Dora Trček

 |  Mladina 33  |  Kultura

Plesati prihodnost

Osmi festival Grounded se s prepletom elektronske glasbe, teoretskih razprav in družbenega aktivizma letos posveča vprašanju (antipalestinskega) rasizma

Energični nastop ameriško-ukrajinskega dvojca Sha Ru na lanskem festivalu Grounded, ki je bil posvečen krovni temi miru

Energični nastop ameriško-ukrajinskega dvojca Sha Ru na lanskem festivalu Grounded, ki je bil posvečen krovni temi miru
© Marijo Županov

Italijanski Rolling Stone je pred kratkim objavil seznam petnajstih najboljših poletnih festivalov po vsem svetu. Med pričakovanimi festivalskimi giganti, kot so Glastonbury, Lollapalooza, Dekmantel, Sziget, Primavera Sound in drugi, se je, morda nekoliko nepričakovano, znašel tudi slovenski festival. Gre za ljubljanski Grounded, festival »elektronske glasbe, kritične misli in aktivizma«, ki so ga pri reviji kratko in povedno označili kot »prihodnost klubske glasbe«.

Letošnji osmi festival se je že dodobra usidral kot poletna stalnica med ljubitelji (elektronske) glasbe, zlasti tistimi, ki se zavedajo, da se klubsko ne izključuje s političnim. In čeprav najverjetneje deluje z neprimerljivo manjšim proračunom kot prej omenjena zveneča imena, ga ne odlikuje nič manj srčnosti, ambicioznosti in zanimivega glasbenega programa, še več – tridnevni festival, ki bo letos potekal med 22. in 24. avgustom, vsako leto združuje progresivno klubsko elektronsko kulturo s predavanji, diskusijami in razpravami, nanizanimi okoli žgočih družbenopolitičnih vprašanj.

»Elektronska glasba, kritična misel, aktivizem. Tu je pravo podzemlje elektronike in svetovnega klubskega dogajanja. Ne ustrašite se, če ne poznate nobenega od imen na seznamu (nekateri na Instagramu bodo imeli manj sledilcev kot vaša mama), bistvo je natanko v tem: plesati prihodnost,« so še zapisali pri italijanski reviji Rolling Stone.

Atenska senzacija Evita Manji je poskrbela za enega vrhuncev festivala Grounded leta 2022

Atenska senzacija Evita Manji je poskrbela za enega vrhuncev festivala Grounded leta 2022
© Katja Goljat

»Pomembno se nam zdi predstavljati sveže pristope in glasbene trende, ki vznikajo predvsem na kvirovski klubski sceni. Te vznike želimo pripeljati v Ljubljano, še preden jih (ponavadi hitro) posrka ‘strejt’ mainstream,« pravita Nina Hudej in Nina Kodrič (NinaBelle), didžejki, producentki, klubski promotorki in aktivistki, ki skrbita za glasbeni program festivala, poleg tega pa že leta pomembno soustvarjata domačo sceno elektronske glasbe, med drugim v skupnem glasbenem projektu Warrego Valles ter z glasbenih programom v klubu Monokel ter dnevno-nočnem baru in kulturnem centru Pritličje.

Na letošnjem klubskem otvoritvenem večeru bodo v klubu Gromka na ljubljanski Metelkovi nastopili britanska producentka in izvajalka Akiko Haruna, avstrijska producentka, vokalistka, didžejka in soustanoviteljica dunajske založbe Ashida Park Antonia XM, ter domači Luka Prinčič & The Feminalz. V petek sledijo klubske senzacije djg2g, Kavari, Turkana, Tonota live in slovenska DJ-zasedba v klubu Gala Hala, v soboto pa bosta kluba Tiffany in Monokel med drugim v znamenju egiptovske multidisciplinarne umetnice in didžejke Rame ter DJ Anymati iz Poljske, ki z mešanjem žanrov vselej zagotavlja skrbno oblikovana evforična doživetja. »Glasbene usmeritve se hitro spreminjajo, iz leta v leto so drugačne in na vsakem festivalu se poskušamo posodobiti in nadgraditi z najnovejšimi, obenem pa ne pozabiti na tiste, ki (še) nimajo občinstva, in tudi na tiste, za katere vemo, da ga ne bodo nikoli imeli,« pravita Nina Hudej in NinaBelle. Kot didžejki, producentki in organizatorki ves čas spremljata nove umetnice in umetnike, novo izdane plošče, DJ-sete ter druge sorodne festivale in kolektive po svetu. Pri tem poudarjata tudi pomen družbenega angažmaja oziroma pozicije nastopajočih, ki »nam je ravno tako pomembna kot njihova glasba. Nekatere morda prej opazimo ravno zaradi tega, vsekakor pa vedno preverimo, kdo so in kaj razmišljajo – a večinoma se to samo zlije eno z drugim, saj se ves čas gibljemo znotraj ene mikroelektronske kvirovske aktivistične scene.« Festival Grounded je namreč v kontekstu festivalov elektronske glasbe precej edinstven, saj se »vsako leto poglobi v drugo aktualno družbeno vprašanje, obenem pa prireja klubske večere, zato je tudi povezovanje obeh sklopov in zainteresiranih publik vedno izziv,« še dodata.

