Vanja Pirc

 |  Mladina 27  |  Kultura

Poklon avtorski ilustraciji

Slovenska aplikacija Lake, ki v barvanje ponuja ilustracije umetnikov z vsega sveta, je prejela prestižno Applovo nagrado za dizajn (Apple Design Award), ki velja za oskarja sveta aplikacij

 Aplikacija Lake ilustratorjem omogoča nov način predstavitve njihovih del, tistim, ki radi barvajo, pa, da na enem mestu najdejo kakovostne pobarvanke in najljubše avtorje tudi fi nančno podprejo. Na fotografi ji je pobarvanka indonezijskega ilustratorja Wadida Rusdianta.

Aplikacija Lake ilustratorjem omogoča nov način predstavitve njihovih del, tistim, ki radi barvajo, pa, da na enem mestu najdejo kakovostne pobarvanke in najljubše avtorje tudi finančno podprejo. Na fotografiji je pobarvanka indonezijskega ilustratorja Wadida Rusdianta.
© Goran Ivašić

Zgodilo se je nepričakovano. Sredi maja jih je tehnološki gigant Apple nenadoma in tik pred zdajci povabil na veliko konferenco, na kateri pred večtisočglavo množico vsako leto pompozno predstavi svoje tehnološke in programske novosti za prihajajoče leto. Dejali so, da bi se želeli »le« spoznati v živo ter se pogovoriti o tem in onem. A prav zato so jih prijazno zavrnili – svojo aplikacijo Lake, ki na Applovih telefonih in tablicah v barvanje ponuja avtorske ilustracije umetnikov z različnih koncev sveta, so lansirali komaj dva meseca prej in primernejši čas za takšno srečanje bi bil čez kakšno leto, ko bodo že vidni prvi rezultati. Vendar gospod na drugi strani ni odnehal. Trudil se je več dni. In ko mu na mejle nekoč niso odgovorili celo uro, ker so bili po naključju ravno na jogi, je ves zaskrbljen prosil, naj ga nujno pokličejo. Ponudil jim je VIP vstopnico. Naključno izžrebani srečneži, ki si izborijo vstopnico za ta dogodek, morajo zanjo plačati 1600 dolarjev. VIP vstopnica pa je brezplačna. Začeli so pakirati.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Vanja Pirc

 |  Mladina 27  |  Kultura

 Aplikacija Lake ilustratorjem omogoča nov način predstavitve njihovih del, tistim, ki radi barvajo, pa, da na enem mestu najdejo kakovostne pobarvanke in najljubše avtorje tudi fi nančno podprejo. Na fotografi ji je pobarvanka indonezijskega ilustratorja Wadida Rusdianta.

Aplikacija Lake ilustratorjem omogoča nov način predstavitve njihovih del, tistim, ki radi barvajo, pa, da na enem mestu najdejo kakovostne pobarvanke in najljubše avtorje tudi finančno podprejo. Na fotografiji je pobarvanka indonezijskega ilustratorja Wadida Rusdianta.
© Goran Ivašić

Zgodilo se je nepričakovano. Sredi maja jih je tehnološki gigant Apple nenadoma in tik pred zdajci povabil na veliko konferenco, na kateri pred večtisočglavo množico vsako leto pompozno predstavi svoje tehnološke in programske novosti za prihajajoče leto. Dejali so, da bi se želeli »le« spoznati v živo ter se pogovoriti o tem in onem. A prav zato so jih prijazno zavrnili – svojo aplikacijo Lake, ki na Applovih telefonih in tablicah v barvanje ponuja avtorske ilustracije umetnikov z različnih koncev sveta, so lansirali komaj dva meseca prej in primernejši čas za takšno srečanje bi bil čez kakšno leto, ko bodo že vidni prvi rezultati. Vendar gospod na drugi strani ni odnehal. Trudil se je več dni. In ko mu na mejle nekoč niso odgovorili celo uro, ker so bili po naključju ravno na jogi, je ves zaskrbljen prosil, naj ga nujno pokličejo. Ponudil jim je VIP vstopnico. Naključno izžrebani srečneži, ki si izborijo vstopnico za ta dogodek, morajo zanjo plačati 1600 dolarjev. VIP vstopnica pa je brezplačna. Začeli so pakirati.

Ja, kar vsi so začeli pakirati, vsa petčlanska ekipa, saj so si rekli, da se po več kot enoletnem trudu, vloženem v projekt, verjetno res lahko malce nagradijo. Katarini Lotrič, Anji Renko, Goranu Ivašiću, Luki Orešniku in Timoteju Paplerju sicer še vedno ni bilo povsem jasno, zakaj morajo tako nujno priti v San Jose, deseto največje ameriško mesto in tretje največje kalifornijsko. So se pa vmes nekajkrat zahihitali, hej, morda pa gremo po Applovo nagrado za dizajn (Apple Design Award), ki jo tradicionalno podeljujejo prav na tej veliki konferenci. Potihem so torej upali, na glas pa si tega niso drznili izreči ...

