Matej Bogataj

 |  Mladina 16  |  Kultura  |  Knjiga

Luca D’Andrea: V senci zla

Prevod Vasja Bratina, Mladinska knjiga (Krimi), Ljubljana, 2017 501 str., 34,99 €

+ + +

Prikazni iz usedlin in brezen

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Matej Bogataj

 |  Mladina 16  |  Kultura  |  Knjiga

+ + +

Prikazni iz usedlin in brezen

Zgornje Poadižje oziroma Južna Tirolska, narodno mešano gorato območje, je skoraj idealno prizorišče. Tja pobegnejo zvezde špageti vesternov opravljat službo čuvaja gorskega krajinskega parka. Spomin na tenzije in terorizem izpred desetletij je še živ in gorjanci so ravno prav nezaupljivi in malo tudi sovražni do tujcev in prišlekov, čeprav živijo od turizma, da je iz njih težko izvabiti skrivnosti. Podobno kot Bohinjski ’trikotnik’, ki je s Fužinskim zalivom postal privilegirano prizorišče domačih kriminalk in fantastičnega čtiva, je Bolzano, avtorjev rojstni kraj, z okolico imenitna freska in hkrati dovolj zanimiv in zaprt svet – kar skoncentrira in naredi ves čas dostopne vse osumljence in ljudi z motivom – za raziskavo davnega krvavega pokola. In seveda, kot se spodobi, ta svet z razkritjem skrivnosti postane nekaj čisto drugega.

Luca D’Andrea

Luca D’Andrea
© Arhiv založbe

D’Andrea v ospredje postavi ameriškega scenarista dokumentarcev – v glavnem se s kolegom potikata po turnejah rokerjev in delata doku v nadaljevanjih o roadijih –, ki se v dolino priženi, potem pa edini preživi nesrečo helikopterja gorskih reševalcev. Ne pride še čisto k sebi in tudi domačini še ne nehajo čisto sikati, da je sokriv, ko ga obsede okrutna smrt treh mladih ljudi, ki jih nekdo zmasakrira v neurju vseh neurij, voda pa odplakne večino forenzičnih oprimkov. V bližini je skrivnostna soteska s fosili, raznimi zavri in morda še čim, o čemer špekulirajo strokovnjaki in hkrati zagrizeni iskalci živih fosilov, ki bi se v posebnih mikroklimatskih razmerah lahko ohranili na manjših, za to primernih lokacijah. Nekaj je tam spodaj, čisto blizu, okrutno in ubijalsko, kar podobno kot dinozavri iz Jurskega parka preži, da bo oživelo, da bo preverilo svoje sposobnosti za obstanek v času avtov in helikopterjev, genetskih analiz in umetne luči, ki lahko presvetli vsako temo, se zdi pripovedovalcu. Obenem občuti, da je z odnosi, pretežno nefukcionalnimi ali odkrito sovražnimi, med prijatelji umorjenih in sploh med vsemi v vasi, kjer se vsi poznajo do obisti in imajo tudi nerešene zadeve iz preteklosti, vse narobe.

D’Andrea seveda ni pisec znanstvene proze, Chrichton in Ian McEwan sta bistveno bolj podkovana pri genetskih špekulacijah ali tehnoloških rešitvah, zato pa je V senci zla pisanje, prepojeno s sentimentom: do žene, še bolj hčerke, pravzaprav je vse bolj familiarno, zaprto, klavstrofobično in vse z vsem prepleteno. Tudi postavljeno v okolje, ki ga izkoriščajo kot kuliserijo, kar (poslovno) okolje s pridom izkorišča. Malo se pretepajo in nekaj je prav osupljivih akcij, v katerih občudujemo fizično spretnost in moč ameriških scenaristov, in zdi se, da je D’Andrejeva formula obsojena na ufilmljenje in uspešnost pri širokem bralnem občinstvu.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.