Matej Bogataj

 |  Mladina 21  |  Kultura  |  Knjiga

Erzsébet Galgóczi: Znotraj zakona

Prevedla Marjanca Mihelič, Založba Škuc (Lambda, 110), Ljubljana 2014, 155 str., 18 €

Konec petdesetih in potem

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Matej Bogataj

 |  Mladina 21  |  Kultura  |  Knjiga

Konec petdesetih in potem

Graničarski nadporočnik na meji z Jugoslavijo prepozna ustreljeno prebežnico, Évo, v katero je bil zaljubljen, zato stisne v žep njeno beležnico in se odpravi raziskovat. Kliče njene prijatelje, naključne številke, bila je novinarka in imela seveda precej kolegov in virov za reportaže, večinoma neobjavljene, ker je zahtevala predvsem avtentičnost, v precej brezkompromisni obliki. Nesprejemljivo brezkompromisni za režim. Nič čudnega, saj je trdila, da »konformista označuje to, da natančno izpolnjuje mesto, ki so mu ga odkazali v dokončanem svetu, ki obstaja tudi brez njega«.

Nadporočnik sreča potem, po pogovorih z ljudmi iz notesa, kolikor se jih ni poubilo ali jim ni uspelo pobegniti v ’svobodni svet’, ki se je zanje začel že tik za zahodno mejo, sodelavce in urednike, prijateljice, ki so bile v Évo zaljubljene ali ona vanje, še več možakov, ki jim je zmešala glavo, tudi zato, ker se ni odzivala ustrezno njihovim pričakovanjem. Bila je zaljubljena v poročeno žensko, ki jo je potem iz ljubosumja ustrelil mož, čeprav je bilo ljubosumje namenjeno tekmecu; bila je nesrečna in obtičala je v provinci, iz katere je izhajala, beg čez mejo je bil edina rešitev, tudi zato, ker je takratna družba slabo sprejemala homoseksualnost. Enkrat Évo recimo zalotijo s sodelavko v parku in se kolegica splaši, pa tudi sicer slutimo predsodke in moro prikrivanja.

Pisateljica Erzsébet Galgóczi (desno) in njena partnerka Hilda Gobbi; ilustracija iz filma za madžarsko GLBT organizacijo.

Pisateljica Erzsébet Galgóczi (desno) in njena partnerka Hilda Gobbi; ilustracija iz filma za madžarsko GLBT organizacijo.

Roman je izšel na začetku osemdesetih let, govori pa o letu šestinpetdeset, o ruski represiji na za nas drugi strani železne zavese. O oboroženi vstaji in ilegalcih, o procesih proti intelektualcem, o tem, kako so razpustili časopise, da so lahko na novo zaposlili lojalne kadre. O zgrešeni agrarni politiki, s katero so kmeta s stoletnimi izkušnjami postavili v nove družbene in delovne razmere, jalovi žetvi navkljub. Nekaj te svinčene atmosfere poznamo iz domačega sočasnega, z modernizmom presvetljenega eksistencializma, recimo iz zgodnjega Lojzeta Kovačiča ali Petra Božiča, pa denimo iz dramatike ali esejev o zgrešeni socialistični politiki do kmeta. Celotno razpoloženje malo spominja na Dominika Smoleta, zakajeni bifeji, fatalne zaljubljenosti in takoj zraven splošna promiskuiteta, zloraba alkohola in breztemeljnost, absurdnost bivanja, vse je mračno in globoko brezperspektivno, kar lezbična ljubezen, pomešana s siceršnjim občutkom odvečnosti in marginalnosti glavne protagonistke, še poglablja. Čeprav bi bilo tudi brez tega čisto dovolj depresivno in brezperspektivno.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.