28. 12. 2024 | Kultura
Film tedna / Zora: Pesem o dveh ljudeh
Prvi hollywoodski film nemškega režiserja Friedricha Wilhelma Murnaua
© Images Courtesy of Park Circus/Walt Disney Studios
V Linhartovi dvorani Cankarjevega doma bo danes, 28. decembra, ob 19.30 potekal tradicionalni filmsko-glasbeni dogodek, ki ga Slovenska kinoteka organizira v sodelovanju s Cankarjevim domom, programom Ars in Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija. Tokrat bodo predstavili enega od vrhuncev poznega nemega obdobja, vizualno mojstrovino Zora: Pesem o dveh ljudeh (1927), ki je prvi hollywoodski film nemškega režiserja Friedricha Wilhelma Murnaua. Po naročilu Slovenske kinoteke je skladatelj in dirigent Andrej Goričar posebej za to priložnost napisal izvirno glasbo v obliki obsežnega simfoničnega dela, ki jo bo izvedel Simfonični orkester RTV Slovenija.
Nesmrtna "ameriška tragedija", ki presenetljivo prepleta filmske žanre, je tehnološko in estetsko dovršena ljubezenska drama. Film je v subtilnem spoju ekspresionističnih in realističnih elementov v svojem času predstavil tudi več tehničnih inovacij – med njimi montažne prijeme, ki so ustvarili nekaj vznemirljivih in do danes ikoničnih sanjskih prizorov.
Skladatelj Andrej Goričar je o filmu zapisal: "Film ima samosvoj jezik, ki, po besedah filmskega kritika Rogerja Eberta 'cilja na občutja, ne na razum in bolj kot postati zgodba si želi biti izkušnja'. Resda je lepota subjektivna reč, pa vendar bi prav s to besedo najlaže opisal film Zora. Ne nazadnje se je tako zdelo tudi Truffautu, ki je film imel za najlepšega vseh časov. Verjetno se mi zdi lep, ker je prefinjen in preprost hkrati ali pa ker je obenem tako poetičen kot realističen. Spominja me na dejstvo, da resnično veliki umetniki običajno sila preprosto govore o svoji umetnosti."
"Film Zora je tudi ena mojih prvih ljubezni med nemimi filmi. Zdi se mi, da se iskrenost mladostniških tem, prepletena z zrelejšimi kompozicijskimi pogledi, lepo ujema s prej naštetimi nasprotji, ki delajo ta film tako velik. Moja glasbena partitura slogovno sloni na številnih kontrastih, ki so tudi resnično gonilo tega filma. Tako ekspresionistični in poetični elementi v filmu, ki jih je Murnau prinesel s seboj iz Evrope, najdejo svojega sogovornika tudi v glasbenem izrazu," je še zapisal Goričar.
4mISH_vVLDI
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.