Bernard Nežmah

 |  Mladina 12  |  Kultura  |  Knjiga

Dušan Kos: Ljubezen, greh in kazen

Založba ZRC, Ljubljana, 2017, 29 €

Podobe in razvoj ljubezenske morale na Slovenskem do 19. stoletja.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Bernard Nežmah

 |  Mladina 12  |  Kultura  |  Knjiga

Podobe in razvoj ljubezenske morale na Slovenskem do 19. stoletja.

Ljudje nasploh menijo, da dlje ko gremo v zgodovino, mračnejše in bolj restriktivne prakse najdevamo. Za kazen to očitno drži: možakarja, ki je občeval s kobilo, so leta 1661 obsodili na smrt, pod Marijo Terezijo so stoletje kasneje poznali že zastaralne roke: za prešuštvo po petih letih, za bigamijo po 20, zakon iz leta 1803 pa je kazen za homoseksualni akt skrajšal na leto zapora. Toda v preteklosti najdemo tudi bizarne spore: Katarina Uršula se je leta 1670 hkrati zaročila z dvema plemičema. Se je torej drugi, ko je izvedel za tekmeca, užaljeno obrnil na petah ali pa prvega izzval na dvoboj? Nak, pravico do žene je šel terjat na sodišče. Še slikovitejši je spor zakoncev Ursini-Blagay leta 1769, v katerem je žena terjala ločitev zaradi nekonzumiranega zakona, pa so medicinski izvedenci šteli in ocenjevali: ali je 20 koitusov v treh letih dovolj za izpolnjen zakon? Frivolnost svojega časa razkriva primer baronice Taufferer (1731– 1779), ki je v zakonu rodila devetkrat. Zgledna ženka? Nikakor, mož se je čudil, od kod toliko otrok, ko pa je on bolj ali manj zdoma, medtem pa se pri njej zadržujejo stotnik in drugi mladci, in je jasno besnel. A soproga ni sprejela hišne tiranije in je v jezi pobrala otroka in odšla v samostan, iz katerega se je bila pripravljena vrniti le ob moževem dovoljenju za svobodno »frekventiranje«. V kloštru kakopak ni dolgo ostala. Avtor je z navajanjem podrobnih zgodb spisal literarizirano obliko zgodovine, ki med drugim prinaša danes nezamisljive oblike, denimo prijateljstva, ko je leta 1749 baron Raigersfeld posodil baronu Tauffererju tri zvezke Guliverjevih potovanj, ali pa predfeministični razmah uporabe arzenika v reševanju zakonskih težav. Drobno natiskana knjiga, ki namesto zgodovine vladarjev in gospodarskega razvoja prinese zgodovino medosebnih odnosov.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.