12. 4. 2012 | Mladina 14 | Kultura
Razkrita telesa
V Slovenijo prihaja Bodies Revealed, ena tistih svetovno znanih, a tudi kontroverznih razstav, na katerih si je mogoče ogledati preparirana človeška telesa
Leta 2002 je pred 500 gledalcev, zbranih v enem od londonskih gledališč, stopil Gunther von Hagens in odigral svojevrstno predstavo: pred njimi je v živo opravil obdukcijo. Šlo je za prvo javno obdukcijo na britanskih tleh po 170 letih, in čeprav je njen avtor trdil, da se je je lotil izključno z izobraževalnimi nameni, je dogodek v javnosti naletel na precej zgražanja. Tik pred zdajci ga je skušal preprečiti inšpektor, posredovala je tudi policija, a obdukcija je bila opravljena in pozneje jo je predvajala televizija Channel 4. Po oddaji je prejela 130 pritožb.
Javnost seveda ni protestirala le zato, ker bi imela etične in moralne pomisleke ob takšnem javnem ravnanju s človeškimi posmrtnimi ostanki, pač pa tudi zato, ker je obdukcijo opravil že takrat po vsem svetu prepoznavni in tudi razvpiti nemški anatom von Hagens, ki ga nekateri vidijo kot najzaslužnejšega za popularizacijo anatomije, drugi kot mešanico dr. Frankensteina in da Vincija, tretji pa kot brezvestneža, ki ljudem krati pravico do poslednjega počitka. Javna obdukcija je bila pri tem le kaplja v morje – von Hagens je namreč vse od konca sedemdesetih let, ko je odkril in tudi patentiral tehniko plastinacije, najbolj znan po tem, da je z njo skoraj v celoti in predvsem trajno ohranil že nešteto človeških trupel. Iz njih je odstranil telesne tekočine, jih nadomestil z vbrizganimi polimeri in nastala so »dela«, na katerih so, sploh če je z njih odstranjena koža, odlično vidni mišice, kosti, kite, ožilje, notranji organi ali celo denimo osemmesečni fetus, ki je umrl skupaj z nosečnico. Na podoben način je prepariral posamezne organe, denimo pljuča kadilca in nekadilca ter zdrav in rakav želodec, pa tudi živali, med drugim konja in žirafo.
Von Hagens je s tem, še zlasti pa z razstavami, ki od leta 1996 krožijo po vsem svetu, anatomijo zelo plastično približal navadnim ljudem. A ni edini, ki se je preizkusil v plastinaciji ali kateri od podobnih tehnik, in tudi ni edini, ki z razstavami, na katerih si je mogoče ogledati celotna plastinirana telesa in posamezne organe, gostuje po vsem svetu. Med njegovimi največjimi konkurenti je prav gotovo ameriško podjetje Premier Exhibitions in ena njegovih razstav, Bodies Revealed, ki po svetu kroži od leta 2005 in smo si jo predlani lahko ogledali denimo v Zagrebu, zdaj prihaja tudi k nam.
Čeprav gre za razstavo, ki nima zveze z von Hagensom, se vzporednicam z njim skorajda ne moremo izogniti. Vse takšne razstave so poučne in podirajo tabuje o naših lastnih telesih in strahu pred smrtjo. Vse so na gostovanjih požele množičen odziv. Skupno si jih je doslej ogledalo že krepko več kot 30 milijonov obiskovalcev. Vse pa so bile poleg navdušenja skoraj neizogibno deležne tudi vrste kritičnih odzivov in celo poskusov, da bi jih preprečili ali zaprli. V Venezueli se jim je odločno uprl sam predsednik Hugo Chavez.
Večina kritik je seveda povezana z etičnimi in moralnimi vprašanji. Nekaterim se zdi nedoumljivo, da bi plačevali za ogled (sicer prepariranih) človeških trupel. Drugim se zdi nedopustno, da organizatorji razstav z njimi mastno služijo. Tretji v vsem tem vidijo le še eno vejo šovbiznisa, še več, nadgradnjo cirkuških karavan, razstav spačkov ali muzejev voščenih lutk.
Res pa je, da so za kar nekaj kontroverznosti poskrbeli sami avtorji razstav. Sploh po tem, ko se je denimo von Hagens odločil, da odpre trgovino s prepariranimi deli telesa, v kateri povprečna cena za kos znaša okoli 600 evrov. Precejšnjo pozornost medijev je pritegnil izvor trupel, saj pri čisto vseh umrlih iz Kitajske in Rusije menda ni bilo mogoče dokazati, ali so se pred smrtjo res strinjali s postopkom plastinacije ali ne. Von Hagens je na očitke vztrajno odgovarjal, da se tega v nekaj redkih primerih ni zavedal in da so postopki, povezani z njegovim delom, sicer povsem transparentni in da v njih sodelujejo le darovalci, ki so za časa življenja podpisali posebno izjavo. Podjetje Premier Exhibitions pa pri plastinaciji sodeluje s kitajsko univerzo Dalian, kjer oblasti hranijo telesa umrlih, ki jih nihče ni prevzel ali po njih povpraševal.
Kljub kontroverznosti so razstave učna ura iz poznavanja človeškega telesa, za nekatere pa tudi umetniški projekt. Zakaj pa ne. Navsezadnje so umetniški projekt tudi živalski kadavri, ki jih je v formaldehid potopil in nato razstavil prav tako kontroverzni britanski umetnik Damien Hirst.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.