Vprašljivo sodelovanje med kulturniki in cementarno ter sosežigalnico Alpacem
GO! premislek
Poziv k premisleku in proti sodelovanju z Alpacemom
© Sindikat ZASUK
Pred nekaj dnevi je posebna komisija za odpravljanje posledic dela z azbestom vladi oddala poročilo za leto 2024. Interdisciplinarna skupina strokovnjakov je 61 upravičencem, ki so uveljavljali pravico do izplačila odškodnine, verificirala 25 bolezni plevre, 17 azbestoz in 19 mezoteliomov oziroma pljučnih rakov. Lanski podatki se ne razlikujejo od podatkov iz zadnjih let. Čeprav se azbest v proizvodnji ne uporablja že od leta 1996, se zaradi dolge latentne dobe bolezni pojavijo tudi 20 do 40 let kasneje. Od leta 2018 je najhujšo diagnozo, diagnozo agresivnega azbestnega raka mezotelioma, skupaj dobilo 156 ljudi. Velika večina lanskih novoodkritih bolnikov, kar trije od štirih, je iz goriške regije, kjer je desetletja z azbestom delala cementarna Salonit, zdaj Alpacem, ki ji država danes v istem lokalnem okolju dopušča največji letni (so)sežig odpadkov.
Gre seveda za naključje, da je poročilo o novih azbestnih bolnikih objavljeno ravno te dni, tik pred odprtjem Evropske prestolnice kulture GO! 2025, ki naj bi del programa, konkretno plesno predstavo julija, izpeljala v kamnolomih cementarne-sosežigalnice Alpacem. Da je vsakršno sodelovanje z Alpacemom nedopustno, so vodilne EPK GO! 2025 že konec januarja opozorili člani lokalnega gibanja Eko Anhovo, ki sta jih podprli tudi okoljevarstveni združenji iz Italije. Opozorili so, da se avstrijsko-italijanski Aplacem s takim sodelovanjem legitimira kot »družbeno odgovoren partner, ki si prizadeva za trajnostno prihodnost«, čeprav je nedavno skušal povečati sežig odpadkov in pritiska, da bi se predpisi glede izpustov omilili.
Aplacem se je v svojem časopisu že pohvalil s sodelovanjem na EPK GO! 2025 pri predstavi MN Dance Company v kamnolomu Solkan. Ta teden so okoljevarstvenike v zahtevah podprli še delavke in delavci, včlanjeni v sindikata kulturno-ustvarjalnega sektorja Zasuk in Glosa, in od vodilnih EPK zahtevali, da še pred uradnim odprtjem to soboto »pogodbeno prekinete nevarno in neetično sodelovanje« z Alpacemom in se v prihodnje »zavzamete za ustvarjalce ter dosledno prek vseh partnerstev in projektov delujete v dobro prebivalcev, narave in kulture«.