Zakaj? Ker so Applove nagrade za dizajn najprestižnejše, kar jih aplikacija lahko dobi. Že res, da so namenjene samo tistim, ki so ustvarjene za Applov operacijski sistem iOS (in ne tudi za Androidovega), vendar kljub temu veljajo za »the« nagrade, za oskarje sveta aplikacij. In ta priznanja so v množici večstotisočih aplikacij, ki se v Applovi Trgovini znajdejo vsako leto, praviloma rezervirana za razne tehnološke inovacije ali pa za igre, kot je predlanska uspešnica Monument Valley. Težko si jih je torej izboriti, in kot da že to ne bi bila zadostna ovira, Apple podelitve nagrad letos sploh ni napovedal. Ne, nagrad letos ne bo, je odmevalo na družbenih omrežjih. Vseeno so nadaljevali s pakiranjem in odpotovali v ZDA.

Ekipa aplikacije Lake: Goran Ivašić, Timotej Papler, Katarina Lotrič, Anja Renko in Luka Orešnik

Ekipa aplikacije Lake: Goran Ivašić, Timotej Papler, Katarina Lotrič, Anja Renko in Luka Orešnik
© Jaka Vinšek

Ker vstopnic za vse niso imeli, sta se prvi dan na konferenco podala le dva, Katarina in Luka. Najprej sta poslušala večurni sklop, kjer so napovedali, o čem vse bodo govorili v naslednjih dneh. Nagrad niso omenili. Nato je bil čas za kosilo in Applovi predstavniki so ju povabili, da sedejo skupaj. Začuda ju v eni uri niso povprašali nič o aplikaciji Lake, so pa očitno uživali v njuni družbi, saj so pri naslednjem večurnem, zelo tehničnem sklopu predavanj sedli poleg njiju in jima še skoraj na stranišče niso dovolili, češ da morajo ostati skupaj, ker gredo potem še na en dogodek, ki ga pripravljajo »za zaveso«.

Bilo je hecno. A še bolj hecno je bilo, ko je dvočlanska posadka podjetja Lake stopila za tisto zaveso. Tam je bilo namreč zbranih še kakšnih dvajset vidno zmedenih ljudi, ki se jim prav tako ni sanjalo, zakaj so jih pripeljali tja.

Medtem so jih organizatorji že pozvali, naj se postavijo na označena mesta. In ob njihovih muzajočih se nasmehih je tandem aplikacije Lake prvič zares posumil, da morda vendarle so v ožjem krogu za kakšno nagrado. No, ne ravno za Applovo nagrado za dizajn, za kakšno drugo, »manjšo« ...

Še preden sta misel lahko razvila do konca, sta zagledala kamere in fotoaparate. Prišel je John Geleynse, vsakoletni voditelj podelitve, in končno povedal, kaj se dogaja: »Tukaj zbrani ste najboljši med najboljšimi. In zato ste vsi dobitniki Applove nagrade za dizajn za leto 2017!« Najprej so obnemeli. Sledili so kriki navdušenja. Fotografi so zabeležili, kako je Katarina Luki skočila v objem. On pa je srebrno kocko, ki sta jo dobila v roke, skrivaj fotografiral in jo poslal v vednost preostalim trem sodelavcem. Ti so se, ker je morala novica še nekaj časa ostati skrivnost, na pločniku pred dvorano veselili na vso moč, a čisto potiho, šepetaje.

Dva dni kasneje, potem ko so se organizatorji nagrajencem že opravičili za skrivnostnost – češ da so jih tokrat želeli res presenetiti in nagrad zato niso napovedali – in so na vrsto prišli poslovni sestanki, je Apple uradno sporočil, da je podelil letošnje nagrade za dizajn. Med več kot 250 tisoč aplikacijami, ki so bile v zadnjem letu naložene v njegovo Trgovino, jih je strogo žirijo prepričalo dvanajst. Med njimi je bila prvič v zgodovini tudi slovenska.

Aplikacija za barvanje Lake, plod dela majhnega tima, jih je navdušila s svojim konceptom, preprostostjo in igrivostjo, z raznovrstnimi orodji za spodbujanje kreativnosti, od čopičev do neštetih barvnih odtenkov, z ilustracijami izbranih umetnikov z vsega sveta in s samim programiranjem. Razglasili so jo za »čudovito oblikovano, prvovrstno aplikacijo za barvanje«.

