STA

 |  Kultura

Med telesom in prostorom

Retrospektiva vizualne umetnice in režiserke Nataše Prosenc Stearns

Zadnja večerja

Zadnja večerja

V Slovenski kinoteki se danes ob 19.00 začenja retrospektiva vizualne umetnice in režiserke Nataše Prosenc Stearns. Med marcem in junijem se bodo pod naslovom Med telesom in prostorom zvrstili štirje programski sklopi, ki prinašajo vpogled v umetničin bogat filmsko-vizualni opus iz obdobja med letoma 1989 in 2024.

Retrospektivo bodo v okviru sklopa Vrtinec odprli s projekcijo filmov Vortex, Blato, Konstrukt, Betonski človek, Večer, Afterlife, Avtoportret, Obala, Zadnja večerja in Tango za ribe. Aprila bo sledil sklop Proces, v katerem bodo na ogled filmi Čas?, Dvojnik in Sokratov proces. Sledila bosta še sklopa Vertikalni horizont in Črne vode.

Prva sklopa se še spogledujeta z igrano formo, druga dva pa sta že v polnosti eksperimentalna, pri čemer se znotraj enega sklopa znajdejo dela radikalno različnih estetik, zvrsti in produkcijskih kontekstov, ki so nastajala v različnih obdobjih od konca 80. let minulega stoletja do danes, so zapisali pri Slovenski kinoteki.

Dela, ki bodo prikazana v sklopu Vrtinec, so nastajala v različnih kontekstih - od neodvisnih projektov v ZDA in eksperimentalnih videov do filmskih produkcij v Sloveniji. Avtorica v njih raziskuje inovativne vizualne pristope, kot je uporaba leč z ogledali za učinek zrnatosti (Obala), in haiku videe, nastale iz spontanih posnetkov (Avtoportret, Afterlife). Nocojšnji projekciji bo sledil pogovor z umetnico, ki ga bo vodil kurator Robert Kuret.

Dela Prosenc Stearns zaznamujejo fokus na telo, njegovo snovnost, ki v kasnejših delih postaja spektralna prezenca v podobi silhuete, napolnjena z osnovnimi elementi, pri čemer prevladuje voda, eden osrednjih motivov avtoričinega opusa; plastenje podob, raznovrstni načini njihovega sestavljanja in kombiniranja v montažnih programih, povezanosti vsega živega - ali bolje rečeno snovnega - v en sam velik pulzirajoč organizem, ki ga zaznamuje gibanje, so še zapisali pri kinoteki.

Kot so še dodali, gibljiva slika pri Prosenc Stearns velikokrat pomeni dobesedno to: kot bi v času petrificirana slikarska podoba nenadoma vzvalovala, kot bi za hip vdihnila zrak - tu ni zgodbe, zgolj pulz. Po drugi strani lahko v njenih delih prepoznamo tudi teme, ki nujno prikličejo dejstvo, da se življenje organizira v človeško družbo: odtujenost, vseprežemajoče potrošništvo, izgubljanje v virtualnih dvojnikih ter komaj prepoznavne podobe vojne in njenih žrtev.

Retrospektivo pripravljata Slovenska kinoteka in zavod za sodobno umetnost SCCA-Ljubljana. Kinotečne projekcije bo dopolnilo sodelovanje z Bazo slovenskega filma, kjer si bo mogoče ogledati preostala dela Prosenc Stearns.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.