Bernard Nežmah

 |  Mladina 33  |  Kultura  |  Knjiga

V. S. Naipaul: Maska Afrike

Cankarjeva založba, Ljubljana 2012, 27,95 €

+ + + +

Zbirka potopisov.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Bernard Nežmah

 |  Mladina 33  |  Kultura  |  Knjiga

+ + + +

Zbirka potopisov.

Naipaul je drugačen tip potopisca, kot sta Ryszard Kapuscinski z »Ebenovino« in Sonja Porle s »Se spominjaš Afrike« in »Barvo sladke čokolade«. Medtem ko slednja zaživita skupaj z Afričani, na lastni koži izkušata življenje, jih Nobelovec le posluša. Srečujejo se s slavnim pisateljem in mu pripovedujejo ter razkrivajo svoje zgodbe in verovanja.

To bi seveda bolje razumel antropolog, zato bi delo bolj ustrezno klasificirali kot literarizirana srečevanja. Avtor salonsko potuje po Ugandi, Nigeriji, Gani, Slonokoščeni obali, Gabonu in Južnoafriški republiki. Na poti se mu kajpada nič ne dogodi in je zato pravi primer antipotopisa. Toda ta manko kompenzira Nobelova nagrada, ki mu na široko odpira vrata gostiteljev in založb.

Čeravno Naipaul ne pripada vrhu potopisnega žanra, je njegova sposobnost opazovanja ustvarila povsem berljivo knjigo, ki prinaša vrsto simpatičnih oblik tradicionalnih verovanj. Kot denimo v Ugandi, kjer moški nosijo v denarnici zelišča, da bi obvarovali denar. Spet drugod razblini predstavo o haremu, saj ga predstavi kot kraj lenuhov, brezdomcev, priležnic in evnuhov. Ali utrinek iz Lagosa, kjer lokalna »živina« potuje naokoli s 37 (!) kovčki. Primer, ki bi bolj podrobno razdelan lahko ponazoril obliko gospostva, vendar ostaja le nakazan. Avtor namreč bolj niza kot gradi svoj tekst. Kot konstanta vztrajajo odnosi med tradicionalnimi religijami in islamom ter krščanstvom, ki sta ju izpodrinila, vendar se vrači, praznoverja in čarovništva vseskozi vračajo. Kdaj celo kot življenjska modrost poglavarja Obe, ki je o svoji lastnini govoril na poseben način. Nikoli ni rekel, da je kaj v njegovi lasti, ampak – »to sem podedoval, to je prešlo v moje roke«.

Vsekakor Afrika kot trezor idej, kot celina, ki je sposobna preživeti tudi kolaps sodobne civilizacije.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.