Zanimivo pa je, da so ob slovenskih tokrat slavili tudi italijanski, avstrijski in nemški ustvarjalci. Še več, kar polovica (!) letošnjih nagrajencev je svoje aplikacije ustvarila v naši neposredni bližini. Je to naključje ali pa ta del sveta pri razvoju aplikacij dejansko postaja močan igralec? »Morda, bomo videli. Sami smo bili že ves čas prepričani, da ustvarjamo nekaj kakovostnega. Po drugi strani pa smo ekipa, ki se ‘nekaj gre’ sredi polja. Nobenih zares uporabnih zvez nimamo. In mogoče zato vlagamo toliko več, se toliko bolj trudimo,« ugiba Katarina.

Da so ekipa, ki se »nekaj gre« sredi polja, drži. Na obrobju Kranja se razlegajo prostrana koruzna polja in nad tokratno letino je mogoče bdeti tudi iz podolgovatega poslopja, v katerem ima sedež več podjetij, ki se ukvarjajo z informacijsko tehnologijo. Najbolj znano med njimi je podjetje 3fs, mednarodno prepoznavna pa so tudi njegova hčerinska podjetja. Po novem tudi Lake.

Frida Kahlo, pobarvana v odtenkih, ki jih priporoča njena avtorica, nizozemska ilustratorka Nelleke Verhoeff

Frida Kahlo, pobarvana v odtenkih, ki jih priporoča njena avtorica, nizozemska ilustratorka Nelleke Verhoeff

Zgodba se je začela pred poldrugim letom, v pisarni, kjer je dotlej delovalo neko drugo malo podjetje, Toonia. To je zadnjih nekaj let snovalo premišljene aplikacije za otroke in prepričalo je že s prvo, Toonia Storymaker, ki otrokom omogoča, da na Applovih tablicah sami izberejo ozadje, like in cel kup detajlov ter ustvarjajo zgodbe. Aplikacija je zaradi spodbujanja otroške kreativnosti požela številne pohvale in pozneje so naredili še osem drugih. Vendar pa je ustvarjanje za otroke povezano s številnimi omejitvami, tako vsebinskimi kot promocijskimi, zato si je ekipa ves čas želela ustvariti tudi kakšen projekt za širše občinstvo.

Pred dobrim letom je bil čas za ta podvig ravno pravšnji. Del takratne ekipe je šel na svoje, del je bil na krajši pavzi zaradi drugih projektov in porodniške odsotnosti. Preostala dva člana pa sta tuhtala, ali bi se lotili še ene otroške aplikacije ali pa bi vendarle naredili prvo aplikacijo za odrasle.

Na končno odločitev je pomembno vplivala Tooniina statistika: med njenimi aplikacijami je bila največkrat naložena in najpogosteje uporabljana – pobarvanka za otroke. To ne preseneča, pobarvanke so v zadnjih nekaj letih postale velikanski, globalni hit. Če so po njih nekoč segali le otroci, da so se učili barvanja do črte, in so pozneje zaradi ugodnih vplivov ob nekaterih zdravstvenih težavah postale zanimive tudi za kakšnega odraslega, danes barvajo vsi. Ključni razlog je spoznanje, da barvanje pomirja. Pobarvanke so se tako znašle na seznamih najbolj prodajanih knjig in najbolj prodajanih proizvodov. Aprila lani je odmevala novica, da je povpraševanje po barvicah celo tako naraslo, da je moral največji proizvajalec barvic na svetu Faber-Castell v proizvodnji uvesti novo izmeno.

Vendar pa fenomen niso postale le pobarvanke iz papirja. Enako hitro so se vzpenjale tudi tiste, ki jih je mogoče s prsti ali posebnimi pisali barvati digitalno, na tablicah in telefonih. To dokazuje že podatek, da Colorfy, tovrstna aplikacija z največ uporabniki, mesečno ustvari kar milijon dolarjev.

Goran se spomni, kako je takrat pomislil: »Čakaj, pa saj mi digitalno pobarvanko že imamo. Sicer je namenjena le otrokom, a imamo znanje, imamo tehnologijo, spremljamo statistiko ... Kaj ko bi na hitro naredili še pobarvanko za odrasle – ampak takšno, ki bi izstopala od povprečja, ki bi bila boljša od vseh drugih?«

Tako je nastala aplikacija Lake. No, skoraj tako. Ne drži namreč, da so jo naredili »na hitro«. Pod okriljem novoustanovljenega podjetja Lake so aplikacijo razvijali trinajst mesecev. V tem času so dodobra prečesali konkurenco, njene izkušnje, prebrali so odzive uporabnikov in izvedeli, kaj jih pri konkurenčnih aplikacijah moti. Medtem so snovali svojo, ki bi bila tehnološko in vizualno karseda dodelana ter čim prijaznejša do uporabnika, a bi se od drugih razlikovala tudi po tem, kakšne podobe ponuja v barvanje.