Direktorica GO! 2025 Mija Lorbek je v sredo zatrdila, da zavod GO! 2025 ne sodeluje s podjetjem Alpacem »ne finančno in ne pri lastni programski produkciji. Ker smo javni zavod, je mogoče naše denarne tokove javno preveriti.« Drži pa, da je kamnolom predviden za prizorišče plesne predstave, vendar bodo zdaj to prizorišče »prevetrili«. Lorbek zagotavlja: »Vsekakor se bomo na to pomembno tematiko sestali in predebatirali poglobljeno tudi z avtorji, vendar nam zahtevnost priprave umetniškega spektakla in celodnevne otvoritve v naslednjih dneh tega ne omogoča.«
Z daljšo ločeno izjavo pa se je odzval programski direktor EPK GO! 2025 Stojan Pelko in pojasnil »genezo« izbire lokacij, kjer naj bi med drugim »izhajali iz osnovnega stališča, da z nobenim od naših projektov ne bomo igrali vloge »koristnih idiotov« green washinga katerega od korporativnih interesov«. Potrdil je, da so Alpacem prosili za uporabo kamnoloma v imenu nosilnega partnerja, to je MN Dance Company, ob tem pa je izpostavili svoje premisleke, katerih končni rezultat pa je bila odločitev za kamnolom. »(V) nastopni dilemi med tem, ali naj tvegamo s potencialno spornim prizoriščem, iz katerega domu in svetu sporočimo nesporno, kritično in umetniško vrhunsko sporočilo, ali pa naj se umaknemo drugam – (sem) izbral prvo,« je zapisal Pelko in celo dodal: »Dialog s kolegi in kolegicami, s katerimi skupaj snujemo program, me je še utrdil v prepričanju, da neodvisna umetniška produkcija lahko pripravi občinstvo do tega, da začuti potencial preobrazbe teritorija tudi skozi soočenja z bolečinami prostora in teles.«
Kaj bo končni epilog glede uporabe Alpacemovega kamnoloma, tako še ni zares jasno. Dodajmo pa, da je preobrazba območja možna le in samo s preobrazbo sosežigalnice-cementarne Alpacem.
Otvoritvena prireditev bo jutri EPK GO! 2025 potekala 14 ur v mestih Gorica in Novi Gorica, vključenih bo 2000 nastopajočih.
***
Izjava direktorice EPK GO! 2025 Mija Lorbek
»Včeraj smo prejeli vaše pismo z nepravilnimi navedbami, da v javnem zavodu GO! 2025 sodelujemo s podjetjem Alpacem. To ne drži. Zavod GO! 2025 ne sodeluje s podjetjem Alpacem ne finančno in ne skozi lastno programsko produkcijo. Ker smo javni zavod, je mogoče naše denarne tokove tudi javno preveriti.
Zapis se nanaša na umetniški koncept iz prijavne knjige, iz časa izpred petih let. Takrat so avtorji navedli, da bi radi izvedli plesno predstavo v kamnolomu, predvsem zaradi scensko zanimivega prizorišča. Vsekakor se bomo na to pomembno tematiko sestali in predebatirali poglobljeno tudi z avtorji, vendar nam zahtevnost priprave umetniškega spektakla in celodnevne otvoritve v naslednjih dneh tega ne omogoča. Verjamem, da si vsi skupaj želimo, da tako pomembna kulturna umetniška prireditev uspe, zato se vam vsem skupaj zahvaljujem za razumevanje, da se poglobljeno posvetimo tej pomembni tematiki in ji namenimo čas.«
Vodstvo zavoda GO! 2025
***
Izjava programskega vodje EPK GO! 2025 Stojana Pelka
Pojasnilo programskega vodje
Od prijavne knjige Evropske prestolnice kulture 2025 Nova Gorica – Gorica dalje je jasno, da si je skupina za sodobni ples MN Dance Company za prizorišče svojega »plesnega in multimedijskega performansa« izbrala »apokaliptično vzdušje lokalnega kamnoloma« (obe navedbi sta iz prijavne knjige iz leta 2020).
Ko sem novembra 2022 prevzel vodenje programskega oddelka javnega zavoda GO! 2025 in tako postal odgovoren za uradni program evropske prestolnice kulture, sem zavezo prizorišča vzel resno. Zato smo s pomočjo kolektiva MN Dance Company (kot nosilnega partnerja in osnovnega pogodbenika tega projekta) ter umetniške svetovalke mag. Nede Rusjan Bric (avtorice ideje o prestolnici ter soavtorice zmagovite prijavne knjige) iskali možnosti, kako realizirati ta projekt in ne priti v neskladje z eno od osnovnih zavez programa, katerega cel steber se je izvirno imenoval GO! Green, pozneje pa smo ga prevedli v Zelo zeleno.
