Dora Trček  |  foto: Marijo Županov

 |  Mladina 29  |  Kultura  |  Portret

Rok Mar / Oblikovalec, ki ga izpolnjujejo premiki znotraj različnih oblikovalskih področij

"Pomembno se mi zdi povezovanje in podpora mlajšim generacijam, ki jih ne vidim kot konkurence, pač pa kot priložnost, da tudi sam ostajam v stiku s sodobnimi oblikovalskimi trendi in svežino pogleda."

© Marijo Županov

Če živite v naši prestolnici in ste pozorni na podobe, ki vas obkrožajo na vsakdanjih poteh, ste se gotovo že srečali s kakšnim izdelkom, nastalim izpod njegovih prstov. Grafični oblikovalec in oblikovalec nakita Rok Marinšek (1977), ki ustvarja pod imenom Rok Mar, namreč že vrsto let sooblikuje ljubljansko vizualno krajino, pa naj gre za plakate koncertnih ciklov Selekcija, ki vsako poletje tradicionalno potekajo pred priljubljenim barom Pritličje, vizualno identiteto galerije Ravnikar ali pa za celostno grafično podobo dogodkov, kot so festival eksperimentalne elektronske glasbe Sonica, Slovenski teden nakita ali Ljubljana Art Weekend.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Dora Trček  |  foto: Marijo Županov

 |  Mladina 29  |  Kultura  |  Portret

© Marijo Županov

Če živite v naši prestolnici in ste pozorni na podobe, ki vas obkrožajo na vsakdanjih poteh, ste se gotovo že srečali s kakšnim izdelkom, nastalim izpod njegovih prstov. Grafični oblikovalec in oblikovalec nakita Rok Marinšek (1977), ki ustvarja pod imenom Rok Mar, namreč že vrsto let sooblikuje ljubljansko vizualno krajino, pa naj gre za plakate koncertnih ciklov Selekcija, ki vsako poletje tradicionalno potekajo pred priljubljenim barom Pritličje, vizualno identiteto galerije Ravnikar ali pa za celostno grafično podobo dogodkov, kot so festival eksperimentalne elektronske glasbe Sonica, Slovenski teden nakita ali Ljubljana Art Weekend.

V resnici niti ni nujno, da živite v Ljubljani, saj se njegov široki ustvarjalni diapazon razteza tudi na področje oblikovanja nakita, kozmetičnih embalaž, knjižnih naslovnic in vizualnih podob glasbenih projektov – denimo albumov Katje Šulc, dueta Warrego Valles in celo kitajske pop zvezde Laure Shang. Pred leti je namreč pevkin agent na spletu naletel na njegov portfolio in ga angažiral za oblikovanje kar nekaj zaporednih podob albumov, glasbeničini kitajski oboževalci pa so mu na družbenih omrežjih še nekaj časa pošiljali odobravajoča sporočila.

Čeprav je najbolj »doma« na področju kulture, se pri ustvarjanju ne omejuje. Oblikoval je denimo tudi vizualno podobo lanske državne proslave ob dnevu državnosti. »Morda gre za neke skrajnosti, od alternativne kulture do protokolarnega dogodka, a mislim, da moje ustvarjanje najbolje opisuje vsestranskost,« pravi. Raznoliko delo mu pomeni izziv. »Grafično oblikovanje je na neki način servis. Čeprav iščeš kreativne rešitve, imaš nasproti naročnika, in pogosto je največja umetnost ravno v tem, da znaš sprejeti kompromise med svojimi idejami in njegovimi pričakovanji. Ko se lotevam svojih osebnih projektov, pa veliko svobodneje lahko izrazim svojo kreativno žilico,« pravi. Pred leti je svoj ventil našel v oblikovanju nakita.

Pot mu je prekrižala priznana oblikovalka nakita Olga Košica in pod imenom olgafacesrok sta ustvarila odmevno kolekcijo InsideOut, ki se je navdihovala v notranjosti človeškega telesa. Železna rebra, keramično srce in drugi kosi nakita so poželi val navdušenja, posodila sta jih celo za snemanje videospota britanske pop zvezdnice Rite Ora. Nato sta začela eksperimentirati s 3D-tiskanjem in nastala je kolekcija Winter Garden, nakit, ki je spominjal na krhke ledene rože, pa je pritegnil pozornost kitajske modne oblikovalke Mashe Ma. Nenavadno naključje jima je odprlo vrata v Pariz, kjer sta naslednjih nekaj sezon sodelovala z oblikovalko in dvakrat na leto obiskovala pariški teden mode.

»V nekem trenutku sva dobivala velika naročila, najini izdelki pa so krasili strani kitajskih revij Vogue in Harper’s Bazaar,« pravi. Vse se je spremenilo s pandemijo koronavirusa, ko se je stik med Vzhodom in Evropo izgubil in kitajska oblikovalka svojih kolekcij ni več predstavljala v Parizu. Obenem pa sta ugotovila, da bi za takšne projekte potrebovala celo ekipo. »Če hočeš od tega živeti, moraš nakit tudi prodajati. Sam imam raje oblikovalski vidik, razvijanje in ustvarjanje kolekcije, ki potem zaživi svoje življenje neodvisno od mene, kot pa da bi se moral ukvarjati še s prodajo.«

Morda je eden redkih, na čigar način dela pandemija covid-19 sicer ni imela pretirano velikega vpliva. Že približno desetletje je namreč njegov delovni prostor domači kavč. V tem za mnoge turobnem obdobju se mu je zato zdelo, da je njegov vsakdan podoben kot sicer, še več – dobil je idejo za kolekcijo nakita Meat Market – Send Nudes, s katero je prevpraševal, kako je pojav novih tehnologij preoblikoval naše intimne odnose. Pri oblikovanju nakita ga namreč zanima sporočilnost, razmislek, ne le neki estetsko dovršen kos.

Z Olgo Košica sta zdaj soorganizatorja Slovenskega tedna nakita, ki privablja oblikovalce z vsega sveta. »Pomembno se mi zdi povezovanje in podpora mlajšim generacijam, ki jih ne vidim kot konkurence, pač pa kot priložnost, da tudi sam ostajam v stiku s sodobnimi oblikovalskimi trendi in svežino pogleda,« pravi. Navdušuje se tudi nad mladimi oblikovalskimi kolektivi na domači sceni, ki izkazujejo edinstvene vizualne govorice. »Kar se oblikovalskega talenta tiče, smo povsem primerljivi z Berlinom ali Parizom,« doda.

Ko se mu rodna Ljubljana zazdi nekoliko predomača za njegov ustvarjalni duh, nenehno lačen novega vizualnega jezika, se nahrani z izleti v evropske prestolnice, ki kar kipijo od življenja, umetnosti in kreativne energije. »Tam je ogromno norega, vpadljivega, premišljenega dizajna,« pravi. »Zame je izlet že obisk pariškega supermarketa, kjer se izgubljam med preobloženimi policami in občudujem vse tiste škatle in embalaže, kot bi bil v galeriji. Potovanja so moj način ohranjanja stika s tem, kar se na področju oblikovanja dogaja po svetu, obenem pa me mestni utrip in duh velikih urbanih središč vedno premakneta in napolnita z navdihom.«

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.