V pandemičnem letu 2020 je na festivalu nastopila londonska vokalistka, didžejka, raperka in producentka Shygirl, lani nominirana za britansko nagrado mercury za najboljši album

V pandemičnem letu 2020 je na festivalu nastopila londonska vokalistka, didžejka, raperka in producentka Shygirl, lani nominirana za britansko nagrado mercury za najboljši album
© Nejc Trampuž

Letošnji festival v središče obravnave postavlja rasizem, natančneje antipalestinski rasizem in dekolonialni odpor. To je napovedal že preddogodek festivala pred mesecem dni v Pritličju, na katerem je palestinski aktivist, psihoterapevt in humanitarni delavec Mustafa Jayyousi spregovoril o mentalnem zdravju in življenju s travmo, aktivizmu in dogajanju na okupiranem Zahodnem bregu. »Literarni kritik in filozof Edward Said je posledice evropskega rasizma, ki so med drugo svetovno vojno kulminirale v holokavst, po njej pa v oblikovanje izraelske države in pogrom nad palestinskim prebivalstvom, opisal z besedami, da so Palestinci ‘žrtve žrtev, begunci beguncev’,« pove Barbara Rajgelj, profesorica na Fakulteti za družbene vede, pravnica in aktivistka, ki skrbi za pogovorni program festivala. »Tudi politična teoretičarka in filozofinja Hannah Arendt je opozarjala, da je rasistično nasilje evropskega kolonializma v Afriki tlakovalo pot nacističnemu antisemitizmu, ki je temeljil na rasni hierarhiji in privedel do nezamisljivih grozot holokavsta. Evropski rasizem, skupaj s sionizmom, tudi danes odločilno vpliva na porajanje in utrjevanje antipalestinizma in tudi antisemitizma.«

Na letošnjem festivalu Grounded si tako v desetih javnih razpravah, predavanjih in panelih prizadevajo osvetliti, kako se antipalestinski rasizem vpisuje v poročanje zahodnih medijev, delovanje tehnologij za ubijanje, omejevanje akademske svobode in svobode izražanja nasploh, prisvajanje ideje človekovih pravic, razumevanje državnosti ter v mednarodni (pravni) red. »S tem, ko dajemo prostor žrtvam izraelskega genocida nad Palestinci in njihovim pripovedim, ne želimo relativizirati drugih posledic rasizma, ne v Evropi ne drugje po svetu,« pravi Barbara Rajgelj. Poleg javnih dogodkov organizirajo tudi srečanje propalestinskih iniciativ z Balkana, ki se ga udeležuje 20 predstavnic in predstavnikov gibanj iz vseh držav bivše Jugoslavije in Albanije, finančno in organizacijsko pa so podprli tudi srečanje študentskih kolektivov iz Italije, Hrvaške, Srbije in Slovenije, ki so v zadnjem letu sodelovali pri študentskih okupacijah za svobodno Palestino.

Ljubljanski festival Grounded je Rolling Stone Italia označil kot »prihodnost klubske glasbe«

Ljubljanski festival Grounded je Rolling Stone Italia označil kot »prihodnost klubske glasbe«
© Marijo Županov

Festival Grounded je torej morda na papirju majhen, toda v praksi precej pomemben festival, ki v naše kraje prinaša kar najvznemirljivejše, najbolj obrobne in najbolj sveže odvode elektronske glasbe (pa čeprav imajo na Instagramu manj sledilcev kot vaša mama), prav nič manj pomembna pa ni njegova aktivistična nota, s katero si vselej prizadeva za enakopravnejšo in bolj solidarno družbo.

Festival: Grounded
Kje: Pritličje, Narodni muzej Slovenije Metelkova, AKC Metelkova, Ljubljana
Kdaj: od 22. 8. do 24. 8. 2024

 

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.