13. 5. 2016 | Mladina 19 | Kultura | Knjiga
Lenart Zajc: Agencija
Spremna beseda Vesna Mikolič. Beletrina, Ljubljana 2015, 383 str., 26 €
+ + +
Svetli angeli usode
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
13. 5. 2016 | Mladina 19 | Kultura | Knjiga
+ + +
Svetli angeli usode
V Zajčevem romanu tokrat za bolj ali manj ugoden izid za zaposlene v agenciji, ki prodaja zavarovanja, naj stane, kar hoče, poskrbijo kar onstranske sile. Na eni strani punca, ki že vizualno spominja na davno izginulo, védenje o vsem in tistem najbolj skritem ima že takšno, da se nam hitro zazdi, da ni čisto od tega sveta. Na drugi seveda mračne sile, ki so tokrat kar najbolj dobesedno pokončane, v čemer vidimo utopično poslanstvo tega pisanja; narediti v vzporednem žepku iz črk tisto, kar v realnosti manjka.
Delovanje Agencije in njenih udov, ki so povsem brez zadržkov, je podobno tistemu iz Mametove drame Glengarry Glen Ross; nategujejo že tako socialno obubožane, brezposelne, pa tudi odljudne, pri čemer agentom niso tuji niti najpodlejši triki. Vse je v fazi prestrukturiranja. Ker je veliki šef zaljubljen v idejo, da bo postal graščak, gre firma kljub kadrovskim okrepitvam navzdol. Obstajata dve možnosti: ali bodo ob zavarovanjih mimogrede delali še propagando za premiera in njegove ter pokasirali resne denarje, to je seveda vizija informacijskih demiurgov in nasprotnikov demokracije, ali pa, kar je vizija enega od zaposlenih, se bodo pridružili kooperativi. V kateri so zadružniki svoj delež neizplačanih obveznosti pretvorili v posest in poselitev ozemlja, na katerem kmetujejo in ob samooskrbnosti nekaj tudi prodajo, imajo svojo energijo in skoraj harmonično sobivanje. In velike načrte, tudi za širjenje in poglabljanje. Bitka poteka torej med kapitalom in zahtevami srca, in ker v praksi zmaguje prvi, skrivnostna bitja poskrbijo za literarni razplet, v katerem profitirajo drugi.
Lenart Zajc
© Borut Krajnc
Zajc izriše pred nami celo paleto agentov in nekaj tistih iz politike in gospodarstva, da bi prikazal pritisk na morebitnega potrošnika, ki mu prodajajo edino, kar mu je bilo za vedno vzeto – lepšo prihodnost. Andrej Predin je v romanu Prihodnost, d. o. o. to prihodnost položil v roke samooklicani in improvizirani vedeževalski agenciji, Zajčevi agenti pa so bolj prizemljeni; prihodnost je varna, če so varne naložbe. Trgujejo s ponarejenimi obljubami, evidentno. Iščejo šibke točke, na katere pritisnejo, od pohlepa do seksapila, zraven pa so bolj ali manj vsi manipulanti tudi sicer, zasebno, prav tako prikrivajo in igrajo v vsakdanjiku.
Izriše se nam podoba deželice, v kateri eni še migajo, drugi so že obupali ali pa izgubili vse možnosti in ždijo, čakajo in so malo tudi odljudni. Pravo bojišče za angelske horde, poteka boj za duše, s čimer so povezane osebne krize, ki naj pokažejo, da tako ne gre več, na nobeni od strani. Da je mogoče še čas za novi družbeni dogovor.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.