Matej Bogataj

 |  Mladina 2  |  Kultura  |  Knjiga

Milan Dekleva: Benetke, zadnjič

Cankarjeva založba, Ljubljana 2014. 185 str., 22,95 €

+ + +

Smrt ljubezni v Benetkah

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Matej Bogataj

 |  Mladina 2  |  Kultura  |  Knjiga

+ + +

Smrt ljubezni v Benetkah

Dekleva je najprej pesnik in esejist, ki se vse bolj posveča prozi – med njegovimi opaznimi romani je s kresnikom ovenčano Zmagoslavje podgan, romansirana zgodba Slavka Gruma. V drugih so vzor in model za nosilne literarne osebe Tomaž Pengov, Dušan Pirjevec - Ahac in še kdo.

Morda ob Benetkah, zadnjič zato vse bolj obvezno uvodno opozorilo, da so vse osebe v romanu izmišljene. Tudi tokrat protagonista postavi pred prepoznavno in s široko kretnjo orisano in preverljivo zgodovinsko kuliso. Ona, Nataša, pianistka, sestra Srečka Kosovela, v Benetkah sreča Andreja, matematika in potomca bogatih tržaških industrialcev slovenskega rodu. Na njegovo pobudo, da bi obnovila ljubezensko zgodbo, ki se je začela po njenem uspešnem koncertu v Trstu na začetku glasbene kariere, a so jo prekinili gostovanja in uspehi na tujem, malo pa tudi ljubimci, ki so ji utrli pot navzgor. Vse do burnih tridesetih let, ko postane rod ovira, kljub druženju in ljubavnim aferam z vplivnimi nacifašisti. Slovenka, pripadnica rase za hlapčevanje v vzhodnih rudnikih in za agrarno oskrbo Reicha, pač ne more prispevati k arijski umetnosti, in Natašino izzivalno dejanje, ko ob nasilju rjavosrajčnikov v Nemčiji odigra Wagnerja in se postroj nesamozavestno pobere iz koncertne dvorane, karieri ni v prid.

Milan Dekleva

Milan Dekleva
© Borut Peterlin

Ob srečanju v Benetkah se zavedata, da sta karieri pri tridesetih že zapravila. Vendar sta bolj kot osebna zgodba pri Deklevi na delu fugasta kompozicija in ritmiziranje, ki razkrivata avtorjevo glasbeno in skladateljsko provenienco, v ospredju romana pa specifične družbene razmere; škvadre napol uniformiranih fantalinov, ki motijo kulturne prireditve in kažejo gnus do dekadentne in izrojene umetnosti. Dogajalno okolje je gospodarska kriza, vzpon populizma in avtoritarci, trepetava negotovost, zmanjšanje zaupanja v demokracijo, okrevanje gospodarstva in njegove legitimne ustanove. Čas je na prelomnici, tako kot danes.

Za mehčanje in ironiziranje časa se pojavita burkaški par Eugeni (Montale?) in pivski kamerad Ernest, ob pitju se posmehujeta fašistom in jasno – Hemingway nazadnje zapelje Natašo. Ženske se odločajo za močne, moški pa za moralo in utopične in humanistične projekte, v tem smislu izzveni Deklevov roman.

Dekleva je najprej pesnik, zato potrebuje biografijo kot okvir, čez katerega napne pisanje. Zato jezikovna ožarjenost, metaforizacija in zmaknjene replike, tudi fragmentarnost in nadrobljenost pripovedi. Tokrat je roman spisan iz ‘prizorov’ in res vidimo dramatično napetost med trenutkom izjavljanja in kopanjem po preteklem. Roman o ljubezni v času totalitarizmov.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.