5. 11. 2009 | Mladina 44 | Kultura
Elektronska godba v presežnikih
Pan Sonic v Kinu Šiška
Finska avant-hrupno-elektronska post-techno naveza Pan Sonic
© Miha Fras
Po dvanajstih letih se je v Ljubljano vrnila legendarna finska avant-hrupno-elektronska post-techno naveza Pan Sonic. V naprednih muzikah že takrat močno cenjen dvojec je v tem času še utrdil svoj pomen in danes velja za enega najzanimivejših ustvarjalcev kreativne elektronske glasbe. Svojo takoj prepoznavno estetiko sta Mika Vainio in Ilpo Väisänen oblikovala skozi zapuščino zgodnjih industrial ruženj, minimalizma, detroitskega techna, dubovskih odmevov, pa tudi nekaterih drugih popularnih muzik iz osemdesetih let minulega stoletja. Njuna prednost pred sorodnimi ustvarjalci je predvsem izrazita samosvojost. Elektronska glasba v prečenjih z mnogoterimi izraznostmi sicer ponuja veliko originalnosti, znotraj tradicionalnejših oblik pa je vse preveč generike, ki slabo luč meče tudi na tiste zanimivejše vsebine. Vainio in Väisänen sta tu v prednosti, ker se nikoli nista preveč ukvarjala z aktualnimi trendi, pač pa sta vedno ustvarjala po trenutnem navdihu in s tem mimogrede narekovala smernice aktualni produkciji. O njuni aktualnosti govori že dejstvo, da sta praktično vse od začetkov v letu 1993 ves čas vidno prisotna na sceni, in to kljub temu, da ju ni mogoče postaviti v nobeno od klik, ki se običajno oblikujejo okoli založb. V tem pogledu je Pan Sonic prav po finsko samotarski.
Del tega, kar je dvojcu prineslo vso to pozornost, je razkril tudi sobotni koncert. Najprej je to že njun pristop k živemu podajanju glasbe. Če live-act vse prepogosto razumemo le kot premetavanje vnaprej pripravljenih sekvenc, Finca v svojem nastopu to početje nadgradita z živim generiranjem in manipulacijo zvoka. In tega ne počneta le za boljši vtis. Ukrivljanje in raztezanje sinusoid, hrupno barvanje trgajočih se techno ritmov in subtilno dronersko niansiranje postanejo ključni gradniki zvočnega toka, ki je bil tokrat presenetljivo in nadvse uspešno razdeljen v posamezne, oprijemljive skladbe. Set, v katerega sta zavila industrijsko jedkost, avanthrupno fraziranje in predvsem udarno post-techno ritmiziranje so ponudili prerez njunega petnajstletnega ustvarjanja in okrepili vero v to, da tudi tovrstna elektronska glasba še vedno lahko naravnost očara. Ta trenutek je podobnega presežka morda sposoben le še dvojec Autechre, ki ga s Pan Sonic veže kopica vzporednic.
Izvrsten dogodek je ponovno opozoril na neangažiranost domačih sledilcev zanimivih muzik. Vsega kakšnih sto zbranih glav je pač najbrž premalo, da bi se prisotnost tovrstnih, atraktivnih vsebin na domačem koncertnem prizorišču lahko obdržala na daljši rok. Kje je vzrok za tako boren odziv, pravzaprav ni jasno. Še najbolj verjetno se zdi, da je to preprosto ignorantski odziv publike, ki opazi le tiste v danem trenutku najbolj izpostavljene (potrošniške) trendovske muzike.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,2 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.