29. 11. 2024 | Mladina 48 | Družba
Pristranski algoritmi
Nedavna raziskava kaže, da algoritem omrežja X sistematično daje prednost objavam, naklonjenim republikancem
Mark Andrejevic
© Monash University
Vsesplošni razcvet desnici naklonjenih vsebin na družbenih omrežjih je med drugim posledica tega, da algoritmi dajejo prednost polarizirajočim vsebinam, ki spodbudijo najmočnejše odzive. Vsebine, deležne največ ogorčenja, se bodo po omrežjih razširile najbliskoviteje, saj algoritmi dajejo prednost skrajnostim. Če govorimo posebej o omrežju X (nekdanjem Twitterju), pa naj bi bil algoritem še bolj pristranski od drugih. To kaže nedavna raziskava, imenovana Računalniška analiza morebitne algoritemske pristranskosti na platformi X med predsedniškimi volitvami v ZDA, ki sta jo opravila Timothy Graham z avstralske Quennslandske tehnološke univerze v Brisbanu in Mark Andrejevic z Monasheve univerze v Melbournu.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
29. 11. 2024 | Mladina 48 | Družba
Mark Andrejevic
© Monash University
Vsesplošni razcvet desnici naklonjenih vsebin na družbenih omrežjih je med drugim posledica tega, da algoritmi dajejo prednost polarizirajočim vsebinam, ki spodbudijo najmočnejše odzive. Vsebine, deležne največ ogorčenja, se bodo po omrežjih razširile najbliskoviteje, saj algoritmi dajejo prednost skrajnostim. Če govorimo posebej o omrežju X (nekdanjem Twitterju), pa naj bi bil algoritem še bolj pristranski od drugih. To kaže nedavna raziskava, imenovana Računalniška analiza morebitne algoritemske pristranskosti na platformi X med predsedniškimi volitvami v ZDA, ki sta jo opravila Timothy Graham z avstralske Quennslandske tehnološke univerze v Brisbanu in Mark Andrejevic z Monasheve univerze v Melbournu.
Uporabniki, ki te dni množično zapuščajo omrežje X in migrirajo k bolj »higieničnim« platformam, kot je denimo Bluesky – med njimi je tudi britanski časnik The Guardian –, so verjetno opazili, da so objave, naklonjene Elonu Musku, Donaldu Trumpu in ameriškim republikancem, še posebej pa tiste, ki jih objavlja Musk sam, na omrežju X deležne daleč največ pozornosti. Ugotovitve raziskovalcev z avstralskih univerz namigujejo, da je algoritem uporabnikom v času predsedniških volitev v ZDA z njimi stregel pristransko.
Mark Andrejevic je v pogovoru za Mladino najprej razložil, da so algoritemske odločitve družbenih omrežij podobne uredniškim odločitvam v uredništvih medijskih hiš: »Igrajo pomembno vlogo pri odločanju, katere informacije bodo prišle do uporabnikov. Lahko izberejo viralno vsebino, ki poveča angažiranost, kar ni nevtralna odločitev – nekaterim oblikam vsebine daje prednost pred drugimi. Doseg različnih računov in objav je neizogibno plod teh odločitev. Ali so bile odločitve namensko naklonjene Trumpovi kampanji, je vprašanje, na katero lahko odgovorijo le tisti, ki nadzorujejo platformo.«
Vseeno pa so ugotovitve omenjene raziskave zelo zgovorne. Raziskovalca sta analizirala domet Muskovih objav pred 13. junijem in po njem; gre za datum, ko je najbogatejši Zemljan in lastnik omrežja X javno podprl predsedniško kampanjo Donalda Trumpa. Ugotovila sta, da je število ogledov njegovih objav v tem času zraslo za kar 138 odstotkov, število delitev (oziroma retvitov) pa za kar 238 odstotkov. Je to resnično posledica namernih prilagoditev algoritma ali morebiti posledica drugih dejavnikov, kot je vse večja pojavnost Muska in Trumpa v medijski krajini? Mark Andrejevic je pojasnil, da na to vprašanje ni enoznačnega odgovora, saj je »algoritem na tej točki črna škatla«, to pomeni, da »zaradi pomanjkanja preglednosti in omejitev, ki jih je postavilo podjetje X, ni mogoče videti ali dokazati, kaj točno je algoritem naredil«. Vseeno pa lahko raziskovalec z gotovostjo trdi, da je omrežje X prilagodilo algoritem tako, da je ta selektivno posvetil več pozornosti Muskovemu računu.
Andrejevic sicer ne izključuje možnosti, da je to posledica zunanjih vzrokov, da se je torej v medijski krajini zgodilo kaj, zaradi česar se je nenadoma spremenil doseg republikanskih objav in računov (v primerjavi z demokratskimi). »Morda so simpatizerji demokratov omrežje X množično zapustili na dan, ko je Musk razglasil svojo podporo, morda pa mu je bila posvečena tolikšna pozornost, da se je razširila še na druge račune, ki podpirajo Trumpa – tega ne moremo izključiti,« je dejal, a se je vseeno vprašal: »Če se je javno zanimanje za volilno kampanjo povečalo zaradi poskusa atentata ali Muskove podpore, mar se to ne bi poznalo tudi na demokratskih računih?«
Raziskovalec je še poudaril, da se lahko o tem samo sprašujemo, saj zaradi nepreglednosti sistemov, ki oblikujejo naše informacijsko okolje, za zdaj jasnih odgovorov ne moremo dobiti. Namen raziskave je zato predvsem poudarjanje potrebe po večji preglednosti delovanja družbenih omrežij – in pa pobuda za razmislek o drugih možnostih, »namesto da celoten nadzor nad medijskim okoljem na milost in nemilost prepuščamo neodgovornim milijarderjem«.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.