Matej Bogataj

 |  Mladina 4  |  Kultura  |  Knjiga

Sam Shepard: Dan izmed dni

Prevod in spremna beseda Tina Mahkota, Cankarjeva založba (Moderni klasiki; 64), Ljubljana 2011, 295 str., 24,94 €

+ + + +

Samotni Zahod

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Matej Bogataj

 |  Mladina 4  |  Kultura  |  Knjiga

+ + + +

Samotni Zahod

Shepard, glasbenik, plodovit in tudi pri nas precej uprizarjan dramatik, igralec, avtor scenarijev za kultna filma Paris, Teksas in Ne hodi mi trkat, se v zbirki faktov, okruškov zgodb in opisov eksterierjev potika skozi različne pokrajine Severne Amerike, po cestnih prostranstvih in manjših mestih, motelih, avtocestnih počivališčih, okrepčevalnicah za tovornjakarje, po notranjosti glave, ločene od telesa, po zaledenelih in od sonca razbeljenih puščavah – po krajih, kjer sta samota in občutek izločenosti ostro navzoča.

Fragmenti nas postavijo v prostor, ki je strašno odprt na vse strani, torej svoboden, nezamejen, vendar vanj vrženi posamezniki niso zadovoljni, bremeni jih preteklost, s katero se nočejo so–očiti, v podtonu njihovega rezoniranja so podobe iz slej ko prej zavožene preteklosti, vračanja so polna nelagodja, njihova drža pa izločena, brezstrastna, eksistencialno razprta in ranljiva. Čeprav to z možatostjo prikrivajo, se pogosto znajdejo v absurdu in atmosferi, ki jo zakoliči že Beckettov uvodni citat. Ali pa so kot pripovedovalci povsem umaknjeni, ujede na nebu, rejci konj in sodobni kavboji s pikapi, vse drvi kot pri preklapljanju kanalov, brez intence, fenomeni drug čez drugega, slika izriva, slika prekriva sliko.

Sam Shepard na snemanju filma Ne hodi mi trkat režiserja Wima Wendersa

Sam Shepard na snemanju filma Ne hodi mi trkat režiserja Wima Wendersa
© Donata Wenders

Shepard pri svojem literarnem kartografiranju Amerike, predvsem njenega posodobljenega motoriziranega Zahoda, na katerem so divjost zamenjali nemir, nestrpnost, nesposobnost ostati na enem mestu, tudi zabris in odsotnost, uporablja različne tehnike. Te segajo od dialogov, prav dramskih, do poezije in krajših fragmentov, enkrat navdihnjenih z veliko belo zgodovino, vendar spisanih s stališča njenih žrtev, drugič skoraj zaokroženih kratkih zgodb. Nekateri motivi presevajo in se verižijo skozi vso knjigo, potem gre spet za popise krajev in srečevanj ljudi, spodletela druženja in mimobežnosti, nesporazume. Pripovedna lega se ves čas menja in preliva, tudi ko mislimo, da smo pri opisih prikolic, v katerih se pripravljajo filmski igralci, ali v spominih na očeta ugledali Sheparda, kot (oziroma kolikor) ga poznamo, se nam potem izmuzne v literarnost. Kakor naključnim sopotnikom se nam v svoji trdni in navzven heroični, navznoter pa precej bolj negotovi drži ne pusti zagrabiti, vedno se umakne za jekleni izraz na obrazu ali za masko literature. Ta je izpisana surovo, škrto, neprizanesljivo, formalna razdrobljenost in fragmentarnost kažeta neko drugačno, neurbano in v ritualih skoraj arhaično podobo razpršenosti, posameznika in ameriške krajine.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.