Dne 22. 11. 2021 je bil podpisan dodatek, na podlagi katerega se podjetje zavezuje, da bo investicijski projekt, ki je predmet sofinanciranja s strani ministrstva, v problemskem območju Maribora s širšo okolico ohranjen najmanj pet let po njegovem zaključku oziroma vsaj do 30. 10. 2026. Poleg tega se projektno podjetje zavezuje, da bo v okviru investicijskega projekta ustvarilo 404 nova neto delovna mesta do 30. 10. 2024.«

Mimogrede, precej manj težav imajo na ministrstvu z investicijo japonske Yaskawe. Podjetje bi moralo zaposliti 155 delavcev, novembra 2021 pa je bil podpisan dodatek k pogodbi, na podlagi katerega se zavezuje, da bo v okviru investicijskega projekta ustvarilo 155 novih (neto) delovnih mest do novembra prihodnje leto. V tem času so v Yaskawi že objavili razpise za prosta delovna mesta.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.