19. 6. 2008 | Mladina 25 | Kultura
Spomenik potrošništvu
Slovenci na 5. Pommeryjevi razstavi sodobne vizualne umetnosti
Spomenik potrošništvu na Posestvu družbe Pommery: avtorja Jure Legac in Peter Koštrun iz skupine Absurd
© Jure Legac
Posestvo družbe Pommery v pokrajini Šampanja, ene izmed bolj znanih proizvajalk šampanjca, obsega 51 hektarjev. V globini 30 metrov pod zemljo se vije 18 kilometrov kleti. V njih je shranjenih 20 milijonov steklenic šampanjca, ki počivajo v idealnih razmerah 10 stopinj Celzija in pri 98 odstotkih vlage. Zadnjih pet let pa posestvo in njegove kleti vsako leto za nekaj mesecev zasedejo umetniki. Letos jih je prišlo kar 52 iz vseh držav članic Evropske unije, med njimi tudi štirje Slovenci: Jure Legac in Peter Koštrun iz skupine Absurd ter lanska Ohojeva nagrajenca Luiza Margan in Miha Presker.
Francija bo čez dva tedna, takoj za Slovenijo, prevzela predsedovanje Evropski uniji, zato letos Pommeryjeva razstava sodobne vizualne umetnosti predstavlja ustvarjalce iz vseh evropskih držav članic. Kot kustosa so povabili urednika francoske revije za umetnost Beaux Arts magazine Fabricea Bousteauja, ki je skupaj z asistentko kuratorko Barbaro Soyer uresničil idejo, da k projektu povabi evropske revije za umetnost, ki so predlagale po dva umetnika. Slovenske umetnike sta izbrali urednica revije Maska Katja Praznik in članica uredništva Karla Železnik.
Tako je vhod na posestvo prejšnji teden zasedla monumentalna konstrukcija 240 nakupovalnih vozičkov, ki sta jih Legac in Koštrun zvarila v kupolo in jo poimenovala Spomenik potrošništvu. »Potrošništvo je tako pomembno, da si bo enkrat zaslužilo imeti spomenik, kot ga je dobil na primer Stalin. Umetnost, vsaj v evropskem pogledu, postaja komercialna, potrošniška in ekonomsko pogojena. Umetnost postaja del potrošništva in tudi umetniki se vedno bolj obnašamo v tem smislu. V bistvu gre za biznis. In v končni fazi tudi Pommeryjeva razstava ni neka velika izjema poleg drugih festivalov v Evropi,« pravi Legac. Vozičke, ki jima jih je organizator priskrbel iz trgovske verige Leclerc, sta Legac in Koštrun skupaj s pomočniki v obliko kupole varila sedem dni. Najprej sta morala iz vsakega vozička odstraniti vso plastiko, saj je onemogočala varjenje, nato pa sta križno zlagala voziček na voziček v več nadstropij. »Kupola kot idealna forma, prelom, se mogoče malo spogleduje z renesanso, niti ne vizualno, temveč idejno, saj se skuša približati vzoru idealnega,« pravi Koštrun, ki dodaja, da sta idealno formo s tem, ko sta jo postavila na tla in ji dodala potrošniško komponento, razvrednotila. Po kupoli, ki je hkrati kritika potrošništva in potrošni material, je možno plezati. »Umetnost zahteva spektakel, dvodimenzionalnost ni več dovolj. Če želiš opozarjati na problem, je fino, da je stvar interaktivna, da deluje, da so gledalci del tega,« pravi Legac. »Je pa trik v tem, da ne moreš v kupolo. To so vsi spraševali, če sva kje pustila vrata, prostor, da se gre not. Nisva,« se zasmeje Koštrun. Umetnika nista skrivala navdušenja, da so vozički iz trgovske verige Leclerc: »Zanimivo je, da Francozi gledajo na Leclerca kot na gospoda, ki je s svojo trgovsko verigo pomagal njihovemu gospodarstvu,« razmišlja Koštrun. »V bistvu pa je kljub nacionalni specifiki zelo enostavno potegniti vzporednice z Mercatorjem, simbolika je zelo podobna. Pa še Leclercova modra se je lepo zlila z modro barvo neba,« v smehu pove Legac.
30 metrov nižje, v tunelih jame Domaine Pommery, med hodnikoma z imeni Stockholm in Bruselj, pa sta svojo instalacijo Flow/Pretok postavila Marganova in Presker. »Instalacija je zgrajena iz cevi iz tanke plastične folije, ki jih v obliko poganja zrak iz ventilatorja. Cevi se prepletajo kot organska mreža in tvorijo objekt, ki v tunelu prihaja iz globine prostora proti obiskovalcu,« instalacijo opisujeta umetnika, ki sta razmere v jami komentirala z besedami: »Super za šampanjec, ne pa za umetnika.«
Razstava, ki bo na ogled do decembra, torej do konca francoskega predsedovanja, je po mnenju slovenskih udeležencev združila evropski umetniški prostor, pa čeprav na komercialnem posestvu in samo za sedem mesecev. In kako dejstvo, da bodo spomenik do konca leta podrli, sprejemata člana skupine Absurd? »Seveda si najbolj želiva, da bi ena kupola nekje ostala za vedno. Pred supermarketom ali na rondoju, da bi v resnici opravljala funkcijo spomenika,« pravi Legac. »A sama izkušnja razstave, mnenja ljudi, najinega asistenta, ki se je ves čas postavljanja drl 'Originale!', so pomembnejši od samega projekta,« dodaja Koštrun.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.