10. 1. 2024 | Kultura
Stiske mladostnikov
Kdo so zmagovalci 16. mednarodnega natečaja Plaktivat?
Zmagovalni plakat: Nuša Mihalič (Cunami stiska)
Na 16. mednarodnem natečaju Plaktivat, ki je potekal na temo stisk mladostnikov, je zmagal plakat z naslovom Vse je kul, ki sta ga ustvarila Matej Ferlič in Juš Šoltes. V kategoriji Sveža kri, namenjeni študentom, pa sta zmagali dve deli, in sicer plakat Urbana Šelja z naslovom Izbrati pomoč ni sramota in plakat Nuše Mihalič Cunami stiska.
Namen letošnjega natečaja za družbeno odgovorni mestni plakat je bilo na pozitiven način opogumiti mladostnike, da spregovorijo o svojih stiskah, so zapisali na TAM-TAM Inštitutu, ki je razpisal natečaj v sodelovanju z Zvezo prijateljev mladine Slovenije in TOM telefonom. Da gre za aktualno in hkrati univerzalno tematiko, po navedbah inštituta priča kar 400 prejetih del. Prispela so iz 34 držav od Paragvaja, ZDA in Kanade do Vietnama, Japonske in Nove Zelandije.
"Dela so bila topla, ledena, strašna, lepa, načečkana, dovršena, včasih vse to hkrati. A že vsak prispeli Plaktivat je v resnici uspeh sam po sebi," je po navedbah inštituta dejal snovalec iz agencije Pristop in predsednik ocenjevalne komisije za osrednjo kategorijo natečaja Peter Zabret.
Zmagovalni plakat: Matej Ferlič, Juš Šoltes (Vse je kul)
Avtorji so po njegovih besedah namenili svoj čas spoznavanju morda prej malo znanih stisk mladostnikov. Ta izkušnja in pridobljeno znanje o resnosti tematike jih bo spremljala tudi v prihodnje in morda za kanček prispevala k soustvarjanju aktivne in empatične družbe, ki zna pogledati zunaj okvirjev, je dodal.
Ferlič in Šoltes sta žirijo prepričala z že skoraj faktografskim in neolepšanim prikazom konkretnega stanja. Za osvetlitev stisk sta dala glavno besedo mladim samim, ki gledalca popeljejo skozi nezloščeno realnost. "Za mentalno zdravje je namreč ključno, da svoje mesto dobijo tudi sicer neizrečene neprijetne misli," je v utemeljitvi zapisal Zabret. Po njegovih besedah je dobra novica pri tem to, da lahko vsak poišče svoj način, kako te misli izrazi in komu jih lahko zaupa.
"Dela so bila topla, ledena, strašna, lepa, načečkana, dovršena, včasih vse to hkrati. A že vsak prispeli Plaktivat je v resnici uspeh sam po sebi."
Peter Zabret,
predsednik ocenjevalne komisije za osrednjo kategorijo natečaja
Čeprav zmagovalni Plaktivat deluje kot monolog, je njegov namen, da s svojim odmevom sproži pogovor(e), je še navedel.
Žirija v kategoriji Sveža kri pa je menila, da je Šelj s sporočilnostjo ilustracije dokazal, da razume tipično strukturo stiske. Hkrati je z rabo kontrastnih barv po njeni oceni pokazal, da razume naravo plakatnega medija, kjer je največja primerjalna prednost hitrost nagovora opazovalca.
Plakat Cunami stiska medtem po mnenju žirije odlikuje ustrezna komunikacija. V sožitju sta ilustracija, ki izkazuje sočutje do ciljne skupine, in geslo, ki daje konstruktivni nasvet. "Oboje je odmerjeno z ustreznim tonom komunikacije, tako besedno, slikovno in tipografsko," je zapisala žirija.
Zmagovalni plakat: Urban Šelj (Izbrati pomoč ni sramota)
Poleg obeh zmagovalnih del je žirija razglasila še štiri superfinaliste in 12 finalistov.
V okviru letošnjega natečaja je zaživela še prva Plaktivatova delavnica za študente, namenjena opolnomočenju mladih za ustvarjanje družbeno odgovornih mestnih plakatov.
Izbrani plakati 16. mednarodnega natečaja bodo v Ljubljani na ogled v Plakatni galeriji Figovec Tam-Tama in v Plakatni galeriji BTC pred nekdanjim Kolosejem. Razstavo bodo v Plakatni galeriji Figovec odprli v petek ob 16. uri.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.