Zelo jih je namreč motilo, da so si pobarvanke za odrasle pri konkurenci podobne kot jajce jajcu. Da so generične. »Tako zelo so si podobne, da je aplikacije težko ločiti med seboj,« pravi Anja. In ker so pogrešali oboje, kakovostne risbe in slogovno raznovrstnost, so se odločili, da bodo sami ravnali drugače. Da bodo njihove pobarvanke izrisali uveljavljeni ilustratorji. In da bodo to tudi slogovno karseda raznoliki avtorji. Na koncu so se osredotočili na ilustratorje, ki svoja dela redno objavljajo na Instagramu in imajo tam že velik krog sledilcev, so odzivni in gradijo svojo skupnost.

Aplikacija Lake ta hip v barvanje ponuja dela 16 izbranih ilustratorjev. Med njimi je denimo švedska ilustratorka Maja Säfström, katere slikanica The Illustrated Compendium of Amazing Animal Fats se je lani uvrstila na New York Timesovo lestvico desetih najbolje prodajanih otroških knjig. Med njimi pa je tudi slovenska ilustratorka Nina Štajner – po naključju prav tista, ki je pred samostojno ilustratorsko potjo, na kateri jo danes samo na Instagramu spremlja prek dvesto tisoč sledilcev, ustvarjala za Toonio. Počaščena je, da so jo povabili k temu projektu, nekdanjim sodelavcem pa z veseljem priskoči na pomoč tudi s priporočili, katerega ilustratorja bi še veljalo povabiti v družino aplikacije Lake. Ta se namreč sproti povečuje. Pomembno je tudi, da so ilustratorji za svoje ustvarjanje za Lake pošteno plačani, saj jim pripada delež od vsake prodane pobarvanke. To je Lakov poklon umetniškemu delu in avtorskemu delu na splošno.

Aplikacija Lake torej ni le pobarvanka. Je platforma, ki ilustratorjem omogoča nov način predstavitve njihovih del in celo prodajo. Za tiste, ki radi barvajo, pa je prostor, kjer vedno lahko najdejo kakovostne pobarvanke in najljubše avtorje tudi finančno podprejo.

Zato ne preseneča, da so Applu padli v oči že med razvijanjem aplikacije. Pozitiven odziv je prišel tako iz Londona kot iz Cupertina, potem ko so aplikacijo 15. marca uradno lansirali, pa tudi iz mnogih regionalnih Applovih Trgovin, ki so jih umeščale na vidno mesto in celo na najvidnejše – izbrali so jih namreč za priporočilo regionalnih urednikov (Editor’s Choice). In čeprav so do takrat mislili, da višje od tega ne gre, so pozneje vseeno osvojili še nagrado, ki izpostavlja najbolj inovativne in najbolje oblikovane aplikacije. Ta jim med drugim prinaša možnost celoletne izpostavljenosti v Applovi Trgovini po vseh regijah.

Pobarvanka švedske ilustratorke Maje Säfström

Pobarvanka švedske ilustratorke Maje Säfström

Kljub velikemu uspehu in tudi odličnim odzivom tistih, ki njihove pobarvanke barvajo, se zavedajo, da so s svojim projektom šele na začetku in da zgolj nagrade še ne pomenijo tudi poslovnega uspeha. Zgodovina kaže, da so nekatera podjetja s to nagrado uspela, kakšno pa je zaradi slabega poslovnega modela tudi propadlo. Zato skušajo misliti na vse, tudi na to, da je treba aplikacijo neprestano nadgrajevati. Vsaka dva tedna ji dodajo novo pobarvanko ali ilustratorja, trenutno pospešeno delajo na kitajski različici, v načrtu imajo različice v številnih drugih jezikih, tudi v španskem in portugalskem, pa povezovanje z drugimi aplikacijami. In če se bo izkazalo, da bi bilo to s poslovnega vidika upravičeno, morda tudi različica za operacijski sistem Android ni izključena.

Ne bodo torej obležali na lovorikah. Če bo kdaj vsega preveč, pa lahko tako ali tako vedno odprejo svojo aplikacijo, izberejo pobarvanko in ob barvanju poiščejo nekaj miru ...

Aplikacija za mobilne naprave: Lake Coloring

Kje: Applova Trgovina

Cena: paket pobarvank enega ilustratorja 3,49 evra, mesečna naročnina 7,99 evra, letna naročnina 39,99 evra

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.