6. 11. 2015 | Kultura
Font(ana) znanja
Vplivna revija Monocle navdušena nad slovenskimi oblikovalci in arhitekti
Naslovnica Monocla s fotografijo Mine Fine in pohvalno nalepko
© Borut Krajnc
Potem ko so po svetu poročali o odličnem newyorškem gostovanju slovenske vokalno-gledališke skupine Carmina Slovenica z dirigentko Karmino Šilec na čelu, potem ko sta bila silovitega odziva deležna nastopa slovenskih glasbenih skupin Laibach in Silence v Severni Koreji in je precej mednarodnega zanimanja zbudila tudi razstava slovenskega fotografa Matjaža Tančiča v tej državi … so, tako kaže, na vrsti slovenski oblikovalci in arhitekti.
Mesečna revija Monocle, ena najvplivnejših mednarodnih publikacij, kar zadeva pisanje o globalnih temah in življenjskem slogu, jih je na naslovnici najnovejše, novembrske številke razglasila za fontano znanja. Gre za nedvoumno pohvalo, ki je hkrati tudi besedna igra, saj beseda font označuje tipografijo oziroma črkovni nabor, te pa seveda ustvarjajo grafični oblikovalci.
Pohvalo, izpisano na okrogli nalepki, sicer najdemo le na izvodih Monocla, ki so naprodaj pri nas. Vendar to ne pomeni, da so drugod po svetu ob pogledu na Monoclovo naslovnico prikrajšani za novice o kakovostnih slovenskih ustvarjalcih, saj naslovnico revije krasi fotografija slovenske oblikovalke Mine Fine, ki stoji pred plakatom 31. grafičnega bienala.
Prav zaradi otvoritve bienala, na tujem ene najbolj prepoznavnih in cenjenih slovenskih kulturnih prireditev, je Monoclov novinar Guy De Launey konec avgusta obiskal Ljubljano. Med drugim ga je zanimalo, kako se bienale, ki je letos dočakal 60-letnico in je celo najstarejša takšna prireditev, po številnih pretresih, s katerimi je zaznamovana njegova zgodovina, od osamosvojitve Slovenije do vzpona interneta, v tokratni izdaji, spoprijema z aktualnim vprašanjem, kaj grafika danes sploh je.
Pritegnila pa ga je tudi grafična oblikovalka, ki je preštudirala celostne grafične podobe vseh 30 dosedanjih bienalov in z mislijo nanje zasnovala celostno podobo tokratne prireditve, prelito na plakate, vabila in v druga vidna sporočila. Gre za večkrat nagrajeno oblikovalko Mino Fino, ki deluje v oblikovalski skupini Grupa Ee, prepoznavna pa je tudi kot ilustratorka, vidžejka in članica glasbeno-vizualnega kolektiva Your Gay Thoughts. De Launeyju je povedala, da ima več poklicev, in dodala, da se slovenski oblikovalci prav zaradi majhnosti države pogosto ne omejijo le na eno profesijo in tako zlahka prehajajo med njimi.
Kot kaže, je Monoclovega novinarja prav ta vrlina spodbudila, da se je kasneje še enkrat vrnil v eno najmanjših evropskih držav in obiskal še nekaj naših oblikovalcev, pa tudi arhitektov. Govoril je z Vaso Perovićem iz biroja Bevk-Perović, katerega dela je mogoče najti tudi v Bruslju in Helsinkih, in Aljošo Deklevo iz biroja Dekleva-Gregorič, ki je stroko navdušil z rezidenco na vrhu klifa na Mauiju. Dekleva mu je povedal, da morda res nimamo velike industrije, imamo pa družinska podjetja in neodvisnega duha, in novinar je v podkrepitev te teze nato obiskal še oblikovalski Atelje Balant, kjer je ustanovitelj Boris Balant dejal, da se delo oblikovalcev pač spreminja in se morajo zato ves čas razvijati, in mlad vsestranski kolektiv Multipraktik, ki stavi na povezovanje in projektno sodelovanje.
Novinar je zapis o svojem obisku, ki ga je s fotografijami obogatil fotograf Matej Leskovšek (sicer fotoreporter portala Planet Siol.net in nekdanji Mladinin fotoreporter), sklenil z besedami, da ideali skupnosti nekdanje Jugoslavije očitno doživljajo neke vrste prerod. Monoclovo uredništvo pa je članek zaokrožilo še z mislijo, da mora Slovenija obetavnim oblikovalcem preprečiti, da bi v iskanju služb pobegnili v tujino, grafični bienale pa mora pritegniti še več pozornosti in zbuditi zanimanje po vsej Ljubljani. Vse kaže, da so slovenski ustvarjalci resnično navdušili, saj jih je Monoclovo uredništvo nazadnje posebej omenilo kar na naslovnici.
Revija Monocle je v preteklosti že pisala o izstopajočih dosežkih Slovencev, tudi denimo o Tini Maze in Martinu Strelu, tokratna posebna omemba Mine Fine in njenih kolegov na naslovnici pa se zdi zaradi vplivnosti revije posebno priznanje. Slovenskim oblikovalcem in arhitektom in tudi ljubljanskemu grafičnemu bienalu.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.