To je pomenilo razmislek tako o samem prizorišču kot o vprašanjih dostopnosti, števila ponovitev, rabe tehnike in tehnologije ter zapuščini tega projekta. Pri tem smo izhajali iz osnovnega stališča, da z nobenim od naših projektov ne bomo igrali vloge »koristnih idiotov« green washinga katerega od korporativnih interesov. Še več, v ekipi smo se dogovorili, da omogočanje dostopnosti in uporabnosti prizorišča ne sme privesti do nobene zaveze, s katero bi bila ogrožena programska avtonomija in posledično svoboda ustvarjalnega procesa.
Moje formalno stališče je dobilo tudi osebno potrditev, ko sem se ob dveh priložnostih tudi osebno prepričal, kaj ta zgodovina pomeni za Anhovo, Kanal in druge kraje ob Soči: prvič ob projekciji filmov Ivana Gergoleta Mož brez krivde in Anje Medved Beli oblak v Desklah; in drugič ob ogledu razstave Pripovedujmo o azbestu v galeriji Rika Debenjaka v Kanalu, pri kateri je v čezmejnem konzorciju partnerjev sodelovalo tudi Društvo EKO Anhovo in dolina Soče, ki ga vodi Jasmina Jerant, avtorica izjemne knjige Primer: Anhovo (Mladinska knjiga, 2024). Ob tej drugi priložnosti sem tudi spregovoril kot programski vodja GO! 2025 in zaključil svoj nastop z besedami:
»Kaj lahko kot EPK naredimo za stvar? Najprej, česa nočemo storiti: nočemo odvračati pogleda in se delati, kot da ne vidimo; niti nočemo prati zeleno. Nasprotno: hočemo opozoriti na bel oblak preteklosti in na črne dvome sedanjosti, saj sicer nismo vredni zelene barve Soče, naše barve celostne podobe prestolnice. A hočemo tudi vztrajati na vrhunskosti forme in etični drži angažmaja: ravno zato, ker so vrhunski v svoji formi pripovedovanja, prikazovanja, pisanja ali razstavljanja, so angažirani glasovi protesta sposobni seči čez mejo politikantstva.«
Tega vodila se pri svojih odgovornostih programskega vodja držim še danes. Zato sem v nastopni dilemi med tem, ali naj tvegamo s potencialno spornim prizoriščem, iz katerega domu in svetu sporočimo nesporno, kritično in umetniško vrhunsko sporočilo, ali pa naj se umaknemo drugam – izbral prvo. Dialog s kolegi in kolegicami, s katerimi skupaj snujemo program, me je še utrdil v prepričanju, da neodvisna umetniška produkcija lahko pripravi občinstvo do tega, da začuti potencial preobrazbe teritorija tudi skozi soočenja z bolečinami prostora in teles.
Lahko zatrdimo, da zavod GO! 2025 ne sodeluje z družbo Alpacem: ne koprodukcijsko, ne sponzorsko, ne kakorkoli drugače finančno ali v naravi. Ker smo občinski javni zavod, je mogoče naše denarne tokove vsak trenutek preveriti. Smo pa v imenu nosilnega partnerja, MN Dance Company, prosili družbo Alpacem za dovoljenje za uporabo kamnoloma – saj v tem vidimo enega od neizogibnih pogojev, da neodvisnim zunanjim nosilcev programov pomagamo ustvariti pogoje za neovirano izvedbo načrtovanega projekta. Podobno smo prosili tudi Krajevno skupnost Solkan – in dobili njihovo privolitev.
In še dodatna informacija oziroma popravek dezinformacije: projekt »Muzeja energije in obnovljivih virov«, ki ga v javnem pismu z dne 4. februarja 2025 omenja sindikat ZASUK, ni povezan s projektom Brezmejno telo, temveč gre za samostojen projekt uradnega programa, ki ga GO! 2025 v prostorih hidroelektrarne Doblar pod imenom Soča – vir energije snuje skupaj s Soškimi elektrarnami Nova Gorica (SENG).
dr. Stojan Pelko,
programski vodja GO! 2025
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.