Bernard Nežmah

 |  Mladina 12  |  Kultura  |  Knjiga

Gustave Le Bon: Psihologija množic

UMco, Ljubljana 2016, prevod: Anja Radaljac, 19,90 €

+ + + + +

Prevod legendarne študije iz leta 1895.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Bernard Nežmah

 |  Mladina 12  |  Kultura  |  Knjiga

+ + + + +

Prevod legendarne študije iz leta 1895.

Ta je referenčna literatura knjigam, ki so obravnavale revolucije, množične poboje, politične diktature in kdaj tudi diktature množičnih medijev. Kaj torej delo iz drugih časov prinaša sedanjosti?

Avtor je zaskrbljen – v množici se ne akumulira modrost, ampak neumnost. Živel je v prelomnem obdobju, ki je še hranilo spomin, da so pred tem o usodi odločali svèti vladarjev, zdaj jih je nadomestil duh množic. Kako je to mogoče? Preprosto, v družbi so začela izginjati stabilna prepričanja, nadomestila so jih naključna mnenja. V Franciji denimo so bile množice med letoma 1790 in 1820 najprej monarhistično usmerjene, potem revolucionarno, nato imperialistično, nato pa spet zelo monarhistično. Enako elite in dobesedno isti ljudje so šli skozi vse štiri faze. Ko je skupina jakobincev septembra 1792 poklala 150 ujetnikov (plemiče, duhovnike, uradnike …), je imela celo občutek, da je opravila zaslužno dejanje, in je bila brez občutka krivde, kaj šele zločina.

Govorica množic izhaja iz nezadovoljstva s stanjem stvari in iz odpovedi proceduralnim potem sprememb. In zakaj vznikne v tako velikem obsegu prav v 19. stoletju? Le Bon poišče vzrok v šolskem sistemu, ki sistematično spreminja učence v bodoče sovražnike družbe. Šola po njem ni bila več kraj razmišljanja in predvsem opazovanja, temveč princip učenja na pamet, kar postane usodno, ko mnoštvo maturantov in diplomirancev ne najde izobrazbi ustreznih služb. Odsotnost razmišljanja je obenem glavna lastnost množic.

Kaj pa dominira v njih? Sugestija in nalezljivost mnenj ter fascinacija z vodjo. Zatorej je avtor konsekventen – množice v akciji so vedno oblika zlorabe, nikoli ni pravičnih in dobrih množičnih vstaj.

In kako bi gledal Le Bon, če bi bil naš sodobnik, na padec Berlinskega zidu ali na oborožene vstaje v arabskih pomladih?

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.