27. 5. 2003 | Mladina 21 | Kultura | Film
Matrica - Reloaded
The Matrix Reloaded, 2003
Neo (Keanu Reeves), Trinity (Carrie-Anne Moss) in Morpheus (Laurence Fishburne) še vedno živijo v Matrici, v kontroliranem, simuliranem svetu. In iskreno rečeno, bolje jim ne bo nikoli. Tehnofobija ni odgovor, tam zunaj pa je "puščava". Neo in ostali uporniki nimajo svobodne volje, bolje rečeno - imajo je le toliko, kot je imajo digitalni liki v kaki računalniški igrici. Ko namreč hedonistično - in nič kaj skeptično - nasedajo sanjam, prerokbam, slutnjam, vizijam, kodom in programom (a la Monica Bellucci), ko se potikajo po zakulisju "realnosti", ko intuitivno verjamejo v Edinega in zveličavnost simbioze med staro metafiziko in cyber tehnologijo, med Descartesom in Nintendom, med orientalsko mitologijo in krščansko mistiko, med artom in žanrom, med kung-fujem in hip-hopom, med trekiji in marksisti, med Goedlom in Gralom, med Philipom K. Dickom in Johnom Woojem, med prerokbo in svobodo, med ideološko tesnobo in vizualno odrešitvijo, in ko zaupajo v neideološko naturo vprašanj "Kdo sem", "Kaj je usoda", "Kaj je vzročnost", "Kaj je realnost" in "Kaj je Matrica", so videti le kot digitalni liki, ki so se uprli kreatorjem računalniške igrice, ja, determinizmu in vnaprej zabetoniranim pravilom Matrice, totalne, represivne "mašine".
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
27. 5. 2003 | Mladina 21 | Kultura | Film
Neo (Keanu Reeves), Trinity (Carrie-Anne Moss) in Morpheus (Laurence Fishburne) še vedno živijo v Matrici, v kontroliranem, simuliranem svetu. In iskreno rečeno, bolje jim ne bo nikoli. Tehnofobija ni odgovor, tam zunaj pa je "puščava". Neo in ostali uporniki nimajo svobodne volje, bolje rečeno - imajo je le toliko, kot je imajo digitalni liki v kaki računalniški igrici. Ko namreč hedonistično - in nič kaj skeptično - nasedajo sanjam, prerokbam, slutnjam, vizijam, kodom in programom (a la Monica Bellucci), ko se potikajo po zakulisju "realnosti", ko intuitivno verjamejo v Edinega in zveličavnost simbioze med staro metafiziko in cyber tehnologijo, med Descartesom in Nintendom, med orientalsko mitologijo in krščansko mistiko, med artom in žanrom, med kung-fujem in hip-hopom, med trekiji in marksisti, med Goedlom in Gralom, med Philipom K. Dickom in Johnom Woojem, med prerokbo in svobodo, med ideološko tesnobo in vizualno odrešitvijo, in ko zaupajo v neideološko naturo vprašanj "Kdo sem", "Kaj je usoda", "Kaj je vzročnost", "Kaj je realnost" in "Kaj je Matrica", so videti le kot digitalni liki, ki so se uprli kreatorjem računalniške igrice, ja, determinizmu in vnaprej zabetoniranim pravilom Matrice, totalne, represivne "mašine".
Zato me ne bi presenetilo, če bi se na koncu - tik pred odjavno špico tretje Matrice - izkazalo, da so res le digitalni liki v računalniški igrici, ki jo igra Bog, pomanjšan v tinejdžerskega hackerja. Enter the Matrix. Penetracija diši po simulaciji. In upor tudi. In svobodna odločitev? Mar ni le izpolnitev prerokbe? Le nekaj, kar so tisti, ki imajo moč, ustvarili za one, ki je nimajo? Ker ima mesijanski Neo supemanske (lahko vzleti kot blackhawk in leti kot stealth fighter) in supersupermanske sposobnosti (lahko ustavlja krogle), se sicer vprašate, zakaj hudiča ne vzleti in zbeži, ko ga naskoči truma identičnih "režimskih" kung-fu agentov (Hugo Weaving X 100), ali pa zakaj jih s tisto ročno stop-gesto ne ustavi, toda ko potem vidite to hiper stilizirano, baletno, masovno kung-fu meditacijo, si želite, da ne bi nikoli vzletel - in nikoli odšel. Ves čas ga itak poganja neka urgentnost: ko cikcaka med multikulturnim retro-tech Zionom, neopoganskim rejvom, Orakljem (Gloria Foster), Ključarjem (Randall Duk Kim), šaolinskimi pozami, francoskimi teoretiki, meta-dirko in tabletkama je fanatično napet in zapet, niti za hip sproščen - irealen. Kar ni impresivno, arty ali pa smarty, je izključeno. Ne obstaja. Ni filma, ki bi bil bolj impresioniran nad sabo. Neo izgleda kot digitalni lik, ki ga jebe data overload. In ki hoče za vsako ceno ugajati.
ZELO ZA -