9. 7. 2009 | Mladina 27 | Kultura
Čar improvizacije
Večer Johna Zorna na ljubljanskem jazz festivalu
Ena največjih zvezd tokratnega Jazz festivala Ljubljana: John Zorn s sonastopajočimi
© Nada Žgank
Letošnji Jazz festival Ljubljana je bil zares prazničen, saj je v šestih dneh ljubljanski publiki predstavil široko paleto glasbenikov in glasbenih žanrov, ki v zadnjem stoletju razveseljujejo ljubitelje improvizirane godbe afroameriških korenin. Kot že velikokrat prej je festival dokazal, da tudi kvalitativno upravičuje sloves enega izmed najstarejših jazzovskih festivalov v Evropi; organizatorji in obiskovalci pa so po šestdnevnem glasbenem druženju lahko več kot zadovoljni. In če je kateri izmed napovedanih nastopov 50. ljubljanskega jazz festivala pritegnil pozornost občinstva, je bil to zagotovo večer z Johnom Zornom, brezkompromisnim newyorškim skladateljem, glasbenikom, založnikom, ki znotraj jazzovskih voda velja za kontroverzno osebnost, saj v svoji hiperproduktivni karieri združuje mnogoterost najrazličnejših glasbenih žanrov in stilov ter številnih sodelovanj, medtem pa se s svojim ustvarjanjem dotika raznovrstne zakladnice idej iz polja drugih performativnih umetnosti.
Večer, ki je bil razdeljen na tri dele, je občinstvu predstavil glasbeni združbi Improvizacije (Improvisations) in The Dreamers ter videnje Zornovega cikla The Book of Angels, kot si ga predstavlja znani avant impro jazz trio Medeski Martin & Wood. Uvodni del večera je zagotovo razveselil ljubitelje avantgardnega jazza, saj so se na odru pod taktirko Johna Zorna v številnih kombinacijah predstavljali Marc Ribot, Jamie Saft, Trevor Dunn, Cyro Batista, Billy Martin in ostali, ki so s svojimi kratkimi, a številnimi improvizacijskimi, pogosto freejazzovskimi fragmenti (med katerimi je sodeloval tudi sam Zorn), razvneli občinstvo, in s tem ustvarili velika pričakovanja za preostanek večera. Nastop The Dreamers je predstavil popolnoma drugačno videnje sodobne improvizirane glasbe, ki je v primerjavi s silovitimi improvizacijskimi izbruhi deloval nekoliko medlo in pretirano sproščujoče, a se je sčasoma razvil do te mere, da je pričujoče glasbenike (med katerimi je večina sodelovala tudi na Improvizacijah) predstavil kot izredne profesionalce, ki neopazno in brez težav brišejo žanrovske meje in se medtem zelo zabavajo - seveda pod nenehnim “režiserskim” nadzorom Johna Zorna. Trio Medeski Martin & Wood je v sklepnem delu večera silovito predstavil svoje videnje Zornove glasbe, pri čemer je bila vseskozi navzoča izjemna interakcija med tremi odlično uigranimi glasbeniki, ki so po dveh prejšnjih nastopih prišli na oder malce prepozno, kar je pustilo pečat na že precej utrujeni, počasi odhajajoči publiki.
Zadnji večer letošnjega festivala je bil tako večinoma posvečen Johnu Zornu in se je še najboj izkazal v svojem prvem, improvizacijskem delu. Do naslednje izdaje festivala pa nasvidenje ...
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.