Matej Bogataj

 |  Mladina 46  |  Kultura  |  Knjiga

Enrique Vila-Matas: Dublineska

Prevod in spremna beseda Veronika Rot. Beletrina, Ljubljana, 2017. 381 str., 27 €

+ + + +

Smrt avtorja in prikazni v megli

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Matej Bogataj

 |  Mladina 46  |  Kultura  |  Knjiga

+ + + +

Smrt avtorja in prikazni v megli

Že naslov romana katalonskega pripovednika Enriqueja Vila-Matasa (1948) Dublineska prefriganemu bralcu potegne na velike irske literate, ki so zaznamovali prejšnje stoletje, na Jamesa Joycea in njegove Dublinčane in morda na prijatelja Samuela Becketta. Res gre za roman o smrti Gutenbergove dobe, ta nastopi po smrti avtorja, ki so jo oznanjali francoski literarni kritiki z Rolandom Barthesom na čelu, za roman o smrti romana in o prehodu v novo, digitalno obdobje.

Dublineska se ukvarja s tranzicijo, ki poteka ves čas in jo mladi razumejo kot priložnost, spremljano z nerazumljivo jamrarijo starcev. Šestdesetletni urednik Riba v nezavidljivem gmotnem položaju in pred upokojitvijo, po dvoletni abstinenci, ki ga navdaja z otožnostjo in občutkom brezsmiselnosti, premike čuti kot nepovratno izgubo. Kot Padec, kot potovanje iz polnosti v prazno. Opaža nižanje standardov v založništvu, zdi se mu, da ni več novih imen, da je kariero zavozil in mu ni uspelo odkriti Avtorja in ga lansirati na globalno knjižno tržnico.

Na zadnjem potovanju v Francijo se, ne da bi se sestal z gostitelji, zapre v hotelsko sobo in spiše manifest o koncu literarne teorije; tam je pomembna točka medbesedilnost. Ostarelim staršem tako ne more poročati o Lyonu, na podlagi zloveščih sanj, v katerih ima pred dublinskim pubom pijanski recidiv, pa zbobna skupaj preostanek prijateljev in napotijo se na Bloomsday, na obletnico dogodkov v Joyceovem Uliksu, v Dublin. Da bi tam pokopali še literaturo, obdobje tiska, da bi naredili irski preskok.

Vendar se potem dogaja svašta, predvsem v Ribovi glavi; že prej se primerja z japonskimi računalniškimi navlečenci, ki ne zapuščajo svojih sob. Njegovo melanholično in asocialno razpoloženje res zmoti vse okoli, vse bolj je sam in vse bolj se mu mešajo prividi, citati, seveda Joyce in Beckett in Irci nasploh in še kdo, in mračne slutnje, da ne bo več dosegel trenutka polnosti.

Enrique Vila-Matas

Enrique Vila-Matas
© arhiv založbe

Vila-Matas je zvit, v nekaterih poglavjih očara z erudicijo in prizivanjem visokih mest iz literarne tradicije, tudi poezije. To je čtivo za literarne insajderje in joyceljubce, pregneteno z referencami in sekundarno literaturo. Hkrati je, kot je Ulikses napet čez kopito Odisejevih prigod, roman o literarni ekskurziji v Dublin pisan čez Joyca: enake so napovedi poglavij, enaki enigmatični irski posebneži in prikazni. Tu je še uvid, kako hitro se za starca spreminja svet in kako nesposoben je prilagajanja.

Dublineska je tako poklon izbranim poglavjem iz literarne tradicije, predvsem pa pričevanje o nekom, ki je poznal velika in zvezdniška imena, z njimi pil, zdaj pa so od vsega ostali nejasni spomini, slutnje mračne prihodnosti in glava, polna knjig. Riba lastno življenje ne le bere, tudi »piše« in kreira ga kot literaturo. Kar je uteha za bralca, ki išče red v za to narejenih rezervatih.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.